Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Gedragswetenschapper/Orthopedagoog

Onderwijs Bieden - Nijmegen - 15-04-2024 Naar vacature  

  • Tarcisiusschool uit Nijmegen zoekt een Gedragswetenschapper/Orthopedagoog per 1-6-2024 of eerder indien mogelijk
FTE: 0,8/1,0
Salarisschaal: Tijdelijk met uitzicht op vast

Over Tarcisius

Tarcisius is een éénpitter in de levendige wijk Brakkenstein in Nijmegen. Met een team van ongeveer 55 toegewijde professionals die onderwijs bieden aan zo’n 170 leerlingen. Onze school omvat zowel een afdeling Speciaal Onderwijs (SO) voor leerlingen van 6 t/m 12 jaar als een afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar. Onze kracht ligt in het bieden van onderwijs aan leerlingen met een specialistische ondersteuningsbehoefte bij zowel de cognitieve ontwikkeling als bij gedragsgerelateerde uitdagingen.

Tarcisius is een school voor pedagogisch-sensitief en ervaringsgericht onderwijs. Het is een plek waar iedereen (jong en oud) graag wil zijn en zichzelf, met plezier en vanuit de eigen ‘natuur’, kan ontwikkelen in de ontmoeting met- en in relatie tot al het andere. Een plek waar iedereen welkom is, waar elk individu recht heeft op een ongelijke behandeling en waar volop ruimte is voor diversiteit, verschillen (in leerstijlen), talentontwikkeling en maatwerk.

Bij Tarcisius draait het niet alleen om leren en presteren, maar juist om (samen)leven, nu en in de toekomst. We hebben aandacht voor hoe wij samenleven en hoe we met onszelf, anderen en onze omgeving omgaan. Hoe een ieder zichzelf binnen en met die omgeving kan blijven ontplooien, ontdekken en ontwikkelen. Het vergroten van eigenaarschap en de ontwikkeling van identiteit, (sociale) vaardigheden, competenties en zelfredzaamheid van leerlingen, stellen we daarbij centraal.

Ons Team

Ons schoolteam weerspiegelt een evenwichtige mix van leeftijd, gender, expertise, diversiteit en achtergronden. We zijn sterk verbonden met elkaar en met onze omgeving, en onze cultuur wordt gekenmerkt door betrokkenheid, veranderbereidheid en samenwerking.

Jouw Rol

Als gedragswetenschapper bij Tarcisius ben jij een essentieel onderdeel van ons team. Je bevordert de deskundigheid en handelingsbekwaamheid van onze leerkrachten en andere professionals door hen te ondersteunen bij gedragsvraagstukken en het psychosociaal welzijn van onze leerlingen. Je ontwikkelt beleid op het gebied van psychosociale aspecten van het onderwijs, biedt pedagogische begeleiding en ondersteuning aan collega’s, werkt intensief samen en stemt af met andere deskundigen en/of ketenpartners (samenwerkingsverbanden, gemeenten en zorgpartners). Je bent daarnaast verantwoordelijk voor de leerlingdossiers en ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s), de intake van- en kennismaking met nieuwe leerlingen (en ouders/verzorgers) en voert observaties, opbrengsten-analyses en diagnostisch onderzoek uit.

Wat We Zoeken

We zoeken een gedragswetenschapper (0,8/1,0 FTE) met een achtergrond als psycholoog of orthopedagoog, die gepassioneerd is en met ons samen het verschil wil maken in de levens en ontwikkelkansen van onze leerlingen. Je bent bedreven in het ontwikkelen en implementeren van beleid op het gebied van psychosociale aspecten van het onderwijs, hebt ervaring met het begeleiden en ondersteunen van professionals in het speciaal onderwijs en het uitvoeren van diagnostisch onderzoek.

Traumasensitief Onderwijs

Bij Tarcisius omarmen we traumasensitief onderwijs. We begrijpen de impact van ingrijpende ervaringen op de ontwikkeling van onze leerlingen en stemmen ons onderwijs en onze begeleiding hierop af. Als gedragswetenschapper speel je een cruciale rol in het ondersteunen van onze traumasensitieve aanpak.

 

Over deze werkgever

De Tarcisiusschool

is een éénpitter in de wijk Brakkenstein gelegen in Nijmegen. De school biedt met ongeveer 50 medewerkers onderwijs aan ongeveer 160 leerlingen. De Tarcisiusschool heeft een afdeling Speciaal Onderwijs (SO) voor leerlingen van 6 t/m 12 jaar en een afdeling Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar. Ongeveer 40% van de leerlingen bezoekt de SO-afdeling en 60% de VSO-afdeling.

De Tarcisiusschool biedt onderwijs aan leerlingen met een specialistische ondersteuningsbehoefte, bij zowel de cognitieve ontwikkeling (domein Leren) als in de omgang met zichzelf en de omgeving (domein Gedrag). De specifieke expertise van de Tarcisiusschool zit in de combinatie van beide domeinen. De school kiest voor een positieve benadering en begeleiding van de leerlingen voor een zo optimaal mogelijk en duurzaam effect.

Het volledige schoolteam, van conciërge tot aan management, laat een evenwichtige verdeling zien op leeftijd, gender, expertise, diversiteit en achtergronden. Kenmerkend voor de cultuur binnen het schoolteam is de grote betrokkenheid bij de leerlingen en bij elkaar. De verbinding tussen mensen, in relatie tot de omgeving, staat centraal. 

 
Het is de natuur van de mens om zich in elk moment, in iedere situatie en een leven lang te ontwikkelen, in relatie tot de toekomst en de wereld om zich heen. De Tarcisiusschool heeft de overtuiging dat de school hierbij van toegevoegde waarde kan zijn wanneer zij in de basis een omgeving biedt waar iedereen volledig gezien wordt en oprecht zichzelf kan zijn. Vanuit een holistisch bewustzijn laat de school zich in alle facetten, bij alle interne en externe processen en op alle niveaus van onze schoolorganisatie, leiden door 3 kernwaarden:

 
● De school vertrouwt op AUTONOMIE vanuit diversiteit en inclusie en heeft expliciet aandacht en oog voor ieders dromen, drijfveren, intuïtie, voorkeuren, persoonlijkheid en unieke ontwikkelmogelijkheden.

● De school biedt ruimte voor ONTWIKKELING binnen een (kans)rijke, innovatieve en ervaringsgerichte leef- en leeromgeving.
● De school werkt vanuit VERBINDING met alle betrokken interne, externe partijen en stakeholders, als onderdeel van een groter ecologisch
In ons onderwijsmodel is het lesaanbod in balans, omdat de splitsing tussen praktisch en theoretisch onderwijs, en de splitsing tussen binnenschools en buitenschools leren, zoveel als mogelijk losgelaten is. Dit maakt het voor leerlingen mogelijk om nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes (denken en handelen), vanuit verschillende vakgebieden, situaties en contexten in samenhang en in de vorm van een doorlopende leerlijn te ontdekken en oefenen. 

 

Kenmerken van ons ervarings- en ontwikkelingsgericht onderwijsaanbod: 
  • Het onderwijs bestaat grotendeels uit ervarings- en ontwikkelingsgerichte (leer)activiteiten die plaats- en tijdsonafhankelijk zijn. 
  • De (leer)activiteiten worden aangeboden vanuit de school als leef- en leergemeenschap en zijn gericht op de brede persoonsvorming, zelfredzaamheid, zelfstandigheid en loopbaanoriëntatie. 
  • Het onderwijsprogramma gaat uit van diversiteit en verscheidenheid; tempo- en niveauverschillen en worden aangepast aan gespecificeerde individuele doelstellingen. 
  • Binnen het leerkrachtgestuurde (kans)rijke- en eigentijdse onderwijsprogramma is er sterk sprake van individuele en leerlinggestuurde ontwikkelprocessen. 
  • De leerkracht wordt gezien als rolmodel, beweegt met de leerling mee in het ontwikkelproces en is verantwoordelijk voor de begeleiding en coaching van de leerling. 
  • Er wordt gebruikgemaakt van elektronische leeromgevingen, digitale leerlingvolgsystemen, portfolio’s en formatieve evaluatie.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Onderwijs Bieden
Meer Gedragswetenschapper Orthopedagoog vacatures