Inloggen - Registreer  

Ambulanceverpleegkundige op een vliegveld

Tmi - Schiphol - 22-07-2023 Naar vacature  

is ambulanceverpleegkundige en heeft de afgelopen vijftien jaar op oproepbasis via TMI op
Schiphol
gewerkt
.
Een bijzondere baan waar geen dag hetzelfde is.
Passagiers
in het vliegtuig
, personeel
bij de hangars
of
toeristen op de roltrap
;
veel verschillende doelgroepen komen
voorbij
wanneer Machteld een werkdag
op
Schiphol
heeft
.

Als passagier
kom je bij de incheckbalie, ga je naar de douane en kom je in de grote vertrekhal
, maar
Schiphol is
nog zoveel meer
dan dat.
In mijn werk
krijg ik te maken met veel verschillende mensen
, nationaliteiten
, maar ook ongevallen
en calamiteiten
.

 
Bezige bij
Al ruim 29 jaar werkt Machteld op de Ambulance. Net als ieder
e
is zij begonnen in het
ziekenhuis en heeft ze
vervolgens de opleiding aan de Ambulance Academie gevolgd.

Na de academie ben ik
in 1998 begonnen
als oproepkracht b
ij de Ambulancedienst Haarlem
, daarna ben ik in vaste dienst ge
treden
en nooit meer weggegaan
.
” 
Stilzitten doet Machteld zeker niet, want
hiernaast werkt ze ook als Rapid
Responder
, zit ze bij het Ambulance fietsteam en draait ze diensten
op
Schiphol. “
Als Rapid
Responder
rijd ik
in mijn eentje
rond in
een klein ambulance
voertuig. Hiermee kan ik eerste hulp ter plaatse bieden, maar de patiënt niet vervoeren naar het ziekenhuis.
Een leuke uitdaging, omdat ik
in
mijn eentje spoedritten moet rijden.
Bij het
ambulance
fietsteam word ik ingezet wanneer er in Haarlem evenementen zijn
,
zoals Bevrijdingspop en
het
B
loemencorso.
Samen met drie andere collega’s fiets
ik
rond
om hulp te verlenen wanneer dit nodig is
.
Daarnaast draai ik
losse diensten op Schiphol.”
 
Werken op Schiphol
 
“Via een collega bij de Ambulancedienst ben ik vijftien jaar geleden bij Schiphol begonnen.
Hij gaf via KLM Health
S
ervices les aan personeel in de luchtvaart. Ik ben toen ook
gaan geven, maar merkte al vrij snel dat
ik hier niet genoeg energie van kreeg.
Toen ik werd gevraagd om op de ambulancedienst te komen werken zag ik dat direct zitten!
Ik heb in Haarlem een contract van 28 uur
per week
, de overige tijd vul ik in met diensten. Het wisselt hoe
vaak ik
word
ingezet
. Ik vul diensten op wanneer iemand met vakantie is, scholingen moet volgen of ziek is
.
Het
is een fijn
team waarmee ik samen werk
en daarom kijk ik iedere keer uit naar de volgende dienst.

 
Mensen die zeggen dat er op Schiphol niet zo veel gebeurt, hebben absoluut ongelijk.

Een typische werkdag

Als toerist zien we maar een klein gedeelte van het vliegveld. Machteld heeft intussen gezien hoe groot de organisatie is. “De ambulancepost op Schiphol zit samen met de brandweer. Als mijn 24-uursdienst begint, start ik om 08:00 uur met het controleren van de wagen om te kijken of alles werkt en alle materialen aanwezig zijn. De dienst draai ik met twee andere collega’s; een ambulancechauffeur en een verpleegkundige. Als chauffeur moet je het terrein goed kennen, want het is een gigantische onderneming. Naast de vertrek- en aankomsthal heb je onder andere nog de landingsbaan, de verschillende gates, de bagagebanden, hangaars, kantoren en de bouwplaatsen. Tijdens de dienst rijden we rond en wachten we op een melding vanuit de Meldkamer. Zo’n dag is het hollen of stilstaan en moet je jezelf soms ook vermaken. Dat geldt ook voor de reguliere ambulancedienst, alleen werk je op Schiphol in een andere omgeving. Dit maakt het voor mij minder routinematig. In de middag lunchen we vaak in het hoofdgebouw en ‘s avonds eten we samen met de collega’s van de brandweer op de kazerne. Hier slapen we ook. Tijdens het slapen blijf ik oproepbaar en moet ik er soms dus ook uit.”

 
Meldingen die we vaak zien
 
Op Schiphol komen er op de drukste dagen
zo’n 67.500
passagiers
voorbi
j, daarnaast zijn er ook nog bezoekers en werknemers
.
“Mensen die zeggen dat er op Schiphol niet zo veel gebeurt,
hebben absoluut ongelijk
.
Meldingen die we vaak voorbij zien komen zijn mensen die onwel worden, ongevallen op de bouwplaats doordat er wordt gewerkt met grove materialen, trombose in het vliegtuig en reanimatie.

Onlangs
kregen we een
melding
dat er
een dame
was
flauwgevallen
in de vertrekhal
.
Het viel gelukkig mee en daarom kreeg ze
van ons een ‘fit-
to
fly
‘ document, zodat ze alsnog mee mocht op
de vlucht
. Zij dacht
echter
dat ze het in haar voordeel kon g
ebruiken om de rij
over te slaan
en eerste klas te vliegen. Ze had het alleen zo erg aangedikt dat ze bijna niet meer mee mocht.
Een
vlieg
maatschappij wil namelijk niet riskeren dat er iets gebeurt
tijdens
de vlucht en dat
ze
bij de eerst mogelijke stop moeten landen.

 
Nieuwsgierig naar werken als ambulanceverpleegkundige?

Een incident dat is bijgebleven

“Een incident wat me bij is gebleven, is een incident op een roltrap, waarbij een groep ouderen bekneld zat. De groep stond op een omhooggaande roltrap en halverwege viel er een mevrouw. Niemand hielp de vrouw of drukte op de stopknop, waardoor eenmaal boven de vrouw nog steeds op de roltrap lag, en iedereen over haar heen struikelde. Eén vrouw wist zich tussen de vallende mensen door te wurmen, trok haar tas achter zich aan en liep zonder blikken of blozen verder. Het was zo’n aparte situatie! Pas na tien minuten kwamen wij aan, omdat er eerder simpelweg niet om hulp werd geroepen. Gelukkig kwam iedereen er, op wat schaafwonden na, heelhuids van af. Geen leuke ervaring voor deze mensen natuurlijk, maar wij zagen later op de videobeelden dat het er vrij komisch uitzag.”

 

Verschillen Schiphol en de reguliere Ambulancedienst

Naast dat de protocollen altijd hetzelfde blijven, heb je ook verschillen tussen werken op Schiphol en bij de reguliere Ambulancedienst. “Los van de omgeving, want die is natuurlijk anders, is het grootste verschil dat je niet in een thuissituatie komt. Mensen die op Schiphol zijn, gaan altijd ergens naartoe. Ze gaan op vakantie, op zakenreis of op bezoek bij familie. Daar zit ook meteen het tweede verschil; mensen hebben haast en willen hun vlucht halen, ondanks dat ze niet lekker zijn of pijn hebben. Een ander verschil is dat er op Schiphol een Medische Dienst zit, hier brengen we mensen naartoe wanneer ze onwel zijn geworden of bijvoorbeeld een fit-to-fly nodig hebben. Je kunt het zien als een EHBO-post met een apotheek, waar huisartsen en verpleegkundigen werken. Er is zo’n post aan de landzijde en de luchtzijde. Wanneer mensen door de douane heen zijn, mogen ze niet meer naar de landzijde. Indien zij toch naar een ziekenhuis moeten, komt de marechaussee erbij en wordt hun paspoort ingenomen zodat ze het land in mogen. Bij de Ambulancedienst in Haarlem moeten we een inschatting maken of we iemand naar het ziekenhuis brengen of toch thuislaten. Op Schiphol kunnen we makkelijker zeggen: we gaan even langs de Medische Dienst en brengen het daar verder in kaart. Ook hebben we op Schiphol meer te maken met verschillende culturen en talen. Wanneer iemand geen Engels spreekt, kunnen we gelukkig snel hulp inschakelen. Op Schiphol is er vaak wel iemand beschikbaar die kan vertalen, mocht dat nodig zijn. Als dat niet het geval is, kan een familielid fungeren als tolk of gebruiken wij Google Translate.”

 

Laat het maar aan ons over

“Wij als ambulanceverpleegkundigen kunnen misschien niet altijd het verschil maken of iemand beter wordt of niet, maar we kunnen wel structuur aanbrengen in een stressvolle situatie. Ik vind het mooi dat wij de omstanders het gevoel kunnen geven dat ze het aan ons over kunnen laten. Wanneer er iets gebeurt ontstaat er toch vaak chaos. Mensen willen iets doen, raken in paniek en staan daardoor alleen maar in de weg. Het is voor ons dan een leuke uitdaging om structuur aan te kunnen brengen. Dit doen we door mensen bijvoorbeeld een taak te geven. Dit geldt niet alleen voor omstanders, maar ook voor zorgprofessionals waar we mee in aanraking komen. Vorige week hadden we een reanimatie in een vliegtuig. De reanimatie was al opgestart voordat wij aankwamen. Wanneer zoiets gebeurt, doet het cabinepersoneel een oproep in het vliegtuig of er een arts aanwezig is. Er was toevallig een Amerikaanse arts die direct begon met reanimeren. Toen wij aankwamen, merkten we dat hij heel erg zijn rol als arts wilde aanhouden en ons ging vertellen wat we moesten doen. Hij merkte gelukkig al snel dat we het in de hand hadden en dat bracht een bepaalde rust in de toch wel stressvolle situatie. Mijn collega’s en ik vonden het grappig om te zien dat hij dacht: o ja, dit kan ik wel aan hen overlaten.”

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Tmi