Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Procescoördinator Wachttijden
Het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) werkt sinds 2019 in opdracht van de stuurgroep Zorg voor de Jeugd. Het doel van het programma Zorg voor de Jeugd is om jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering merkbaar en meetbaar steeds beter te maken voor kinderen, jongeren en gezinnen, zodat ze op tijd passende hulp ontvangen. Het OZJ ondersteunt partijen in de 42 jeugdregio’s om tot een systematisch leer- en verbeterproces te komen en bouwt daarmee aan een lerend jeugdstelsel. Dit doet het OZJ door te signaleren, te stimuleren, te bemiddelen en te ontwikkelen.
Het OZJ is ingericht als transformatieplatform en bestaat uit ongeveer 70 mensen. Dit zijn landelijk ambassadeurs en hun aanjager/projectcoördinatoren, regio-ambassadeurs vanuit drie perspectieven (aanbieders/professionals, cliënten en gemeenten), ontwikkelaars/projectleiders, adviseurs/bemiddelaars van het sub-team Oppakken en Leren van Complexe Casuïstiek en een coördinatieteam. De doelen van het OZJ zijn vervat in vijf veranderopgaven:
Verbeteren van wijkgericht werken met de leefwereld als vertrekpunt
Ontwikkelen van een lerend jeugdstelsel
Contracteren vanuit de bedoeling
Oppakken en leren van complexe casuïstiek
Ontrafelen en terugdringen van wachttijden
We zijn een lerend team, dat werkt vanuit een ‘groei-mindset’. Onze ambitie is ‘Elke dag beter’. Dat geldt zowel voor de jeugdregio’s als voor onszelf. We stellen ons daarom continu de vraag waar we staan, wat we kunnen verbeteren en of we met de goede dingen bezig zijn.
Omschrijving van de opdracht
Wachttijden zijn een groot probleem. Voor de jeugdigen die moeten wachten, maar ook voor gemeenten en aanbieders, omdat wachttijden extra zorg en kosten veroorzaken.
Voor de wachttijdenaanpak is inzicht en overzicht nodig, zowel landelijk als regionaal. Met als doel dat er sneller passende hulp voor de kinderen wordt gerealiseerd, de onderliggende factoren van de wachttijden worden aangepakt en er wordt geleerd van deze inzet voor de toekomst in samenwerking met de regionale expertteams.
De integrale aanpak ‘Terugbrengen van wachttijden’ van het OZJ bestaat uit drie hoofdcomponenten, die elkaar stapsgewijs versterken.
Inzicht en overzicht:
Inzicht in wachttijden met data vanuit het berichtenverkeer Ketenbureau i-Sociaal Domein
Inzicht in welke componenten noodzakelijk zijn om over betrouwbare data te beschikken.
Ontwikkelen monitor en dashboard voor periodieke terugkoppeling aan regio’s (+ landelijk) en zicht op effecten van interventies gericht op het terugbrengen van wachttijden.
Regionale verdieping:
Zicht krijgen op en aanpakken van onderliggende factoren van wachttijden in de regio’s Hart van Brabant en Rotterdam Rijnmond
Betrekken 10 andere regio’s via de leerexpeditie.
Geleerde lessen c.q. universele interventiemogelijkheden vastleggen en advies formuleren t.b.v. de verdere aanpak van wachttijden.
Inzet op wachtenden:
Analyseren, helpen vlottrekken en leren van de huidige wachttijden voor een regio.
Deze drie resultaatgebieden komen tot stand door een combinatie van het Ketenbureau i-Sociaal domein en het OZJ (specifiek de deelteams Contracteren vanuit de bedoeling, Wachttijden, Complexe casuïstiek en Wijkgericht werken).
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als procescoördinator is het jouw doel om in de periode 2021 de transformatie in een aantal jeugdregio’s te bevorderen, waardoor de wachttijden afnemen. Dit doe je door de programmamanager te ondersteunen op de verschillende (project)onderdelen binnen de aanpak Wachttijden (zowel in de regio’s als landelijk). Dat wil zeggen ondersteunen bij:Het schrijven van een PvA over de wijze waarop de casuïstiek opgepakt gaat worden in regio Rijnmond, en de wijze waarop gerapporteerd zal worden over de voortgang.
De coördinatie van van de dagelijkse operatie binnen het team OLCC t.a.v. de aanpak wachttijden. Je houdt overzicht op alle activiteiten en bespreekt dit minimaal wekelijks met de landelijke ambassadeur OLCC. Dit doe je o.a. door het overzicht te houden op de lopende casuïstiek.
De coördinatie van de regionale aanpak Rijnmond in de samenwerking met de projectleiders vanuit de regio. Dit doe je d.m.v. verslaglegging, het maken van planningen, evenals uitvoering geven aan de gemaakte afspraken.
Het optekenen en het analyseren van de ontwikkelingen in de wachttijdenaanpak met name t.a.v. de opgedane kennis vanuit het oppakken en leren van deze casuïstiek. Dit doe je door verschillende bronnen van informatie te bundelen, te ordenen en te analyseren, om vervolgens de patronen en rode draden op te tekenen.
Bij het opleveren van (tussen)rapportages gelinkt aan de opbrengsten van de casuïstiek. Jouw rol hierin is de coördinatie van de rapportage en het samenvoegen van verschillende informatiebronnen.
Het verbindend schakelen tussen de adviseurs complexe casuïstiek door het overzicht te bewaren
Daarnaast ondersteun je de landelijk ambassadeur en de projectcoördinator Contracteren als linking-pin tussen de verschillende (project)onderdelen door:
Het overzicht te houden over de afzonderlijke projecten (Wachttijden, Ketenbureau, tOLCC) en op de samenhang tussen de projecten. Daarbij signaleer je de voortgang en eventuele knelpunten en rapporteer je deze aan de landelijk ambassadeur.
Te ondersteunen bij het opmaken van rapportages aan de opdrachtgevers (VWS en organisatie)
Te ondersteunen bij de voorbereiding van de overleggen met de expert-/adviesgroep
De voorbereiding van het opdrachtgevers-/ opdrachtnemersoverleg
meer...
Meer vacatures van BlueTrail