Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Secretaris commissie bezwaarschriften

Werkenvoorlimburg - Sittard - 25-04-2022 Naar vacature  

Solliciteer uiterlijk
zondag 29 mei 2022
Sittard
28 - 30 uur
3090 - 4671

Vacature

Toevoegen
aan favorieten
Ben jij juridisch onderlegd, analytisch sterk en krijg je energie van het voorbereiden en uitwerken van adviezen? En vind je het een uitdaging om de bezwarencommissie goed te bedienen?

Dan zoeken we jou!

Wat doe je?


In jouw functie ga je aan de slag met:
  • het beoordelen van binnengekomen bezwaarschriften op ontvankelijkheid;
  • het agenderen van zaken voor een hoorzitting bij de commissie bezwaarschriften;
  • het voorbereiden van de hoorzitting;
  • het bijwonen van de hoorzitting: de Algemene Kamer vergadert op donderdagochtend, de Kamers voor Sociale Zaken op maandagmiddag;
  • de verslaglegging ter zitting;
  • het opstellen van een conceptadvies voor de commissie bezwaarschriften;
  • het informeren van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad over de werkzaamheden van de commissie bezwaarschriften;
  • alle overige voorkomende werkzaamheden op het secretariaat van de commissie bezwaarschriften.

Wie ben je?

Je beschikt over goede communicatieve, sociale en redactionele vaardigheden. Door middel van de juiste vraagstelling, kan jij tot de kern van de zaak komen. Verder ben je omgevingsbewust, klantgericht, voel je je verantwoordelijk voor je werk en ben je een kei in plannen en organiseren.

Wat weet jij?

Je hebt HBO+ werk- en denkniveau met een juridische of bestuurskundige achtergrond. Kennis van het bestuursrecht of van ten minste één specifiek rechtsgebied, bijvoorbeeld Opiumwet, Participatiewet of Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, is een pré. Bekendheid met de gemeentelijke organisatie is een pré, evenals bekendheid met het systeem Octopus (zaaksysteem Bezwaar en beroep). Mocht je niet bekend zijn met Octopus, dan helpen we je graag met het je eigen maken van dit systeem. Naast ervaren krachten nodigen we ook starters op de arbeidsmarkt uit om te reageren.

Wij bieden

Een werkomgeving waarin collega’s elkaar waarderen en denken in oplossingen vanzelfsprekend is. Een dynamische omgeving waarin je samen aan integrale opgaven werkt en eigen verantwoordelijkheid neemt.

Als je bij de gemeente Sittard-Geleen werkt, heb je goede arbeidsvoorwaarden. Hybride werken maakt een goede balans tussen werk en privé mogelijk. Gemeente Sittard-Geleen investeert in haar medewerkers door het aanbieden van een uitgebreid opleidingsprogramma.

Als secretaris commissie bezwaarschriften kun je maximaal € 4671,- bruto per maand verdienen (salarisschaal 10) bij een volledige werkweek van 36 uur. Bovenop je salaris bouw je elke maand 17,05% Individueel Keuzebudget (IKB) op. Je bepaalt zelf wanneer je dit laat uitbetalen.

Deze vacature betreft een parttime functie van 28 uren uur per week.

De organisatie

Onze organisatie is in beweging. We groeien naar een organisatie die steeds beter de verbinding maakt met haar omgeving. Door een goed samenspel met inwoners, partners en bedrijven in de stad is meer mogelijk. We geven ruimte aan het ondernemerschap van onze medewerkers en waarderen de initiatieven van anderen. Verantwoordelijkheid wordt niet alleen gevoeld, maar ook genomen.

Onze organisatie bestaat uit twee managementlagen: een directie en teammanagement. De opgaven waar we als gemeente voor staan, zijn ondergebracht in 24 teams die integraal samenwerken. Er werken zo’n 1000 medewerkers binnen de gemeentelijke organisatie.

In deze functie werk je in de onafhankelijke adviescommissie, commissie bezwaarschriften. In deze functie werk je in het team Bestuur en Communicatie.

Commissie bezwaarschriften

De gemeente Sittard-Geleen staat voor openbare toegankelijkheid, transparantie van bestuur en uniforme heroverweging van besluiten waartegen bezwaarschriften zijn ingediend. Daarom heeft de gemeente Sittard-Geleen een onafhankelijke adviescommissie ingesteld: de commissie bezwaarschriften. Deze commissie brengt advies uit over bezwaarschriften tegen besluiten van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad van de gemeente Sittard-Geleen. Daarnaast adviseert de commissie het college van de gemeente Beek en het college van de gemeente Stein over bezwaarschriften tegen besluiten waarvan de uitvoering is opgedragen aan Vidar.

De zaken waarover de commissie bezwaarschriften adviseert, zijn over drie kamers verdeeld: één Algemene Kamer en twee Kamers voor Sociale Zaken. De twee Kamers voor Sociale en Personele Zaken behandelen de bezwaarschriften tegen persoonsgerichte besluiten in het sociale domein (o.a. Participatiewet, Wmo en Jeugdwet). De Algemene Kamer behandelt de overige bezwaarschriften, tegen meer zaakgerichte besluiten. Denk hierbij aan bezwaren tegen omgevingsvergunningen, woningsluitingen op grond van de Opiumwet, handhavingszaken, Wob-verzoeken en subsidiebesluiten.

Het horen en vervolgens het adviseren gebeurt door een wisselend samengestelde adviescommissie, die bestaat uit een voorzitter en twee leden. De commissie bezwaarschriften wordt op dit moment ambtelijk ondersteund door twee secretarissen en een administratief ondersteuner.

Contact

Ben jij enthousiast over deze functie? Solliciteer dan vóór 30 mei 2022 via de button ‘solliciteren’ en laat ons weten waarom jij de juiste persoon bent die we zoeken.

Medewerkers van de gemeente Sittard-Geleen, Maastricht, Heerlen en de Provincie Limburg gelden bij elkaars organisaties als interne kandidaten. Bij vergelijkbare geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang op externe kandidaten.

De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op 1 juni 2022.
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met John Janssens, Teammanager Bestuur en communicatie a.i., tel. 0621253048, e-mail: jm.Janssens@sittard-geleen.nl

meer...



Meer vacatures van Werkenvoorlimburg