Inloggen - Registreer  

Een nieuwe in deze nieuwe wereld, hoe werkt dat in de praktijk

CustomerFirst Buyers'Guide - Rotterdam - 30-07-2020 Naar vacature  

Het leek alsof de wereld even stil stond, maar al snel kwamen de dagelijkse zaken weer in beweging. Ook onze werving en selectie ging op een aangepaste manier verder. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk en hoe is om te starten met een nieuwe baan als je niet in de buurt van je nieuwe collega’s kunt zijn? Wij vroegen het Merridith, nu actief in de kweekvijver van ons klantenservice team bij De Bijenkorf en Jenette, trainer voor De Bijenkorf klantenservice.

Een bijzondere tijd om te starten

. H

oe heb je

dit

ervaren?

Merridith: “Ik studeer Facility Management aan de Hogeschool Rotterdam en ik heb een tussenjaar genomen om te gaan werken. In februari heb ik gesolliciteerd voor klantenservice medewerker en ik mocht op gesprek komen, op kantoor. Ik was heel blij toen hoorde dat ik aangenomen was. Ik zou twee weken fulltime gaan trainen, maar helaas werd dit uitgesteld vanwege Corona. Het is nu ruim een maand geleden dat ik weer werd gebeld met de vraag of ik nog beschikbaar was.”

Hoe bevalt

het trainen op (anderhalve meter) afstand?

Jenette: “Op de campus is er een aangepaste ruimte gemaakt waar wij met acht deelnemers bij elkaar kunnen komen. Voor één dag, puur voor de kennismaking. Dit moment gebruiken wij om alle accounts te installeren op de laptops. Vervolgens gaan de deelnemers vier dagen in de kweekvijver voor e-mail; het systeem onder de knie krijgen en de schrijfwijze leren die past bij De Bijenkorf. Daarna trainen wij in twee dagen gesprektechnieken en dan kan het bellen beginnen. De kweekvijver is een periode van intensieve begeleiding voor nieuwe medewerkers, dit deden wij voorheen ook al, alleen is het nu veel meer digitaal.”

Merridith: “Met een uitgebreide e-mail werd ik uitgenodigd voor de eerste trainingsweek. De eerste dag was een kennismaking met Jenette en de groep op kantoor. Uiteraard met 1,5 meter afstand. We kregen veel uitleg over wat je zou kunnen gaan verwachten, hoe alles in zijn werk gaat en uiteraard kennismaken met iedereen. De rest van de week was vooral kennismaken met VANAD en De Bijenkorf en wie zij zijn als organisatie.

Tussendoor werden wij getoetst op onze voortgang en kreeg iedereen de begeleiding die hij of zij nodig had. Nu zijn wij de kweekvijver e-mail en beantwoorden wij binnenkomende e-mails. We kunnen vragen stellen aan onze vraagbaken. Dit zijn begeleiders die altijd paraat staan en snel reageren. Ondanks dat we online communiceren gaat de begeleiding super. Erg knap hoe ik word begeleid gedurende het hele proces.”

Jenette: “De online vraagbaken zijn de toppers van de afdeling. Inhoudelijk helpen ze, maar geven ook uitleg over het systeem. Het programma Salesforce is enorm uitgebreid, dat is niet te trainen in één dag. Microsoft Teams meeting draait de hele dag voor de hele kweekvijver, zodat ze vragen kunnen stellen. Wij maken ook gebruik van de Chat in Teams. Er wordt meegekeken naar de uitgaande e-mails door de vraagbaken en voorzien van feedback, zo begeleiden we de medewerkers continu.

De mensen in de kweekvijver werken maximaal vier uur per dag, anders is het te veel. We starten gezamenlijk op in een Teams meeting met vaak een kletspraatje om elkaar beter te leren kennen. Daarna gaat iedereen aan de slag. Het laatste kwartier gaan we ook weer in de meeting en praten we over wat is opgevallen en waar ze tegenaan lopen. Maar ook over mijn grijze haren, overdag praat je namelijk ook over andere dingen.”

Hoe zie

n
j

ullie

je toekomst bij VANAD?

Merridith: “Ik ga in september mijn studie weer vervolgen. VANAD vindt dit geen probleem. Je kunt je uren flexibel inzetten, verplaatsen naar het weekend of in de avond, maar ik kan ze ook tijdelijk verlagen tijdens een tentamenweek. Dus ik kan tijdens mij studie dit werk voorlopig blijven doen.”

Jenette: “Het mooiste zou zijn als het een combinatie zou worden. Alleen maar werken en trainen vanuit huis zie ik niet zitten. Met een training weet ik precies wat ik moet vertellen. Nu moet je je scherm delen, dus je ziet de mensen niet meer. Je hebt geen interactie, want mensen hebben de microfoon uitstaan in verband met achtergrondgeluiden. Beeld en geluid samen is dus soms nog lastig. Je bouwt een hele andere band op met de deelnemers. Dat is wennen.

Wij hebben de afgelopen periode ook het winkelpersoneel opgeleid, die helpen ons tot en met september. Gaaf om te zien hoe ook 100 mensen in zo’n korte tijd getraind kunnen worden, dat is ook een voordeel van digitaal kunnen samenwerken.”

Merridith: “Wat Jenette zegt, lekker thuis trainen en online bezig zijn. Maar ik merk dat de hele sfeer er omheen anders is. Ik heb geen collega aan wie ik even wat kan vragen. De begeleiding is top, maar ik kan niet wachten tot ik in dezelfde ruimte kan zitten met mijn collega’s.”

Inmiddels zijn wij redelijk gewend aan deze nieuwe wereld en hebben wij ons aangepast. Zo hebben wij onze VANAD-campus ingericht op de anderhalve meter maatschappij, welke te zien is in een 

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van CustomerFirst Buyers'Guide