Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Customer & Shopper Marketer
Onze klant is een internationale FMCG speler die zich in heel wat wat Europese landen category captain mag noemen. Met hun sterke merken (premium, party, family...) willen ze binnenkort ook de Belgische markt aansnijden en zo de harten van de Belgische consument veroveren. Daarvoor zijn we op zoek naar een sterke en zelfstandige Customer & Shopper Marketer die (in tandem met de National Account Manager) de Belgische markt in kaart zal brengen en pionieren.
We zijn op zoek naar ondernemende doeners met enerzijds een strategische helicopter view en anderzijds een operationele pragmatiek. Een duo dat samen from scratch (maar ondersteund door een internationale organisatie) een bestaande, sexy categorie kan overhoop halen en aanvallen met een sterk portfolio van bijzondere merken.
Poste
MISSIEDe Customer & Shopper Marketer is een expert in het managen en ontwikkelen van de categorie en is verantwoordelijk voor het continu aanpassen van de marketingstrategieën aan de veranderende klantstrategieën.
De Customer & Shopper Marketer is verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie voor de beste shopper activatie bij de Belgische retailers. Rekening houdend met de verschillende behoeften (retailers, shoppers, consumenten en eigen organisatie), definieert hij/zij de activeringsplannen voor de verschillende accounts.
De Customer & Shopper Marketer werkt in tandem met de Belgische National Account Manager en rapporteert rechtstreeks aan de Commercial Manager Branded.
VERANTWOORDELIJKHEDEN
- De Customer & Shopper Marketer analyseert marktcijfers en is in staat om maandelijkse overzichten te rapporteren.
- De Customer & Shopper Marketer analyseert grondig interne en externe informatiebronnen (Nielsen, Gfk…) met het oog op diepgaande categorie inzichten en commercieel begrip. Hij/zij voldoet daarmee aan de informatiebehoeften van de National Account Manager en draagt op die manier actief bij aan de ontwikkeling van business reviews en evaluaties.
- De Customer & Shopper Marketer ontwikkelt een category & shopper marketingplan per account en implementeert dit samen met de National Account Manager. Hij/zij heeft daarbij een diepgaand begrip van de categorie, het profiel van de shopper en van de consument en onderzoekt welke rol de eigen producten kunnen spelen in de categorie van elke account en het leven van elke shopper.
- De Customer & Shopper Marketer is verantwoordelijk voor de shopper segmentatie en de shopper basket-analyse ; een volledig begrip van het shopper profiel, triggers, hiaten, communicatievoorkeuren… De Customer & Shopper Marketer vertaalt het geavanceerde begrip van de categorie en de shopper in belangrijke prioriteiten gericht op het creëren van merkervaring en deelt dit met de toegewezen klanten.
- De Customer & Shopper Marketer doet marktonderzoek om indien nodig aanvullende inzichten te vergaren.
- De Customer & Shopper Marketer stelt samen met National Account Manager de prioriteiten vast wat betreft activatie in de verkooppunten. De Customer & Shopper Marketer is daarbij expert in instore communicatie (POS) en ontwikkelt communicatie- & displaytools aangepast aan de retailer.
- De Customer & Shopper Marketer zet lokale marketingactiviteiten en -plannen op die gebaseerd zijn op een geavanceerd begrip van de klant en de shopper. In een later stadium zal de Customer & Shopper Marketer ook verantwoordelijk zijn voor het opzetten en coördineren van (BTL en ATL) communicatie compagnes.
- De Customer & Shopper Marketer ontwikkelt een promotiestrategie, analyseert resultaten (omzet, winstgevendheid…) en creëert een verkoopargumentatie voor de National Account Manager.
- De Customer & Shopper Marketer neemt regelmatig deel aan vergaderingen met de retailers om categorievisie, inzichten, plano-aanbevelingen en projecten te delen met categoriegroei als doel.
- De Customer & Shopper Marketer is verantwoordelijk voor het initiëren, coördineren en realiseren van de jaarlijkse category management plannen en zorgt voor een optimale dienstverlening op het gebied van trade marketing bij de grote accounts.
- De Customer & Shopper Marketer coördineert en ontwikkelt promoties en acties op maat en evalueert ze achteraf.
Profil
OPLEIDINGMaster diploma of gelijkwaardig door ervaring.
TALEN
Nederlands: professioneel niveau.
Frans: professioneel niveau.
Engels: professioneel niveau.
ERVARING
- Je kunt terugblikken op 3 à 5 jaar succesvolle ervaring als Category Manager.
- Je hebt bewezen ervaring binnen de Fast Moving Consumer Goods, bij voorkeur in een voedingscategorie.
- Je hebt grondige ervaring in het werken met cijfermatige data (P&L, Nielsen, cijfers retailer…) en het analyseren van deze data om te komen tot inzichten, aanbevelingen…
- Je weet vanuit je sterke analytische capaciteiten te komen tot concrete commerciële inzichten en bruikbare aanbevelingen.
- Je hebt ervaring in het ontwikkelen van een category plan.
- Je hebt een sterk business acumen en begrijpt de dynamieken, bijzonderheden en trends in de Belgische retail.
- Je zat al eens met Colruyt, Delhaize en/of Carrefour aan tafel.
- Je bent ondernemend, hands-on, pro-actief en hebt zin voor initiatief.
- Je zet je eigen objectieven en doelstellingen en werkt er op een zelfsturende manier naartoe. Je bent zelfstandig en komt met oplossingen voor nieuwe realiteiten.
- Je hebt sterke analytische en conceptuele vaardigheden en verkiest een open en transparante communicatie naar interne en externe stakeholders.
- Je werkt gestructureerd en georganiseerd, maar stelt je tegelijk flexibel op.
Meer vacatures van Batenborch