Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Coördinator Communicatie Sociaal domein

Usg Marcom - Den Haag - 17-04-2024 Naar vacature  

Als coördinator communicatie ben je verantwoordelijk voor de coördinatie op het totaal van de communicatie van Platform Sociaal Domein en Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ).

Je fungeert voor het management als primair aanspreekpunt en stuurt het communicatieteam aan, bestaande uit een contentspecialist, eventorganisator en communicatieadviseurs. Daarnaast werkt het team met een aantal externe bureaus.

De coördinatie doe je op de communicatiestromen:
1. Corporate communicatie
2. Projectcommunicatie (projecten/programma’s), samenwerkingspartners en uit de regio’s via de regioadviseurs
3. Interne communicatie (binnen VNG/PSD/OZJ)
4. Het online platform en social media
Je bewaakt de strategie, de voortgang op de ontwikkeling van het online platform en de vertaling van strategie naar acties. Je schuift regelmatig aan bij het sturingsteam.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
  • Je geeft het interne en externe communicatiebeleid vorm en houdt toezicht op de naleving hiervan
  • Je biedt op aanvraag en eigen initiatief advies en ondersteuning over het uitdragen van de organisatie en de identiteit • Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het communicatieteam;
  • Verantwoordelijk voor kwaliteit, professionaliteit, effectiviteit van de communicatie
  • Je zorgt voor samenhang in de communicatie en bewaakt de communicatieprocessen
  • Je schuift regelmatig aan bij het sturingsteam van het Platform
  • Je bent sparringpartner voor het communicatieteam en programmanager van Platform Sociaal Domein en OZJ.
Resultaat van de opdracht
  • Er is coördinatie tussen alle communicatiewerkzaamheden en in-en externe communicatieprofessionals.
  • De communicatie uitingen on-en offline vertonen samenhang, zijn professioneel, effectief en passend bij de uitgangspunten van Platform Sociaal Domein en OZJ.
Over het bedrijf
Over VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen de medewerkers in hun hart en daar werken ze iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen hun en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van de leden. VNG is een lerende organisatie, zij stelt zich continu de vraag waar ze staat en wat we ze kan verbeteren.

Over het Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau.

Dit vraagt om een ander type en continue gesprek dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel (van wetten, programma's en dossiers). Niet alleen binnen beleid of uitvoering, maar verbindend tussen alle facetten van het sociaal domein: van visie, beleid, inkoop tot en met de uitvoering en preventie. Niet alleen tussen gemeenten en rijk, maar met alle betrokken partners.

Om in deze behoefte te voorzien is in 2021 een traject gestart om te komen tot het Platform Sociaal Domein. Centraal in het Platform staan de regioadviseurs, die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering. Opdrachtgevers van het Platform Sociaal Domein zijn onder andere het ministerie van BZK, VWS en de VNG.

Het Platform werkt aan het versterken van de lokale uitvoeringskracht en het aanbrengen van meer samenhang in (landelijk) beleid op basis van drie rollen:

1. Adviseren en ondersteunen: onafhankelijk inhoudelijk en/of procesmatig advies en ondersteuning aan samenwerkende overheden en partners;
2. Kennis ophalen en delen: het ophalen en delen van kennis(producten) en creëren van een dekkend en breed expertisenetwerk;
3. Systematisch leren: versterken van het leervermogen van samenwerkende overheden en partners.
Het Platform Sociaal Domein is er voor inrichters van het sociaal domein; ambtenaren, zorgprofessionals en alle samenwerkingspartners in de regio’s, om helder en overzichtelijk antwoord op vragen gegeven wordt en relevante content en kennis ontsloten wordt.

Voor het Platform Sociaal Domein wordt een online vindplaats ontwikkeld die de neutrale rol van het Platform binnen het sociaal domein laat zien.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het online platform een initiatief wordt dat breed gedragen wordt door de belangrijkste stakeholders in het sociaal domein (o.a. VNG, BZK, VWS, ZonMw, Divosa, NJI, Movisie etc.).

Over het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd
Het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) is een onderdeel van het Platform.
Het OZJ bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie.

Vanuit het OZJ werkt aan o.a. de volgende projecten:
  • Aanpak Wachttijden
Het Team Aanpak Wachttijden heeft de opdracht jeugdregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van (regionale) wachttijden in de jeugdzorg.
Met als doel om regio's te ondersteunen om het aantal kinderen en jongeren die wachten op zorg te verminderen en bij te dragen aan het (duurzaam) beter functioneren van de jeugdzorg door inzet op in-, door- en uitstroom;

  • Het Ondersteuningsteam Toeslagen
De afgelopen jaren is een grote groep kinderen uit huis geplaatst van ouders die door de toeslagenaffaire zijn getroffen. Het Ondersteuningsteam Toeslagen vormt een neutraal aanspreekpunt voor ouders en ondersteunt ouders en kinderen ten aanzien van de uithuisplaatsingen bij hun zoektocht naar antwoorden en oplossingen;

  • Wel in Ontwikkeling
Het doel van dit project is om jeugdigen die niet ingeschreven staan op een school voor (s)bo, vo, vso of mbo, kansen op ontwikkeling te bieden.
Dit doen ze door enerzijds het inventariseren, verbinden en zichtbaar maken van initiatieven die al op regionaal niveau zijn ontwikkeld en anderzijds dragen ze bij aan de leer- en verbetercyclus voor het goed kunnen ondersteunen van en aansluiten bij deze kwetsbare groep.

Functie eisen

Om voor deze functie in aanmerking te komen vraagt onze opdrachtgever het volgende van jou:
  • Minimaal Afgeronde HBO of WO opleiding, in de richting van communicatie/marketing;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de rol van communicatieadviseur;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de rol van communicatieadviseur met het formuleren van beleid, het organiseren van teams en het stroomlijnen van processen;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de rol van communicatieadviseur binnen het sociaal domein bij gemeentelijke/rijksoverheden;
  • Minimaal 5 jaar ervaring met complexe communicatievraagstukken in een breed stakeholderveld;
  • Gebruik van eigen telefoon en laptop.
Bovenstaande criteria zien wij graag expliciet terug in jouw cv, omdat het expliciete eisen zijn die de opdrachtgever stelt aan de kandidaat. Als je hier niet kunt voldoen, heeft het helaas geen zin te reageren.

Daarnaast heeft onze opdrachtgever de volgende wensen. Geen eis dus, wel mooi meegenomen. Daarbij geldt, hoe meer ervaring en hoe meer kennis, hoe groter de kans op de opdracht.

  • Aantoonbare werkervaring in een strategische functie op het gebied van in- en externe communicatie in een politiek sensitieve omgeving;
  • Ervaring met werken binnen een projectteam van adviseurs/projectleiders en experts en stakeholders;
  • Werkervaring ten aanzien van het coördineren van personele inzet op het gebied van communicatie;
  • Kandidaat heeft ervaring in het coördineren van diverse (on-en offline) communicatie instrumenten.
Wat we je bieden

Arbeidsvoorwaarden:
  • Parttime: 24-32 uur per week
  • Tijdelijk(e) dienstverband/opdracht t/m 31 december 2024 met optie tot verlenging met een maximum van 2,5 jaren
  • Startdatum: 6 mei 2024
  • Standplaats: Den Haag of vanuit huis
  • senior niveau
  • Uurtarief in overleg met onze consultant. Detachering: inschaling in schaal 11 CAO Rijk (€ 3.503,- - € 5.343,-)
  • Geschikt voor ZZP of detachering
  • Reageren voor 25 april 2024
Wat we jou kunnen bieden?
Wanneer je kiest voor detachering, treed je in dienst bij USG MarCom op basis van een projectduur of een jaarcontract, met kans op een vaste aanstelling. Daarbij bieden wij jou o.a. het volgende:

  • Gelijke beloning volgens de CAO van de opdrachtgever (Equal Pay)
  • Opbouw vakantiegeld, pensioen en vakantiedagen
  • Eindejaarsuitkering van 8,33% en reiskostenvergoeding
  • Werken met een gepassioneerd team en opdrachtgevers met maatschappelijk doel
  • We zijn vaste partner van de Rijksoverheid en bieden doorlopend uitdagende opdrachten aan.
  • Bij een aantal van onze klanten zijn wij voorkeursleverancier
  • Ontwikkelingsmogelijkheden: workshops, expertiseteams, opleidingsbudget en toegang tot Online Academy / SkillsTown
  • Persoonlijke begeleiding, coaching, Performance Management en intervisie
  • Netwerkbijeenkomsten en borrels om andere professionals te ontmoeten
  • Referral bonus voor opdrachten en nieuwe collega's.
Wat we jou kunnen bieden als ZZP'er:
  • Een bijpassend uurtarief incl. reiskosten, excl. BTW
  • Persoonlijke benadering met een vast aanspreekpunt
  • Een uitgebreid landelijk netwerk, met opdrachtgevers en gelijkgestemden vakidioten (100+ freelancers).
  • Wij zijn vaste partner van de Rijksoverheid en kunnen doorlopend uitdagende freelance opdrachten aanbieden.
  • 'Member get member' regeling, waarbij je een aantrekkelijk bedrag ontvangt per gewerkt uur van iemand uit jouw netwerk die via ons aan de slag gaat.
  • We nemen alle belangrijke taken uit handen, zoals: je administratie, je o
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Usg Marcom