Inloggen - Registreer  

Rector-bestuurder

Beteor - Den-haag - 09-02-2024 Naar vacature  

Solliciteren t/m:

2023-03-31

Profiel

Sector: VO
Omvang (FTE): 1,0
Dienstverband: Tijdelijk met uitzicht op vast
Inschaling: Inschaling conform CAO bestuurders funderend onderwijs
Solliciteren t/m: 2023-03-31

Een rector-bestuurder voor VCL, die handelt vanuit de kernwaarden

open, ondernemend, verbindend en vrijzinnig.
Het VCL is opgericht vanuit de vrijzinnige traditie van onorthodox, ongebonden denken, argumenteren en redeneren op grond van eigen waarneming. Die traditie speelt nog altijd een belangrijke rol. Het VCL hecht veel waarde aan de vorming naast de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Het VCL wil leerlingen een omgeving bieden waarin zij zich op een brede manier kunnen ontwikkelen. Kortom, dat ze – als ze de school verlaten – ‘klaar’ zijn voor de maatschappij. 

Het VCL leert leerlingen zelfstandig denken en met respect samenwerken op basis van persoonlijke aandacht en vertrouwen. Dat is de belofte die we onze leerlingen en hun ouders doen als ze voor onze school kiezen. In 2021 is als resultaat van vele overleggen het document ‘Het Merkkompas’ opgeleverd, waarin de nieuwe missie, visie, kernkwaliteiten etc. zijn vastgelegd. In de kernwaarden van het VCL (open, ondernemend, verbindend en vrijzinnig) ligt besloten dat ouders en leerlingen intensief bij de school worden betrokken. Alle ouders van de leerlingen zijn vrijwillig lid van de Vereniging Het Vrijzinnig-Christelijk Lyceum. Deze vereniging is een rechtspersoon.

Het VCL is een zelfstandige school (éénpitter) voor havo, atheneum en gymnasium. De school is in 1929 opgericht en uit die tijd dateert ook de naam van de school. De school bevindt zich in het Van Stolkpark, in een nieuw, modern gebouw met een verbinding naar de gerestaureerde villa, het pand waarin de school begonnen is. De school is gegroeid naar circa 880 leerlingen. De meeste leerlingen komen uit de wijken in de directe omgeving van de school.

De school wordt geleid door een schoolleiding, bestaande uit een interim rector en conrector. Zij worden ondersteund door vier afdelingsleiders en het hoofd organisatie en beheer.

Context
  • De relatie tussen leerlingen en docenten is goed. Medewerkers en leerlingen voelen zich er zeer thuis en er is goed contact onderling en met de buitenwereld. Medewerkers zijn vlot bereid om elkaar te helpen en krijgen veel ruimte voor eigen initiatief. Mét het behouden van positieve elementen van de familie cultuur, is er tevens de wens professioneler in houding en gedrag te worden.
  • Er moet een koersvaste en ambitieuze bijdrage geleverd worden aan het verder ontwikkelen van de ingezette onderwijs- en personele ontwikkelingen van het VCL. Een meerjarige strategie is vastgelegd in een nieuw schoolplan 2023-2026.
  • De doelstellingen van de school worden samen met de betrokkenen (medewerkers, leerlingen) gerealiseerd. Dat betekent dat de schoolleiding verantwoordelijk zal zijn voor de uitvoering van de in het schoolplan beschreven ambities. Het proces waarlangs dit wordt bereikt, wordt samen vormgegeven en uitgevoerd met de betrokkenen. Zo kunnen de kennis, expertise en talenten die in de school aanwezig zijn optimaal worden ingezet (lerende organisatie). 
  • De rector-bestuurder is het boegbeeld van de VCL gemeenschap.
De opdracht 
  • De rector-bestuurder herkent zich in identiteit van het VCL en onderschrijft de ambities, missie en visie van het VCL en zorgt ervoor, dat het schoolplan 2023-2026 richtinggevend is/blijft in samenwerking met het schoolteam.
  • Hij/zij handelt vanuit de kernwaarden: open, ondernemend, verbindend en vrijzinnig.
  • Hij/zij bestuurt de toekomstige stichting overeenkomstig de daarvoor geldende wettelijke bepalingen en overeenkomstig de code voor goed onderwijsbestuur voor de VO-sector;
  • De rector-bestuurder kan effectief leidinggeven aan het realiseren van de ambities, de ingezette onderwijsverbeteringen en permanente kwaliteitszorg. Met name de PDCA-cyclus en het vastleggen van beleid en afspraken is een verbeterpunt;
  • Hij/zij weet medewerkers te binden en boeien en draagt bij aan hun positieve werkbeleving;
  • Hij/zij geeft sturing aan een veilige werkomgeving, is zichtbaar voor het personeel en weet wat er op de werkvloer speelt;
  • Hij/zij is verantwoordelijk voor de profilering en het positieve imago van het VCL (communicatie/PR) en kan effectief en empathisch communiceren en interveniëren in samenwerkingsrelaties met alle stakeholders.
Persoonlijkheidsprofiel
  • Verbinder en bouwer
  • Inspirerend en dienend leider: vertrouwen en ruimte geven
  • Koersvast
  • Betrokken, ontspannen, relativerend, met humor
  • Rolmodel zijn in het bieden van veiligheid (doen wat je zegt en zeggen wat je doet)
  • Doortastend, kan kordaat knopen doorhakken
  • Mens- en resultaatgericht.
Selectie-eisen
  • Ruime ervaring met leidinggeven aan professionals in het onderwijs, zorgen voor verbinding en betrokkenheid, aanspreken en sturen op gedrag en resultaat.
  • Aantoonbare vaardigheid in de omgang met lokale overheden.
Selectiewensen
  • Ervaring met veranderprocessen: wat goed is kunnen herkennen en behouden, de veranderingsbereidheid kunnen stimuleren en verhogen, draagvlak realiseren en behouden. 
  • Vaardigheid om het VCL samen met de Haagse onderwijspartners te profileren en te positioneren. 
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Beteor