Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Business Consultant PoC Multimedia

Seven Stars - Den Haag - 08-09-2021 Naar vacature  

Kandidaten voorgesteld
Gesprekken gepland
Ingevuld

Functieomschrijving

Tijdelijk
36 uur/week
Den Haag
Start 20 september 2021

Voor het Openbaar Ministerie zijn we op zoek naar een Business Consultant PoC Multimedia.


In het systeemlandschap van de strafrechtketen ontbreekt een toekomst vaste oplossing voor multimedia bestanden die in het strafdossier horen. Ondanks vele pogingen om op ketenniveau tot afspraken en oplossingen te komen staat de digitalisering nog steeds in de kinderschoenen. Nu het OM de ambitie heeft vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht is er een extra impuls nodig om de ambities voor gegevensoverdracht van Multimedia en het digitale dossier de gegevens in de praktijk te organiseren.

Deze opdracht is erop gericht om alles wat nodig is om koppelingen voor de ontvangst, verzending van digitale gegevens en data te (helpen) organiseren en verwezenlijken. Om dit te kunnen doen is een stevige opstelling en doorzettingsvermogen nodig in ketenverband, binnen het OM en in lopende projecten.

1: De opdracht om in Q4 2021 te komen tot een PoC tussen Politie, OM en Rechtspraak om in eerste instantie een zaak met een Multimedia bestand door de keten te kunnen verwerken. De details over de te gebruiken tooling en leveranciers worden op dit moment in een markt consultatie verwerkt.

2: Koppelingen tussen OM en Politie en ZM:
Je hebt concrete (‘SMART’) afspraken met de politie (bevestigd door een portefeuillehouder in de corpsleiding) over de overdracht van ALLE digitale processtukken via één (generiek) koppelvlak.

Dit omvat het komen tot afspraken met de politie over:
  • vraagstuk overdracht ZSM-bestanden die nu via BosZ worden verstuurd
  • vraagstuk overdracht VVC-bestanden die beoogd zijn via DPD te versturen
  • vraagstuk overdracht HIC- en Ondermijningsbestanden vanuit SummIT (nu via stick/transfer/…)
  • vraagstuk integratie van voorgaande overdracht tot één koppelvlak (met één overdrachtsprotocol)
  • vraagstuk over technische upgrade politie-OM koppelvlak (techniek, servers, pijplijn, beveiliging, …)
Je hebt ‘SMART’ afspraken met de 7 bijzondere opsporingsdiensten (BOD’n) over de overdracht van ALLE digitale processtukken via één (generiek) koppelvlak.

  • vraagstuk overdracht HIC- en Ondermijningstukken die vanuit SummIT komen (nu via stick/transfer/…)
  • vraagstuk integratie van voorgaande overdracht tot één koppelvlak (met één overdrachtsprotocol)
  • Je hebt op ketenniveau bestuurlijke besluitvorming bereikt over de waarborgen bij opsporingsdiensten op de ‘chain of evidence’ en ‘chain of custody’ in de overdracht van digitale processtukken en de wijze waarop deze worden gehandhaafd / rechtsgeldig kunnen worden gecontroleerd en wie dit in welke fase doet.
  • Je hebt op ketenniveau bestuurlijke besluitvorming bereikt over de metadatering bij digitale processtukken zodat processtukken met gestructureerde en ongestructureerde data (multi-media) op uniforme wijze worden overgedragen en opgeslagen (conform scenario 2+)
  • Je hebt op ketenniveau bestuurlijke besluitvorming bereikt over het gebruik van de e-(verwijs)index waardoor hyperlinks overdraagbaar worden tussen organisaties (terwijl de aan te roepen documenten op de eigen servers staan van politie, OM en ZM).
  • Je hebt op ketenniveau bestuurlijke afspraken gemaakt over het al-dan-niet verplichte gebruik van overige generieke e-voorzieningen vanuit de keten en (indien van toepassing) de tijdlijnen hier achter.
  • Je hebt op ketenniveau SMART besluitvorming bereikt over het tijdpad waarlangs de overdracht van bestanden via de generieke koppelvlakken, de waarborgen en metadatering worden verplicht. (Andersom: zonder deze waarborgen worden de verzonden bestanden vanaf dan niet meer geaccepteerd).
  • Je hebt binnen het OM projectmatig de technische en applicatieve voorzieningen voor het koppelvlak op het niveau laten brengen van de normen en standaarden die op ketenniveau zijn afgesproken (techniek, servers, pijplijn, beveiliging, … )
  • Je hebt binnen het OM projectmatig de applicatieve wijzigingen laten doorvoeren om bestanden te (laten) controleren op de afgesproken vereisten (waarborg, standaard, logging, terugmelding, … ).
  • Je hebt binnen het OM projectmatig de applicatieve (en technische?) wijzigingen laten doorvoeren om bestanden (via de contentmanager?) op te laten slaan in de aangewezen databases onder de juiste condities (rubricering, etc).
  • Je hebt binnen het OM projectmatig de applicatieve wijzigingen laten doorvoeren om ontvangen bestanden te laten oproepen en presenteren in zowel de oude als nieuwe casemanagementvoorzieningen: Emma, GPS, NIAS, HELIX, … En andersom is georganiseerd dat mutaties/aanvullingen in de bestanden op de juiste plekken worden opgeslagen

Beschrijving afdeling

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische work-arounds.

Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Beschrijving opdrachtgever

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal ‘bijzondere’ eenheden t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College.

Functie-eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Je hebt minimaal 15 jaar aantoonbare werkervaring in een vergelijkbare rol met het werken binnen complexe en grote projecten en programma’s. Een vergelijkbare rol zou kunnen zijn Consultant, Projectleider of anders.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring als directielid of als eindverantwoordelijke binnen een directieteam.

Wensen

Aanvullende kennis:
  • Je hebt aantoonbare ervaring(opdrachten) in de vraagarticulatie van business wens naar ICT.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring(opdrachten) met het organiseren en realiseren van een proof of concept fase voor een nieuw systeem.
  • Je hebt aantoonbare ervaring (opdrachten) met diepgaande analyses en proces beschrijvingen.
  • Werkervaring binnen de strafrechtketen is een pré

Competenties:
  • Je weet snel de kernvraag in complexe materie boven tafel te krijgen
  • Je bent deskundig en in staat je kennis en (werk)ervaring snel in te zetten
  • Je laat zien dat je de diverse belangen in een complex veld kan overzien en ondanks de tegenstellingen in die belangen kan acteren
  • Je kunt je goed uitdrukken en bent sociaal vaardig
  • Secuur
  • Aanpassingsvermogen
  • Stressbestendig

Overige informatie

Startdatum:

Start 20 september 2021

Inzet:

36 uur/week

Duur:

T/m april 2022 met optie tot verlenging

Locatie:

Den Haag

Reageer direct!

Net zo enthousiast als wij? Reageer dan direct op deze vacature. Je kan je cv toevoegen, of er voor kiezen om je LinkedIn profiel te gebruiken. Wel zo makkelijk!

meer...



Meer vacatures van Seven Stars