Inloggen - Registreer  

Joost zijn als ambulancechauffeur

Tmi - Amsterdam - 08-11-2022 Naar vacature  

zorgt ervoor dat hij samen met de
snel op locatie is. Het kan gaan om een spoedeisende situatie, maar ook om besteld vervoer zonder spoed. De chauffeur is verantwoordelijk voor de veiligheid van de patiënt, de naaste omgeving en draagt zorg voor een comfortabel vervoer. Elke dag komen de ambulancechauffeur en -verpleegkundige terecht in de meest uiteenlopende situaties en behandelen ze verschillende soorten patiënten. Joost Majoor werkt al negen jaar als ambulancechauffeur en kan alles vertellen over zijn dagelijkse werkzaamheden en wat je allemaal nodig hebt om ambulancechauffeur te worden.

Mijn keuze om ambulancechauffeur te worden

‘’Na mijn werk als elektricien, bij de vrijwillige brandweer en als meldkamercentralist bij de brandweer, kwam er een vacature voorbij voor ambulancechauffeur. Op dat moment was er niets dat ik liever zou worden dan dat. Wat ik zo mooi vind aan het beroep, is dat ik op zoveel plekken kom. Ik heb contact met veel verschillende mensen en dat waardeer ik enorm. Alle ervaring die ik heb opgedaan bij de brandweer en als meldkamercentralist komt goed van pas bij dit vak.

Joost denkt dat werkervaring in de hulpverlening een groot voordeel is: ‘’Vaak zijn het mensen die een achtergrond hebben bij bijvoorbeeld Defensie, de brandweer of politie, die ervoor kiezen om als ambulancechauffeur te gaan werken. Dan heb je al affiniteit met de spoedhulpverlening.’’

Joost is nog altijd blij met zijn keuze om ambulancechauffeur te worden: ‘’Er zijn mij zoveel mooie momenten bijgebleven. Mijn werk bestaat uit allemaal kleine geluksmomenten. Elke dag maak ik zelf nieuwe herinneringen, maar je speelt ook een belangrijke rol voor de patiënt. Het beroep is meer dan alleen chauffeur zijn, je werkt ook mee in het medische gebied.’’

Het beroep ambulancechauffeur betekent zorg bieden, op wat voor manier dan ook.

Eisen voor de opleiding tot ambulancechauffeur

Voordat je kunt beginnen aan de opleiding tot ambulancechauffeur, moet je minimaal een mbo niveau 3 hebben afgerond, aangevuld met een diploma Basic Life Support met AED. ‘’Om in een ambulance te mogen rijden moet je in het bezit zijn van een rijbewijs C, een rijbewijs voor vrachtwagens. Het gebeurt weinig dat je vanuit de opleiding het aanbod krijgt eerst je rijbewijs te halen, omdat je daar dan eerst een jaar mee bezig bent voordat je de opleiding kunt starten.’’ Het advies is dus om eerst te zorgen dat je een rijbewijs C hebt gehaald, voordat je je aanmeldt bij de opleiding tot ambulancechauffeur. Een voordeel van de opleiding is dat je gelijk in loondienst gaat bij een Regionale Ambulancevoorziening (RAV) bij jou in de buurt. ‘’Omdat je tijdens de opleiding minder onregelmatige diensten werkt dan wanneer je bent afgestudeerd, kun je ervanuit gaan dat het salaris nog wat stijgt na het behalen van je diploma’’, vertelt Joost.

De inhoud van de opleiding

‘’De eerste paar maanden van de opleiding leer je hoe je moet rijden met spoed en hoe je ambulanceverpleegkundigen medisch assisteert. Omdat je dit al vroeg in de opleiding leert, doe je gelijk veel ervaring op in de praktijk. De opleiding duurt negen maanden en kun je bij de Academie voor medische ambulancezorg volgen, maar tegenwoordig bieden sommige RAV’s de opleiding intern aan. ’’Als ambulancechauffeur beoefen je een beroep waarin je je leven lang leert. Je doet steeds nieuwe ervaringen op, maar je moet ook op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied: ‘’Met scholingen via TMI en de academie voor ambulancezorg blijf ik up-to-date. Eens in de vijf jaar is er een assessment, om er zeker van te zijn dat ambulancechauffeurs bevoegd en bekwaam blijven voor het vak. Deze check bestaat uit een rijexamen, een theorie-examen en een examen voor overige medische handelingen. Je krijgt drie casussen voor een ambulancerit, met een simulatiepatiënt. Het is wel even spannend, maar uiteindelijk hetzelfde als een casus die je diezelfde dag nog tegen zou kunnen komen tijdens het reguliere werk.’’

Hoe ziet een werkdag als ambulancechauffeur eruit?

‘‘De dag begint bij de ambulancepost, waar je jezelf omkleedt, een kop koffie pakt, je collega opzoekt en samen de auto controleert. Je kijkt of alle spullen aanwezig zijn, of de motor werkt, of de tank vol zit en of de lampen op het dak het doen. Daarna meld je je bij de meldkamer. Je kunt dan meteen een oproep krijgen, maar de drukte verschilt. Soms heb je twee ritten per dag, soms zes of meer. Tussen de oproep en het afleveren van de patiënt bij het ziekenhuis doe je alles samen met de ambulanceverpleegkundige. Van het toedienen van medicatie en het maken van een ECG, tot het rapporteren aan de meldkamer dat er moet worden opgeschaald. Je werkt altijd volgens een protocol. Hier staan ook regels in voor de taakverdeling wanneer je met meerdere ambulances bij één casus bent.’’

Veel mensen denken bij het beroep ambulancechauffeur alleen aan het spoedrijden, vol spanning en sensatie.
De verdeling tussen spoedritten en normale ritten wisselt. In sommige regio’s zijn er relatief veel auto’s voor oproepen zonder spoed, waardoor vervoer met de spoedambulances, de ‘advanced life support’ (ALS) ambulances minder voorkomt. In andere regio’s komen oproepen voor de ALS-ambulance weer meer voor. Joost vertelt over zijn ervaring met spoedritten: ‘’Het gebeurt niet vaak dat je op één dag alleen maar spoedritten hebt. Bijkomen van een heftige spoedrit doe ik het liefst na mijn werk onderweg naar huis of eenmaal thuis. Ontspannen tijdens het werk is ook belangrijk, gelukkig zijn er tussen de ritten door ook rustmomenten.’’

Wat zijn de regels op de weg?

Kun je als ambulancechauffeur eigenlijk een boete krijgen voor te hard rijden? Dat kan! ‘‘De norm voor rijden met spoed is voor ambulances tot 40 kilometer per uur boven de lokaal toegestane snelheid. Je mag dus afwijken van de richtlijnen, maar boven de grens kun je dus ook een boete krijgen.’’

Gouden tips voor toekomstige ambulancechauffeurs

‘’Een situatie die mij altijd is bijgebleven is een ongeval bij mij in de gemeente, waar een jong slachtoffer was verongelukt door een bus. Dit heeft veel indruk gemaakt, omdat we toevallig rondreden en er plotseling een melding kwam over een ongeval in de buurt. Er stond nog geen andere informatie ingevuld, waardoor we niet wisten wat ons te wachten stond. Normaal gesproken krijg je informatie over de casus waar je naartoe gaat en kun je je daarop voorbereiden. Als je dan ineens binnen een paar seconden in zo’n heftige situatie terecht komt, maakt dat veel indruk. Joost geeft daarom als tip: ‘’Als je bij de ambulance werkt, maak je heftige dingen mee. Wanneer je ambulancechauffeur wilt worden, moet je daar goed mee om kunnen gaan. Stressbestendigheid en rustig zijn helpen daarbij. Je moet makkelijk contact kunnen maken en met anderen goed kunnen samenwerken.‘’

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Tmi