Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

ILFU Hoofd Marketing & Membership

Ilfu - via Culturele - Utrecht - 03-04-2024 Naar vacature  

Hoofd Marketing & Membership

voor

30 tot 38 uur per week


| Vacature voor een Betaalde functie, Fulltime, Parttime | Sluitingsdatum:

24-04-2024

ILFU (International Literature Festival Utrecht) zet literatuur in het middelpunt van de aandacht. Dat doen we met een jaarlijks festival, een online platform met dagelijkse nieuwe publicaties en een

academy
met lees- en schrijfcursussen.
Ons festival groeide de afgelopen vijf jaar uit tot het grootste literatuurfestival van de lage landen. Terugkerende evenementen zoals De Nacht van de Poëzie, Exploring Stories, de Utrechtse Boekenmarkt en het Young Adult Festival trekken jaarlijks zo’n 20.000 à 25.000 bezoekers.

Bij de Academy vind je juist kleinschaligheid en verdieping: zowel online als live op de redactie in Utrecht kun je schrijfcursussen en colleges over klassiekers en andere literaire onderwerpen volgen.

Op ons online platform publiceren we dagelijks nieuwe verhalen, essays en gedichten, die nog eens honderdduizenden mensen per jaar bereiken. In 2022 introduceerden we het ‘ILFU Membership’ waarbij we medestanders van onze missie om de literatuur te stimuleren oproepen om lid van ILFU te worden. Onze leden zijn een belangrijk fundament onder alle activiteiten.

We zoeken een nieuwe collega om het publiek van het festival, ons online magazine en de ILFU Academy uit te breiden.

Hoofd Marketing & Membership

30 tot 38 uur per week
De komende jaren willen we het publieksbereik nog groter en vooral ook diverser maken. We zoeken daarom een nieuwe collega voor minimaal 30 uur per week die de kar van de marketing en publiekscommunicatie gaat trekken.

Wat ga je doen?

Je hebt de teugels in handen van alle marketing- en communicatiemiddelen binnen onze organisatie.
  • Je ontwikkelt in samenspraak met de directie de strategie en de campagnes die aansluiten bij de doelstellingen in ons meerjarenplan 2025-2028 en voert die uit. Je communiceert op drie niveaus: evenementgericht (met als doel het verkopen van kaartjes voor elk afzonderlijke voorstelling of cursus), festivalgericht (het onder de aandacht brengen van het festival als geheel) en missiegericht (het uitdragen van de missie van ILFU).
  • Door het jaar heen zorg je voor een heldere en enthousiasmerende communicatie over alle voorkomende activiteiten, zoals
book clubs
, cursussen en optredens van internationale schrijvers.
  • Ook zwaai je de scepter over het
membership
  • programma: je ontwikkelt meerdere campagnemomenten in het jaar en bedenkt bij alle evenementen en platformpublicaties hoe je die kunt inzetten om meer leden te werven. Je voert jouw functie uit in nauwe samenwerking met de hoofdredacteur van het platform: jullie stemmen de planning van platform en marketing op elkaar af en zorgen ervoor dat marketingteksten en platformbijdragen elkaar versterken.
  • Het zwaartepunt van jouw functie ligt in de maanden rond het festival: dan vinden er in twee weken tijd tientallen evenementen met meer dan 200 schrijvers en artiesten plaats. Het vergt behendigheid en creativiteit om alle evenementen en schrijvers in korte tijd bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen. Je krijgt dan ondersteuning van een campagnemedewerker en een of meerdere social media/ticketingmedewerkers.
  • Je werkt rond het festival ook samen met een ‘impactredacteur’. Onze evenementgerichte communicatie werkt weliswaar al goed om een zaal vol te krijgen, maar nog niet voldoende om ook een divers publiek te trekken. De impactredacteur werkt zowel mee aan de programmering als aan de marketing om het festival zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de interesses, uitingsvormen, ‘
tone of voice
’ en de economische mogelijkheden van specifieke doelgroepen.
  • Je beheert het marketingbudget en kunt een goede jaarbegroting maken voor de inzet van middelen voor
social ads
, print,
city dressing
, advertenties en externe hulp.
  • Je bent degene die onze vormgevers en webdesigners aanstuurt om zo mooi en effectief mogelijke campagnematerialen te maken.

Wie ben jij?


Dat horen we vooral graag van jou. Maar hier alvast een paar aspecten die we waarderen:
  • Je hebt affiniteit met kunst en cultuur en je kunt je vinden in onze opvatting van de literaire cultuur: het geheel van verhalende teksten, of die nu in een boek, een popsong, een netflixserie, een film of een theaterstuk terecht komen.
  • Je bent digitaal zeer vaardig. 80% van onze communicatie verloopt inmiddels via digitale kanalen. Je hoeft geen whizzkid te zijn, maar je bent wel ambitieus in het optimaal inzetten van de software en apps die we gebruiken, zoals het CMS (statamic), Mailchimp, Social Media (Instagram, Facebook, Linkedin), Indesign en Photoshop. Je vindt het ook leuk om via bijvoorbeeld Google Analytics te achterhalen welk effect jouw campagnes hebben gehad. Data-analyse is een terugkerend aspect van je werk.
  • Je bent creatief. Om literaire evenementen of publicaties op te laten vallen te midden van de vele prikkels die mensen uit de (online) media krijgen, moet je creatieve, onorthodoxe acties bedenken.
  • Je denkt commercieel; we willen uitverkochte zalen. ILFU heeft geen winstoogmerk, maar we willen wel de literatuur met zoveel mogelijk mensen vieren. Dat is onze missie en daarvoor moet je ook commercieel kunnen denken en handelen.
  • Je hebt een fijne pen: je zult geregeld zelf teksten moeten schrijven. De informatie komt van de programmeurs of platformredactie, maar een goed geschreven persbericht, websitetekst of nieuwsbrief zul je er zelf van moeten maken.
  • Je hebt een goed netwerk van journalisten, mediacontacten, collega-marketeers, die je snel kunt bereiken om iets (te proberen) onder de aandacht te brengen.
  • Je hebt ervaring en expertise waarvan jij denkt dat die relevant zijn voor deze plek bij ILFU.

Wat bieden we?

  • Een baan van minimaal 30 uur en maximaal 38 uur per week (in overleg), met een contract van 12 maanden en uitzicht op verlenging.
  • € 3.426 tot € 4.994 bruto per maand (afhankelijk van kennis en ervaring), pensioenopbouw en vergoeding van woon-werkverkeer.
  • Een fijne redactie in hartje Utrecht, pal achter de Dom, met een ambitieus en bevlogen team, bestaande uit nog zes vaste medewerkers. Naast de directeur en de zakelijk leider zijn dat een programmeur, producent en twee platformredacteuren met wie je intensief samenwerkt. In de maanden voor het festival groeit het team tot 13 à 14 medewerkers.
  • Je krijgt een MacBook Pro in bruikleen.
  • Je krijgt uiteraard een ILFU-lidmaatschap en kunt naar alle ILFU-evenementen.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Ilfu
Meer ILFU Hoofd Marketing & Membership vacatures