Inloggen - Registreer  

M&M & aardrijkskunde

Amazonaws - 08-12-2022 Naar vacature  

Academie Tien zoekt docent en onderwijsontwikkelaar mens &
maatschappij met specialisatie aardrijkskunde
Inleiding
Als school dragen wij bij aan de koers van onze maatschappij. Onze samenleving is aan stevige
veranderingen onderhevig en heeft burgers nodig die maatschappelijk betrokken zijn en bijdragen aan
een eerlijke verdeling in onze samenleving. Daarom is de klas op Academie Tien geen plek waar slechts
kennis wordt geconsumeerd, maar een kennismaking met de wereld én met jezelf. We bieden ruimte
om na te denken over hoe de wereld in elkaar zit en welke plek een leerling hierin wil innemen. Zo leiden
we leerlingen op tot autonome en veerkrachtige volwassenen.
Opleiden en ontwikkelen
In een wereld waarin beroepen – en de kennis en vaardigheden die daarvoor vereist zijn – in hoog tempo
evolueren, is één van de meest belangrijke vaardigheden die we leerlingen kunnen meegeven het
vermogen om te leren. Op Academie Tien willen we die houding als docenten voorleven. Omdat we een
voorbeeld voor leerlingen willen zijn, maar ook omdat we geloven dat je ontwikkeling als docent niet
eindigt na het afronden van de lerarenopleiding, maar daar juist begint. We streven ernaar om docenten
verder op te leiden tot professionals die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen.
Karakteristieken van het onderwijs op Academie Tien
Academie Tien is een jonge school in ontwikkeling. Leerlingen kunnen bij ons een mavo-, havo- of vwo-
diploma behalen. We bieden onderwijs aan vanuit twee uitgangspunten: persoonlijk en
gemeenschappelijk. Ons onderwijs is persoonlijk, bijvoorbeeld omdat leerlingen vakken volgen op het
niveau dat bij ze past. Zo kan een leerling met een havo-programma bijvoorbeeld het vak Engels op
vwo-niveau volgen. Niet omdat hoger beter is, maar omdat wij een leerroute willen bieden die bij een
leerling past. Tegelijkertijd is ons onderwijs gemeenschappelijk. Zo werken we bewust met heterogene
groepen en een ‘unit’ als ‘mini-maatschappij’, waarin we elkaar kunnen ontmoeten.
Op Academie Tien streven we naar onderwijs dat verwondering oproept bij de leerling. Daarom is ons
curriculum opgebouwd aan de hand van ‘grote vragen’. De structuur van het curriculum wordt gevormd
aan de hand van leerdoelen. Op die manier kunnen we gerichte keuzes maken, een sterke opbouw van
ons onderwijs garanderen, en ruimte bieden aan de creativiteit van docenten.
Wij zoeken onderwijsontwikkelaars
Op dit moment zoeken wij een docent en onderwijsontwikkelaar mens & maatschappij met specialisatie
aardrijkskunde: een docent die lesgeeft en tegelijkertijd samen met collega’s het ‘mens & maatschappij’-
onderwijs ontwikkelt.

Daaronder verstaan wij:
  • Het lesgeven in, nadenken over en verder uitwerken van ons mens & maatschappij-onderwijs
in de onderbouw van mavo, havo en vwo en het aardrijkskunde-onderwijs in de
mavo/havo/vwo-bovenbouw;
  • Het nadenken over en verder uitwerken van het vakoverstijgende vak ‘mens & maatschappij’;
  • Het nadenken over en uitwerken van een ‘curriculum van grote vragen’ binnen de onder- en
bovenbouw van mavo, havo en vwo dat ‘gebouwd’ is op een structuur van leerdoelen;
  • Het ontwikkelen van lesmateriaal dat uiting geeft aan de onderwijsvisie van de school en de
structuur van het curriculum.
Het maken van onderwijs is voor ons één van de focuspunten van onze school. Om die reden ga je elke
week tijdens de ‘onderwijsmaakmiddag’ aan de slag met je vakcollega’s. Tijdens de zes
‘onderwijsmaakweken’ die ons schooljaar telt ga je zelfs een week lang iedere middag met elkaar aan
de slag om onderwijs te ontwikkelen.
Wij zoeken collega’s die zichzelf willen ontwikkelen
Collega’s op onze school durven en willen naar zichzelf kijken. Hoewel dat soms best spannend is, vormt
die grondhouding de basis van je ontwikkeling. Vandaar dat voor leren ook lef nodig is.
Collega’s op onze school durven en willen de wereld om zich heen bevragen. Niet vanuit holle kritiek,
maar omdat we ons verwonderen om wat er om ons heen gebeurt. Vanuit de open vraag vinden we
verrassende antwoorden, samen met onze leerlingen. Daarmee wijken we juist af van de
standaardleerinhouden – zonder de belangrijke basis uit het oog te verliezen.
Profiel

Hieronder noemen we kenmerken van het profiel van de collega die wij in ons hoofd hebben. Echter:
laat je niet tegenhouden als je niet aan alle onderstaande kenmerken voldoet. Wij laten ons graag
verrassen.

Wij komen graag in contact met bevlogen docenten die:
  • Een bevoegdheid hebben in het vak aardrijskunde;
  • Ruimte hebben om voor 0,8 tot 1,0 fte aan de slag te gaan;
  • Ervaring hebben met het ontwikkelen van eigen lesmateriaal;
  • Ervaring hebben met het uitdenken van leerlijnen binnen hun vakgebied;
  • Een brede interesse hebben en dus bereid zijn om over de grenzen van hun eigen vakgebied te
kijken en mee te bouwen aan ‘mens & maatschappij’-onderwijs;
  • Zichzelf graag verder willen ontwikkelen en bereid zijn om zichzelf verder te specialiseren;
  • Het leren van en met andere collega’s als een verrijking te zien;
  • Affiniteit hebben met zowel onderbouw- als bovenbouwprogramma’s.

Wij bieden:
  • De kans om mee te bouwen aan een nieuwe school.
  • Op creatieve wijze de essentie van mens & maatschappij-onderwijs te mogen doordenken;
  • Volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en expertise op te bouwen;
  • Aansluiting bij een energiek, leergierig en open team.
Procedure en tijdspad
De sluiting van de vacature is op het moment dat een passende kandidaat zich heeft gemeld.
Geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Je kunt solliciteren door het insturen van je cv en motivatiebrief naar awijnsma@academie-tien.nl
Wij vinden het prettig om in je motivatiebrief alvast te lezen waarom juist de hierboven beschreven rol
als onderwijsontwikkelaar je aanspreekt, en wat jouw visie is op het mens & maatschappij-onderwijs, en
welke ervaring en kwaliteiten je op dit gebied meebrengt.
Zou je voor het schrijven van je motivatiebrief ook alvast onze schoolgids willen lezen? Met name
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Amazonaws
Meer M&M & aardrijkskunde vacatures