Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Communicatieadviseur Participatie ai

Usg Marcom - Haarlem - 17-04-2024 Naar vacature  

Voor de gemeente Haarlem zoeken wij een ervaren adviseur communicatie & participatie.

Op 28 maart 2024 heeft de gemeenteraad de motie ‘in gesprek met de stad’ aangenomen. De motie draagt het college op:
  • Een gesprek met de stad op te starten om de uitslag van het raadgevend referendum te duiden;
  • Hierbij gebruik te maken van meerdere instrumenten die elkaar aanvullen of versterken, denk hierbij aan een burgerberaad, digipanels, inloopavonden, wijkgesprekken;
  • De vormgeving/vraagstelling van de verschillende in te zetten instrumenten ter bespreking voor te leggen aan de raad;
  • Te zorgen voor voldoende capaciteit om het proces met de stad gedegen en spoedig op te pakken;
  • Uiterlijk december 2024 de resultaten van het proces met de stad en de meegegeven (beleids-)kaders genoemd in de bijlage te hebben verwerkt in een nota en deze ter vaststelling naar de raad te sturen.
Het college geeft met voorliggend besluit inzicht in de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan deze motie.
Het is van groot belang dat wederzijdse verwachtingen over het gesprek met de stad helder is. Dit zal onderdeel zijn van de communicatieboodschap. Voor het voeren van een goed gesprek is het daarnaast van belang dat inwoners toegang hebben tot relevante informatie. Om te komen tot deze relevante informatie moet eerst in kaart gebracht worden wat de informatiebehoefte is en moet uit de grote hoeveelheid beschikbare informatie de juiste relevante informatie gedestilleerd worden. Het onderwerp is complex en lastig te vertalen naar begrijpelijke taal voor onze inwoners.

De motie roept op om eind december een nieuwe nota aan de raad voor te leggen. Dat betekent dat het gesprek van de stad uiterlijk eind september moet zijn afgerond om deze te kunnen betrekken bij het opstellen van de nota. Tegelijkertijd leert de ervaring dat het voor een optimaal resultaat niet wenselijk is om alle instrumenten tegelijk in te zetten. Dat betekent dat het college voorstelt om de wijkgesprekken en expertmeetings te organiseren in juli (voor de zomervakantie), het digipanel met een langere doorlooptijd in augustus en het burgerberaad in september.

Jouw opdracht -

De nadruk van jouw opdracht ligt op strategisch en tactisch niveau:
  • Deelname aan projectgroep
  • Communicatie over het proces
  • Delen van relevante informatie en ervoor zorgen dat de informatie hierover goed vindbaar is.
  • Toetsende rol voor digipanel
  • Verder uitwerken in verdiepende Factor C stakeholderssessie
  • Verbindende rol richting specialisten communicatie, betrokken bestuurscommunicatieadviseur en communicatieadviseur voor het programma.
  • Meedenken over concepten voor wijkgesprekken en afhankelijk van afstemming met programmateam lokale democratie ook een rol bij de praktische organisatie hiervan.
  • Meedenken over concepten voor burgerberaad en hier actief over communiceren om bij te dragen aan:
1.het vinden van voldoende deelnemers
2.bevindingen uit het burgerberaad te delen met de stad
3.het delen van procesinformatie over het burgerberaad.
  • Advies geven over het onderdeel communicatie in bestuurlijke stukken en het schrijven van kernboodschappen.
  • Erop toezien dat alle communicatie/informatie goed gecheckt wordt op vigerend beleid en bestuurlijke toezeggingen.
  • Advies over bureau voor het participatieverslag. Daarnaast toetsen van inhoud, aantrekkelijk opmaken van het eindverslag in huisstijl.
Inschatting is dat een communicatieadviseur die echt regie wil houden op de communicatie en actief kan meedraaien in het project, dat dit dan 16 uur per week kost.

De doelgroepen die je wil bereiken zijn:
  • Inwoners van Haarlem
  • Collega's van gemeente Haarlem (interne communicatie richting medewerkers)
  • Speciale doelgroepen zoals mantelzorgers, thuiszorg, onderwijs, sportverenigingen
Over het bedrijf
Haarlem en Zandvoort, een organisatie voor twee gemeenten. De stad met haar rijke geschiedenis en het oude vissersdorp als badplaats voor plezier en ontspanning. Haarlem en Zandvoort vinden elkaar in de wijken en weten: iedere wijk heeft zijn eigen karakter. Samen, met inwoners, ondernemers en partners, zetten de medewerkers van de organisatie zich in voor Haarlem en Zandvoort. Dit doen doen ze met elkaar op een betrokken, gedreven en open manier. Met hart voor de zaak, de stad, het dorp en de inwoners.

Kortom je gaat aan de slag voor een maatschappelijk betrokken en flexibele organisatie waar volop ruimte is voor initiatief en innovatie.
Functie eisen
Je herkent jezelf in onderstaand profiel
  • afgeronde relevante opleiding op tenminste Hbo niveau
  • goed kunnen schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau
  • uitstekende advies- en coördinerende vaardigheden
  • aantoonbare ervaring met participatievraagstukken en Factor C-methodiek
  • ervaring met bewonerscommunicatie
  • ervaring met het werken voor de bestuurlijke overheid, een gemeente is een pré
  • kennis van Haarlem en omgeving? Dat is mooi meegenomen!
Wat we je bieden
Parttime opdracht van 16 uur/week
Tijdelijke opdracht van mei t/m december 2024
Medior/senior niveau
Standplaats Haarlem (hybride werkvorm)
Reageren voor 26 april

Wat we jou kunnen bieden als ZZP'er:
  • Persoonlijke benadering met een vast aanspreekpunt
  • Een uitgebreid landelijk netwerk, met opdrachtgevers en gelijkgestemden vakidioten (100+ freelancers).
  • Wij zijn vaste partner van de Rijksoverheid en kunnen doorlopend uitdagende freelance opdrachten aanbieden.
  • 'Member get member' regeling, waarbij je een aantrekkelijk bedrag ontvangt per gewerkt uur van iemand uit jouw netwerk die via ons aan de slag gaat.
  • We nemen alle belangrijke taken uit handen, zoals: je administratie, je overeenkomsten inclusief alle juridische spelregels, je urenregistratie en je facturatie. Terwijl jij doet waar je goed in bent, regelen wij de rest. Dat noemen we: samen zelfstandiger ondernemen.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Usg Marcom