Inloggen - Registreer  

Rector Houtkamp College

Achterhoek VO - via Vacatures Onderwijs Management - Doetinchem - 08-04-2024 Naar vacature  

Achterhoek VO locatie bestuursbureau

  • Achterhoek VO is het bestuur van zeventien scholen voor voortgezet onderwijs. De scholen bieden samen alle onderwijsniveaus op vierentwintig locaties.De scholen van Achterhoek VO kiezen zelf welk onderwijs het beste bij hun leerlingen en hun omgeving past. De ruimte en vrijheid die scholen hebben, betekent dat zij onderling verschillen. Dat is precies wat we willen.Die ruimte en vrijheid gaat hand in hand met samenwerken. Samen zorgen we voor een compacte en krachtige ondersteuning voor alle scholen. We maken gezamenlijk beleid en helpen elkaar. Hierdoor kunnen onze medewerkers doen waar ze goed in zijn: een waardevolle bijdrage leveren aan goed onderwijs.
FTE: 0,8-1,0 fte

Word jij het gezicht van onze prachtige vernieuwende school in opbouw?

RECTOR | 0,8 – 1,0 fte | schaal 15

verbindende communicator | nuchtere optimist | stabiele leider

Het Houtkamp College is op zoek naar een ervaren en krachtige rector die zich, samen met een enthousiast en bevlogen team van ongeveer 130 medewerkers, actief inzet om zo’n 1200 mavo-, havo- en vwo-leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. De school is nog niet ‘af’. Er moeten nog twee leerjaren worden ontwikkeld in de context van de onderwijsvisie en met het perspectief van een uitstekende voorbereiding van leerlingen op het examen. De school zit in een dynamische en spannende fase. Een betrokken team van medewerkers wil, met de nieuwe rector samen, graag verder bouwen aan deze innovatieve school.

Over de school: de missie en de visie

Op het

Houtkamp College

staat de leerling centraal en zijn alle leerlingen welkom. Wij zijn een kleurrijke, interconfessionele school waar volop ruimte is voor onderlinge verschillen, ook wat betreft visie of achtergrond. De leerlingen voorbereiden op hun toekomst: dát is onze missie.

Vooruitgang is waar we blij van worden. We dagen onze leerlingen uit om te ontdekken wat ze later willen worden en wat ze nú willen leren. Ontwikkeling en leren vinden wij belangrijker dan presteren. We vinden dat je meer hebt aan leerdoelen en feedback waarmee je vandáág verder komt – en morgen weer iets meer weet en kunt. Dat is precies de reden waarom we bijvoorbeeld niet met cijfers werken in de onderbouw, want dat is een oordeel over gisteren.

Wij vinden dat niemand hetzelfde is. En daarom geloven we ook niet in één aanpak die voor iedereen werkt. Tijdens keuze-uren in onderbouw en bovenbouw kunnen de leerlingen zich verbeteren, verbreden of verdiepen in wat voor hen belangrijk is.

We waarderen een actieve houding: daarom stimuleren we ideeën en initiatieven. We leren leerlingen om zélf te ontdekken wat ze nodig hebben, en geven handvatten om daar zelf mee aan de slag te gaan. We zijn actief buiten de schoolmuren.

Samen kom je echt verder. Door samen te werken met klasgenoten, docenten en de bedrijven om ons heen, is het leren betekenisvol, raken leerlingen meer gemotiveerd én zijn zij vaak succesvoller. En door in de onderbouw de vakken binnen een leergebied met elkaar te verbinden, leren zij de samenhang tussen de vakken te zien.

Bovenstaande kernwaarden –

persoonlijk

|

actief

|

samen

|

vooruit

  • zijn volop voelbaar in de school. De docenten kennen de leerlingen goed en er wordt plezierig en vanuit saamhorigheid samengewerkt. Het team is trots op de school en er is een prettige sfeer waar leerlingen en medewerkers, elkaar accepteren en zichzelf kunnen zijn. Een fijne plek om te zijn.
Werken bij het Houtkamp College vraagt om flexibiliteit. De school is vanaf 1 september 2020 in opbouw en we werken vanuit twee gebouwen die op loopafstand van elkaar liggen. Steeds meer dingen worden vastgelegd en er is veel ruimte voor medewerkers om mee te denken over onderwijs en beleid.

Het Houtkamp College vormt, samen met 4 andere scholen, een bijzondere groep: twee scholen groeien in (waarvan het Houtkamp College er een is) en drie scholen groeien uit. Zeker in deze transitie-fase, maar ook daarna is het zoeken van de afstemming en de wens om samen te werken van groot belang.

Het Houtkamp College maakt samen met 16 andere scholen deel uit van
Achterhoek VO
. De rector van het Houtkamp College legt verantwoording af aan het bestuur van de stichting. De rector is lid van de directieraad van Achterhoek VO en levert daarin een bijdrage aan de totstandkoming van strategisch beleid van de stichting. De rector beheert een majeur beleidsonderwerp.

De afgelopen jaren zijn binnen de regio de leerlingaantallen gedaald. De komende 10 jaar verwachten wij een verdere daling met naar verwachting 20%. In combinatie met het lerarentekort plaatst het Achterhoek VO voor serieuze uitdagingen. Dit vraagt op onderdelen een nauwe samenwerking tussen onze scholen.

Hoe breng jij samen met ons de school actief vooruit?

Het Houtkamp College is een persoonlijke en vernieuwende school waar vanuit talent en ambitie hard is gewerkt aan onderwijs waarbij de leerling centraal staat. Ouders, leerlingen en medewerkers geloven in het onderwijsconcept en vragen om een rector die koersvast en vanuit rust de school door kan ontwikkelen met aandacht voor borgen van kwaliteit.

Wat verwachten wij van de nieuwe rector? 
  • Je geeft op een cyclische wijze, samen met de schoolleiding, duidelijke sturing aan de onderwijskundige vernieuwing en bouwt de ingeslagen koers verder uit. Je verbindt de onderwijsvernieuwing van de onderbouw aan de bovenbouw met de vereiste einddoelen voor ogen.
  • Je hebt in het bijzonder aandacht voor het doen van de juiste dingen en dat samen met de medewerkers heel goed te doen met als resultaat samenhang, kwaliteitsverbetering en een geborgd onderwijsconcept.
  • Je herkent interne en externe ontwikkelingen die op de school afkomen, je onderzoekt en analyseert wat nodig is om dat waar te maken wat de school nu en in de toekomst nodig heeft. Het is tijd de koers te consolideren naar een stabiel en duidelijk beleid.
  • Je laat de interne organisatie doorgroeien naar een school met een professionele cultuur waarin taken, verantwoordelijkheden, verwachtingen en kaders helder zijn. Efficiëntie en effectiviteit geef je aandacht door o.a. de juiste prioriteiten te stellen, af te remmen waar nodig en te zorgen voor het nakomen van afspraken. Je stuurt op verantwoordelijkheid en kwaliteit.
  • Je zorgt voor structuur in de school met helderheid, rust en regelmaat in de dagelijkse organisatie als resultaat. Je bouwt aan de bedrijfsvoeringsprocessen, hebt aandacht voor de financiële aspecten en zet huisvesting met flair en overtuiging op de kaart.
  • Je versterkt het strategisch personeelsbeleid door te investeren in duurzame inzetbaarheid en gedeeld leiderschap in samenwerking met een relatief jonge schoolleiding.
  • Je bent zichtbaar in de school, zoekt actief contact en werkt samen met leerlingen, ouders en medewerkers. Je staat regelmatig tussen hen.
  • Je werkt enthousiast en vanuit betrokkenheid samen binnen cluster Doetinchem en met andere scholen en stakeholders binnen de Achterhoek met als doel het beste onderwijs voor de leerlingen in de regio.

Wat breng jij mee?

Als rector van de school heb je een warm hart voor onderwijskundige mogelijkheden en ben je bewust van en heb je ervaring met de bedrijfsvoerende kant van de organisatie (hard en zacht). Je bent daadkrachtig en besluitvaardig als de situatie daarom vraagt. Van nature ben je gericht op samenwerking en werk je vanuit verbinding. Je straalt rust uit en geeft vertrouwen. Je weet innovatie aan draagvlak en stabiliteit te koppelen. Je bent het inspirerende boegbeeld van de school.

Je beschikt over de volgende kwaliteiten:

Persoonlijk leiderschap:

Je geeft op een coachende wijze leiding aan de school en bent daarbij gericht op een dynamische interactie tussen de medewerkers onderling en met jou als rector. Je bent toegankelijk, zet de talenten van medewerkers met goede ideeën in, je geeft ruimte aan talent en je gaat uit van vertrouwen. Je bent betrokken bij het werk van de medewerkers en geeft steun waar mogelijk. Medewerkers voelen zich door jou gezien en gewaardeerd.

Actieve communicatie:

Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, waarbij je actief luistert en nieuwsgierig bent naar de ander, de historie en context. Je communiceert op het juiste moment transparant en gemakkelijk. Je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Je beschikt over aantoonbaar zelfreflectief vermogen.

Professionaliteit:

Je stimuleert de ontwikkeling naar een professionele organisatie, met een heldere invulling van taken, verantwoordelijkheden en resultaten met als doel eenheid van handelen en leiding. Schoolleiding en medewerkers werken samen aan een kwaliteitsrijke cultuur. Ze spreken elkaar aan op inhoud en gedrag en leren samen.

Strategisch vermogen:

Je hebt een lange-termijn-visie op basis van de ingezette koers en draagt zorg voor een renderende doorlopende leerlijn. Je onderzoekt en analyseert zorgvuldig, je brengt prioriteit aan, durft besluiten te nemen en onderbouwt deze met argumenten. Je ontwikkelt het onderwijs en de organisatie in gezamenlijkheid met de medewerkers door en consolideert met behoud van energie en vernieuwingskracht. Je hebt gevoel en respect voor de specifieke ontstaansgeschiedenis van de school en wat dit betekent voor het onderwijs, medewerkers en de omgeving.

Uit je curriculum vitae en motivatiebrief blijkt dat je beschikt over:
  • Aantoonbare ervaring als integraal eindverantwoordelijk rector in een complexe schoolorganisatie.
  • Ervaring met onderwijsinnovatie en in complexe samenwerkingen.
  • Een goede balans tussen onderwijskundige visie, huisvestings-, bedrijfsvoerings- en financiële processen.
  • Onderwijskundige bagage op academisch werk- en denkniveau.
 
 

Over deze werkgever

Achterhoek VO is het bestuur van zeventien scholen voor voortgezet onderwijs. De scholen bieden samen alle onderwijsniveaus op
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Achterhoek VO