Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Senior Bestuursadviseur

Vbci - Arnhem - 04-02-2023 Naar vacature  

Standplaats: Arnhem
Startdatum: 20-02-2023
Einddatum: 30-06-2023
Tijdelijk dienstverband: Ja
Uren per week: 16
Online sinds: 04-02-2023

Functie

Voor een non-profit organisatie in Arnhem zoeken we een Senior Bestuursadviseur.
De duur van de opdracht betreft 4 maanden met optie tot verlenging. De opdracht is voor 16 uur per week.

Bedrijfscultuur

Arnhem is een stad en gemeente in Nederland en de hoofdstad van de provincie Gelderland. De gemeente telt 164.096 inwoners en is daarmee de twaalfde gemeente van Nederland.

Functiebeschrijving

De gemeentelijke ambitie met participatie is hoog. Daarom is er gewerkt aan een actieprogramma Samen maken we Arnhem om de kwaliteit van participatie te verhogen. Het levert meerwaarde op door het benutten van lokale kennis, ervaring en connecties, zorgt voor meer inzicht in de ambities van de gemeente en levert een groter draagvlak voor de gekozen oplossingen. Het Arnhemse Stappenplan Participatie is één van de acties uit het actieprogramma. Het stappenplan helpt om aan de voorkant helder te maken wat het doel is van de participatie, wie er meepraten, wie welke rol heeft, binnen welke kaders er participatie mogelijk is en wat er gebeurt met de opbrengsten.

Door ziekte is de gedelegeerd programmamanager tijdelijk uitgevallen. Voor twee dagen in de week zoeken we een vervanger.

Verantwoordelijkheden:

Deze vervanger heeft de volgende taken:

1. Voorzitter Kernteam Burgerparticipatie:
Elke drie weken komt het kernteam burgerparticipatie samen. Het kernteam bestaat uit collega's vanuit verschillende afdelingen: onderzoek & statistiek, communicatie, projectmanagement, openbare ruimte en SBR. Het kernteam heeft als taken: expertise en vraagbaak voor collega's, signaleren van knelpunten en kansen voor de organisatie.

2. Voorzitter staf burgerparticipatie:
Elke drie weken vindt de staf burgerparticipatie plaats met wethouder Bob Roelofs. Je bent voorzitter en verantwoordelijk voor de agenda.

3. Opdrachtgever Burgerberaden (PL en team zijn er):
Je bent opdrachtgever burgerberaden. Samen met het team burgerberaden zorg je voor de organisatie, aanbesteding en evaluatie van burgerberaden. Je bent politieksensitief en kan de rollen en taken van de ambtelijke organisatie, college en raad uiteenzetten.

4. Deelnemer Raadswerkgroep Burgerparticipatie:
Elke vier weken komt de raadswerkgroep burgerparticipatie samen. Je ondersteunt de raadswerkgroep, prioriteert en betrekt collega’s waar nodig.

Samen met je collega:

5. Begeleiding kinderburgemeester en evaluatie:
De pilot kinderburgemeester draait twee jaar. Je begeleidt samen met je collega de kinderburgemeester. De kinderburgemeester sluit aan bij evenementen, activiteiten en brengt waar nodig kansen/knelpunten terug naar de raad en college. Je bereidt, samen met woordvoering, de kinderburgemeester voor op persmomenten. Je bent verantwoordelijk voor de tussentijdse en eindevaluatie.

6. Evaluatie burgerparticipatietrajecten:
De jaarlijkse evaluatie van twee burgerparticipatietrajecten in projecten/beleid is onderdeel van het actieprogramma Samen maken we Arnhem. De evaluatie heeft tot doel een lerend effect in de organisatie te bewerkstelligen, en daarmee burgerparticipatie in de toekomst naar een hoger plan te tillen. Minder nadruk ligt er op het bepalen wat er goed dan wel fout is gegaan in het verleden.

7. Pilot digitale wijkpanels:
De essentie van de pilots ligt in het vormen van permanente wijkpanels. Om dit mogelijk te maken starten we met twee pilots in de wijken Presikhaaf en De Laar. Wijkpanels kunnen het gemeenschapsgevoel in een wijk stimuleren. Ook kunnen zij voor de gemeente een belangrijke gesprekspartner zijn als het gaat om activiteiten en plannen in de wijken. Je bent projectleider van het digitale wijkpanel in Presikhaaf.

8. Vraagbaak voor collega’s met participatievragen:
Je bent sparringspartner voor collega’s met participatievragen.

9. Digitale participatiegids voor iedereen:
Om helder te maken hoe we samenwerken/participeren zal (samen met inwoners) een digitaal handvat worden gemaakt (participatiegids) om eenieder, initiatiefnemer, ontwikkelaar of ambtenaar te helpen een zorgvuldig participatieproces te organiseren.

10. Inbedden betrokkenheidsprofielen:
Op basis van big data onderscheidt het dashboard acht groepen inwoners die van elkaar verschillen in vertrouwen in de overheid en algemene betrokkenheid. Voor iedere groep is een betrokkenheidsprofiel opgesteld. Je bent verantwoordelijk voor de inbedding van de betrokkenheidsprofielen in de organisatie.

11. Nieuwe inspraak- en participatieverordening:
Voor nog betere participatie op decentraal niveau is een wetsvoorstel in voorbereiding. Daarin wil men de inspraakverordening die nu nog geldt, verbreden naar een participatieverordening. Het wetsvoorstel stimuleert decentrale overheden om participatiebeleid te ontwikkelen: beleid over de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. De wet is nog niet door de eerste kamer vastgesteld, maar je legt alvast contact met VNG en andere gemeentes over aanpak, inclusief de betrokkenheid van inwoners.

12. Toolkit intranet/kennisbank:
Je plaatst regelmatig berichten op Intranet op collega’s te informeren over de laatste stand van zaken met betrekking tot burgerparticipatie.

13. Opleiding, training en kennisdeling organiseren:
Opleiding, training en kennisdeling organiseren en structureel beleggen. Medewerkers krijgen de mogelijkheid tot het ervaren van nieuwe verhoudingen en het oefenen met nieuwe rollen/kwaliteiten in opleidingen en trainingen. Ook door het actief delen van kennis kunnen medewerkers elkaar op weg helpen. Vanuit het team burgerparticipatie help je mee met de eerste aanzet tot opleiding en training om het vervolgens in te bedden in het collectief aanbod.

14. Fonds nieuwe tools:
We willen budget vrijmaken om participatietrajecten met nieuwe tools te kunnen ondersteunen of uit te breiden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het maken van een podcast of een videoboodschap.

Jouw profiel

  • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau. Bewijsmateriaal toe te voegen;
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als bestuursadviseur of (deel)programmamanager in een soortgelijke rol. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden;
  • Je hebt ervaring als voorzitter en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel om beraden, vergaderingen en afspraken goed te (bege)leiden en weet met jouw expertise de juiste mensen samen te brengen. WENS1. Duidelijk blijken uit het CV;
  • Je hebt kennis van een politiek bestuurlijke organisatie. Je bent politieksensitief en kan de rollen en taken van de ambtelijke organisatie, college en raad uiteenzetten. WENS2 Duidelijk blijken uit het CV met motivering;
  • Je hebt ervaring in de rol van bestuursadviseur, (deel)projectleider of programmamanager in een soortgelijke opdracht. WENS3. Motiveer de rol, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt;
  • Een motivatie en een referentie zijn een eis.

Verdiensten

Het bruto maandsalaris ligt tussen de € 4.000,- en € 6.000,- (op basis van 36 uur) of een max. uurtarief van € 80,-, afhankelijk van opleiding en ervaring.

Solliciteer direct

Herken je jezelf in het bovenstaande functieprofiel en voldoe je aan alle eisen? Stuur dan je cv met motivatie waarom jij de perfecte kandidaat bent voor deze functie.

Reageren kan tot uiterlijk 13 februari.
meer...



Meer vacatures van Vbci