Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Jurist handhaving

Gemeente Wijk Bij Duurstede - 22-04-2021 Naar vacature  

Jurist handhaving

doortastend met oog voor redelijkheid en proportionaliteit

voor 32 tot 36 uur per week

Vanuit het perspectief ‘groot genoeg om klein te blijven’ werft de gemeente Wijk bij Duurstede een jurist handhaving.

Team LFO

Team Leefomgeving (LFO) bestaat uit 20 medewerkers en houdt zich bezig met het ruimtelijk domein. Missie van LFO is het bevorderen van een gezonde, veilige, duurzame en mooie leefomgeving voor onze inwoners. De gemeente heeft grote cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten, die we willen behouden en als inspiratie gebruiken voor nieuwe ruimtelijke opgaven voor wonen en werken. Het team is verantwoordelijk voor taakvelden ruimtelijke ordening, vergunningverlening, handhaving, milieu, duurzaamheid, erfgoed, wonen, verkeer, natuur en landschap.

Opgave cluster handhaving

De komende periode ligt de focus op het ontwikkelen en realiseren van een integraal gemeentebreed handhavingsbeleid en het versterken van handhaving bijvoorbeeld bij onrechtmatig gebruik van gemeentegrond, drank- en horecawet, handhaving Wmo en kinderopvang en ondermijning inclusief Damoclesbeleid. Om voldoende tijd en aandacht te kunnen besteden aan zowel de zorgvuldige afhandeling van handhavingszaken van bestemmingsplannen (bouwen en gebruiken) als aan beleidsmatige taken (o.a. het opstellen van het jaarlijks uitvoeringsprogramma, het vormgeven van nieuwe werkprocessen, standaardbrieven en kaders voor nieuwe instrumenten) én de gewenste ontwikkelingen te kunnen realiseren werft de gemeente Wijk bij Duurstede een nieuwe collega.

Wat ga jij doen

  • Je draagt zorg voor de handhaving in het ruimtelijk domein. Je behandelt handhavingszaken op het terrein van Wabo en Wro. Je adviseert daarover aan het bestuur en hebt daarvoor nauw contact met de overtreder, de toezichthouder en eventuele aanvragers om handhaving.
  • Je stelt verweerschriften op en vertegenwoordigt de gemeente bij bezwaar, beroep en hoger beroep.
  • Je voert zelf de regie over (complexe) handhavingsdossiers. Je handelt complexe klachten met betrekking tot meldingen en verzoeken tot handhaving af.
  • Je zet thematische handhavingsprojecten op waarvoor je zelfstandig (bureau)onderzoek doet.
  • Je adviseert over en levert een bijdrage aan de totstandkoming en ontwikkeling van gemeentelijk beleid en de implementatie daarvan. Het onderhouden van contact, aanleveren van gegevens, en faciliteren bij het jaarlijks interbestuurlijk toezicht.
  • Je overlegt met handhavingsinstanties en ketenpartners, o.a. veiligheidsregio Utrecht en politie Je levert een bijdrage aan de handhaving rond ondermijning, privaatrechtelijke handhaving, drank- en horecawet, APV, kinderopvang, winkeltijdenverordening ed.
  • Je zet je in voor verbetering van werkprocessen rond handhaving en legt deze vast in protocollen, richtlijnen en beleidsregels.

Wij zoeken

Je hebt een juridische opleiding op minimaal HBO- niveau en brede kennis van onder meer het bouwrecht en ruimtelijk bestuursrecht (Wabo, Wro, Bouwbesluit). Je bent breed inzetbaar en beschikt over werkervaring in een soortgelijke rol. Het werken in een politiek-bestuurlijk omgeving is voor jou vertrouwd. Je communiceert helder en kunt gemeentelijk beleid en regelgeving goed uitleggen. Je handelt consequent en met overtuigingskracht, zowel verbaal als schriftelijk. Je bent een prettige en doortastende gesprekspartner voor inwoners, ondernemers, collega’s en bestuur. Je kan goed samenwerken en bent iemand met een verbindend vermogen die meedenkt met belanghebbenden over oplossingen, maar ook duidelijk grenzen aan geeft. Je werkt integraal, projectmatig en vanuit de geldende regelgeving maar houdt daarbij altijd oog voor redelijkheid en proportionaliteit. Waar nodig lever je maatwerk, elke casus is anders. Wij vinden motivatie en match met de competenties belangrijker dan jarenlange werkervaring.

Wij bieden

We bieden een ambitieuze organisatie met 140 professionele en betrokken medewerkers die volop kansen geeft om jouw kwaliteiten en talenten te benutten en ontwikkelen. Heb je ondersteuning nodig in groei middels opleiding of cursus? Daar denken we graag over mee. Het salaris bedraagt – afhankelijk van jouw ervaring – max. € 4.494, – b/m o.b.v. 36 uur (schaal 10). Daarnaast ontvang je maandelijks een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%. De aanstelling is in eerste instantie voor de duur van een jaar. Bij goed functioneren, kan dit een aanstelling voor onbepaalde tijd worden.

meer...



Meer vacatures van Gemeente Wijk Bij Duurstede