Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Jeugdzorgmedewerker voor alleenstaande minderjarigen
opvang en begeleiding 14- tot 18-jarigen
Als jeugdzorgmedewerker in de regio Utrecht begeleid je in een kleinschalige opvanglocatie een groep van maximaal 20 alleenstaande minderjarige kinderen. Opgroeiende jongens én meisjes jonger dan 18 jaar met verschillende achtergronden en levensverhalen maar met een gemeenschappelijke wens: een veilig onderkomen en kans op een toekomst. Geen makkelijke baan, maar wel een baan waarin je écht van betekenis bent en het verschil maakt in het leven van deze jongeren. En is dat niet precies de reden waarom je voor dit mooie beroep hebt gekozen? Horen wij snel van je?
Deel deze vacature
Over de functie
Als jeugdzorgmedewerker oftewel medewerker amv (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) ben je binnen het COA verantwoordelijk voor het creëren van een veilig, leefbaar en beheersbaar woonklimaat voor de minderjarige vreemdelingen die wij opvangen. Deze opvang is kleinschaliger dan reguliere azc locaties en je hebt dan ook intensief contact met deze jongens en meisjes. Je begeleidt de jongeren gericht op de toekomst, of deze nu in het land van herkomst, Nederland of ergens anders ligt. Als medewerker amv werk je aan het vergroten van competenties van de jongeren. Belangrijk want ze zijn alleen en daardoor kwetsbaar en hebben je hulp dan ook hard nodig. Er zijn speciaal voor amv ontwikkelde methodieken die je hierbij ondersteunen. Je bent mentor en brengt daarom veel tijd door in de leefomgeving van de jongeren. De gezamenlijke maaltijden koken of een ontspannen potje voetbal tussendoor is dan ook zeker een onderdeel van je dag en doordat je zo betrokken bent kun je ook direct anticiperen op wat er speelt. En dat is veel want deze jongeren krijgen met veel nieuwe regels en onbekende instanties te maken. Jij bent dan ook de verbindende schakel tussen de jongeren, de buurt en diverse instanties zoals school, werk en bijvoorbeeld de sportvereniging. Je begeleidt hen en bevordert hun persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid met de regelgeving en administratieve zaken op gebied van onderwijs, werk, financiën en toekomstige huisvesting maar wel vanuit een realistisch toekomst perspectief.Om met de woorden van je toekomstige collega`s te spreken: als medewerker amv ben je echt van betekenis in het leven van deze jongeren. Ze hebben je hulp hard nodig en de dankbaarheid die je terug krijgt in deze functie is onbetaalbaar!
Onze collega`s laten graag zien hoe leuk hun baan is. Kijk je mee?
Je taken nog even op een zakelijk rijtje
:
- Je signaleert, handelt preventief en intervenieert bij problemen, spanningen en conflicten
- Je begeleidt alleenstaande minderjarige vreemdelingen volgens de methodiek en stelt begeleidingsplannen op. Je motiveert, stimuleert en activeert hen tot persoonlijke ontwikkeling. Daarbij richt je je op de uitbreiding van de zelfstandigheid en biedt je activiteiten gericht op hun toekomst
- Je organiseert en geeft uitvoering aan groepsactiviteiten.
- Je beheert en reikt medicijnen uit volgens protocol.
- Je onderhoudt externe contacten gericht op afstemming en samenwerking met onder meer ketenpartners, voogdij instelling, onderwijsinstellingen en omwonenden.
- Je verstrekt informatie en geeft (groeps-)voorlichting aan alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
- Je onderhoudt interne en externe contacten gericht op samenwerking en deelt relevante informatie.
Functie-eisen en persoonlijke kenmerken
Als medewerker amv heb je een verantwoordelijke taak en daaraan zijn de volgende eisen gesteld:
- Je bent SKJ-geregistreerd (kamer Jeugd- en gezinsprofessionals) of hiervoor in aanmerking komend (zonder eisen vanuit SKJ op het gebied van het volgen van aanvullende scholing op hbo niveau en/of het behalen van het vakbekwaamheidsbewijs ‘Vakbekwame hbo Jeugd- en gezinsprofessional’).
- Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in een soortgelijke functie.
- Je bent flexibel en bereid om onregelmatig te werken in een 24-uurs rooster.
- Je bent in het bezit van een geldig BHV- en Agressie certificaat of je bent bereid deze voorafgaand aan het dienstverband te volgen.
Waar kom je te werken?
De regio Utrecht gaat uitbreiden en zoekt voor de bestaande locatie in Utrecht en voor een nieuw te openen locatie in De Meern meerdere collega`s. Vooraf is nog niet vastgesteld op welke locatie je komt te werken. Voor beide locaties geldt echter dat het kleinschalige opvang betreft voor amv van 15-18 jaar en incidenteel jongeren van 14-18 oud. Het betreft dus echt opgroeiende kinderen die structuur en regelmaat nodig hebben. De jongeren worden 24 uur per dag begeleid en je bent mentor voor circa 2 à 3 jongeren uit de groep. De locaties geven opvang aan jongens en meisjes en er wordt op de amv locaties veel aan buitenactiviteiten en sport gedaan. Meer informatie over de verschillende soorten opvanglocaties van het COA vind je.
Werken bij het COA
Bij het COA vangen we alasielzoekers op in opvangcentra. In onze opvangcentra bieden we hen basisvoorzieningen en begeleiding naar hun toekomst in Nederland of daarbuiten. Onze organisatie is altijd in beweging. Meebewegen met de (politieke) realiteit en samen inspelen op kansen zit in onze genen.
Bij ons werk je samen met collega’s uit diverse disciplines aan de opvang en begeleiding van asielzoekers uit allerlei culturen en met diverse achtergronden. Wij bieden je een veelzijdig en afwisselend takenpakket en vragen van jou zelfstandigheid. Je krijgt veel vrijheid voor eigen inbreng en wij waarderen initiatieven die ons werk beter maken. Je krijgt van ons volop de ruimte en begeleiding om jezelf te ontwikkelen. Denk aan het volgen van een opleiding, waardoor je nog beter kunt functioneren in je huidige functie of kunt doorgroeien. Wil je meer weten kijk dan op
.
We vinden duurzame inzetbaarheid en diversiteit in ons personeelsbestand belangrijk. Daarom maken we optimaal gebruik van de diverse talenten en vermogens van onze medewerkers. Voor jouw werk krijg je een aantrekkelijk salaris, eerlijke vergoedingen en een goed pensioen
.
Wat bieden we jou?
Een uitdagende en afwisselende functie met een vervolgcontract bij goed functioneren. Je komt werken in een dynamische organisatie met uitstekende (secundaire) arbeidsvoorwaarden conform de cao Sociaal werk, Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening. De aanstelling zal in eerste instantie voor de duur van een halfjaar zijn. Afhankelijk van de ontwikkelingen binnen het COA en het functioneren behoort verlenging met 1 jaar dan wel omzetting in een contract voor onbepaalde tijd tot de mogelijkheden.Je krijgt veel vrijheid en zelfstandigheid in je werkzaamheden. Het COA hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden.
- Voor deze functie is het salaris minimaal € 2.834,93 en maximaal € 3.639,31 bruto op basis van 36 uur. Inschaling gebeurt op basis van kennis & ervaring.
- We starten met een tijdelijk dienstverband: Een halfjaar contract van 32 uur en bij goed functioneren en gelijkblijvende bedrijfseconomische situatie een vervolgcontract.
- Een individueel keuzebudget van 18% van het jaarsalaris (incl. vakantiegeld en eindejaarsuitkering).
- 144 uur vakantieverlof bij een fulltime dienstverband (plus 26 uur in IKB).
- Vitaliteitsuren (afhankelijk van leeftijd).
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een loopbaanbudget.
- Een goede balans tussen werk en vrije tijd
. Alle collega’s leggen de Eed of Belofte af.
Solliciteren
Word jij enthousiast over deze baan? Wacht dan niet langer en solliciteer vandaag nog! Heb je nog vragen over de functie? Dan kan je contact opnemen met Rick van Rosmalen, manager amv viameer...
Meer vacatures van Coa