Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Inkoopadviseur
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat / Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Functieomschrijving
De directie Bedrijfsvoering ondersteunt medewerkers van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Binnen de directie Bedrijfsvoering adviseert en ontzorgt het InkooppleinB73 (IKPB73) de klant over inkopen van diensten en middelen. Hiermee ga jij als inkoopadviseur aan de slag. Dankzij jouw inkoopadvies werken we aan een innovatief en klantgericht inkoopproces.Jij bent als Inkoopadviseur verantwoordelijk voor het (helpen) voorzien in de inkoopbehoefte van aanvragers binnen het kerndepartement van EZK en LNV (focus op beleidsinkopen). Je adviseert aanvragers — in potentie alle opdrachtgevers binnen de organisatie die een inkoop willen doen — over het inkoopproces rondom producten en diensten. Dat doe je onder andere door offertes op te vragen, opdrachten te gunnen, opdrachtbrieven te schrijven en inkopen administratief te registreren in het InkoopportaalB73. Daarnaast beantwoord je vragen over de exacte procedures, de juiste richtlijnen, doorlooptijden en lopende inkoopaanvragen. Bij dit alles ga je zeer secuur en consciëntieus te werk, want je hebt soms met politiek zeer beladen inkopen van doen, die een landelijke impact hebben. De kaders omtrent rechtmatigheid en doelmatigheid kennen voor jou geen geheimen.
Tevens wordt van jouw verwacht dat jij pro-actief een aantal onderwerpen oppakt en hiervoor optreedt als vraagbaak voor je collega’s. Je bent multidisciplinair, proactief en flexibel. Je weet zelf prioriteiten te stellen en weet waar je jouw kennis en kunde in het dagelijks werk, in nauwe samenwerking met je collega’s, in kan zetten.
Binnen het InkooppleinB73 is het belangrijk dat adviseurs klantgericht zijn, deskundig en kostenefficient werken en streven naar optimale in- en externe samenwerking. Klantbeleving staat bij jou dan ook hoog in het vaandel.
Verder wordt het volgende verwacht van jouw als inkoopadviseur:
- Kennis van het inkoopproces binnen de Rijksoverheid en de actuele vastgestelde procedures en processen, zowel standaard- als maatwerkprocessen.
- Uitvoeren van een rechtmatig inkooptraject, bestaande uit opvragen van offertes dmv offerteverzoek, gunnen van opdrachten en administratieve vastlegging van inkoopdossiers in het inkoopportaal en het documentmanagementsysteem.
- Adviseren van aanvragers m.b.t. het inkopen van producten en/of diensten, contact initiëren en onderhouden met opdrachtnemers.
- Beantwoorden van eerstelijns en tweedelijns vragen uit de organisatie m.b.t. procedures, inkooptrajecten en lopende aanvragen.
- Proactief ondersteunen en begeleiden van collega-inkoopadviseurs binnen het team.
- Contact onderhouden met de Inkoopketen IUC (Inkoop UitvoeringsCentrum), FEZ en FDA binnen de inkoopprocessen voor optimale samenwerking.
- Bijdrage leveren aan overleggen met opdrachtgevers binnen het kerndepartement en de Inkoopketen (IUC, FDA/FEZ).
- Het InkooppleinB73 intern (mede) vertegenwoordigen, bijvoorbeeld tijdens Inkoopdialogen met directies en bij WelkomB73 (bijeenkomst nieuwe medewerkers)
- Adviseren van hoofd Inkoopplein omtrent het inkoopproces en de diverse (deel)projecten.
- Het signaleren van (eventuele) incidenten, misstanden, en deze escaleren naar manager. Je kunt binnen no-time tot de kern van een probleem komen, oplossingen bedenken en consequenties van wijzigingen overzien.
Functie-eisen
Voor de functie van Inkoopadviseur gaat het om de volgende kennis en vaardigheden:
- Je hebt MBO met ruime ervaring en aanvullende opleidingen/trainingen gericht op (Rijks)inkoop, of bent startende HBO- er met (Rijks)inkoopervaring.
- Je hebt ervaring met het inkoopproces binnen de Rijksoverheid en kennis van is een pré.
- Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden..
- Je kunt goed plannen, organiseren en prioriteren.
- Je bent flexibel en stressbestendig en kunt makkelijk schakelen tussen de verschillende niveaus binnen en buiten de organisatie.
- Je hebt een proactieve en positieve instelling en weet van aanpakken.
- Je bent succesvol in het zelfstandig uitvoeren van (deel)projecten en je kunt je de onderwerpen snel eigen maken.
- Je maakt je procedures, regels en nieuwe materie snel eigen en kan deze aan de klant uitleggen;
- Je bent aanspreekbaar, hebt een goed ontwikkeld omgevingsbewustzijn.
- Je kunt werken in een dynamisch team waar processen en regelgeving soms snel veranderen.
- Je kunt goed presteren onder druk en kunt goed adhoc werken.
- Je hebt een goed ontwikkeld omgevingsbewustzijn en gericht op het bereiken van resultaten.
- Je bent snel in staat een breed netwerk op te bouwen binnen de inkoopketen en mobiliseert dit door mensen uit dit netwerk actief te betrekken, draagvlak te creëren en te zorgen dat plannen worden uitgevoerd.
- Ervaring met het werken met Officeprogramma’s Word, Outlook, Excel, met Oracle eBS (raadplegen contracten en verplichtingen) en documentmanagementsystemen (Domus)..
Competenties:
- Analyseren
- Plannen en organiseren
- Schriftelijke Uitdrukkingsvaardigheid
- Netwerken
- Pro actief
- Samenwerken
Arbeidsvoorwaarden
Salarisniveau:
schaal 9Maandsalaris:
Min €3.028 – Max. €4.247 (bruto)Dienstverband:
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijdContractduur:
Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijdMinimaal aantal uren per week:
32Maximaal aantal uren per week:
36Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.Bijzonderheden
- De kennismaking en selectieprocedure bestaan uit minimaal twee gespreksrondes en een afrondend arbeidsvoorwaardengesprek.
- Het inwinnen van referenties of een assessment kan onderdeel zijn van de selectieprocedure.
- Collega’s van binnen de Rijksoverheid met een vast dienstverband kunnen gedetacheerd c.q. overgenomen worden met behoud van de huidige contractvorm.
- Heb je (nog) geen vast dienstverband als rijksambtenaar, dan start je met een tijdelijk dienstverband met uitzicht op vast.
- Een prettige werkomgeving met goede faciliteiten op loopafstand van het centraal station.
- Volop mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen en te specialiseren.
- Wij vinden een goede balans tussen je professionele en privéleven belangrijk. Werktijden zijn, in onderling overleg, flexibel in te delen.
- Word je aangenomen, dan behoort hybride werken tot de mogelijkheden; je werkt dan deels vanuit huis en deels op kantoor. Een goede thuiswerkplek vinden wij belangrijk. Wij bieden daarom een tegemoetkoming in de thuiswerkfaciliteiten en een thuiswerkvergoeding conform CAO Rijk.
Acquisitie op onze vacatures wordt niet in behandeling genomen.
meer...
Meer vacatures van InkopersCafe.nl