Inloggen - Registreer  

Informatiebundel

Searchselection - Best - 13-09-2022 Naar vacature  

Voor de Vlaamse Gemeenschapscommissie zijn gelijke kansen belangrijk. Kwaliteiten van mensen zijn doorslaggevend ongeacht geslacht, leeftijd, afkomst of handicap.

2
Het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is op zoek naar een directeur Gebouwen en Patrimonium voor onmiddellijke indiensttreding. Het gaat om een mandaatfunctie van zes jaar, meermaals hernieuwbaar.

Wat doe je?
1. Generieke opdrachten Als mandaathouder ben je het gezicht en aanspreekpunt van de administratie van de VGC voor de verschillende stakeholders, zowel intern als extern. Als lid van het managementcomité, gecoördineerd door de leidend ambtenaar, bestuur je mee de organisatie en draag je de missie en visie van de VGC uit. Als directeur leid en coördineer je de directie Gebouwen en Patrimonium bij het realiseren van vooropgestelde doelstellingen en de uitvoering van het beleid. Je hebt een duidelijke visie over hoe je vanuit je specifieke domein een meerwaarde kan betekenen voor de VGC als dynamische overheidsorganisatie binnen de grootstedelijke context van Brussel. De beleidsdoelstellingen van het College vormen hierbij het uitgangspunt. Je volgt maatschappelijke, bestuurlijke en technologische ontwikkelingen op de voet Met respect voor de regels en de procedures die gelden in een overheidscontext ga je creatief en flexibel om met complexe vraagstukken. Je hebt voeling met Brussel 2. Specifieke opdrachten De directeur Gebouwen en Patrimonium ontwikkelt en implementeert een patrimoniumbeleid waarbij het patrimonium maximaal wordt afgestemd op de uitvoering van de kerntaken. Een optimaal en polyvalent gebruik van de infrastructuur, een klantgerichte aanpak, een efficiënt beheer, rationeel energieverbruik, duurzaamheid en het vergroten van de zichtbaarheid en de toegankelijkheid van het patrimonium staan hierbij centraal, zowel bij nieuwe bouwprojecten als bij grondige renovaties. De mandaathouder zorgt hierbij voor een evenwicht tussen kwaliteit, risico’s en kosten en respecteert budget en planning. De VGC voert een dynamisch investeringsbeleid voor Nederlandstalige gemeenschaps- voorzieningen. De directeur Gebouwen en Patrimonium volgt de investeringssubsidies aan derden op samen met de beleidsdirecties en verleent waar nodig ondersteuning en advies met aandacht voor het multifunctioneel gebruik van ruimten en het clusteren van noden uit verschillende sectoren. De directeur Gebouwen en Patrimonium levert in samenspraak met de andere betrokken mandaathouders een actieve bijdrage aan duurzame wijkcontracten en stadsvernieuwingsprojecten waarin de VGC betrokken is. De directeur Gebouwen en Patrimonium is verantwoordelijk voor de opmaak en de uitvoering van het Investeringsplan en werkt hiervoor nauw samen met de directeur Financiën, Begroting en Aankoop. Dit plan waarin alle middelen voor investeringsprojecten in het eigen patrimonium en investeringssubsidies aan derden in kaart worden gebracht, wordt jaarlijks bijgestuurd op basis van evoluties van voorliggende bouwprojecten en opportuniteiten, en op basis van beschikbaarheid van financiële middelen. De directeur Gebouwen en Patrimonium staat in voor de aansturing, coaching en motivering van een team van een 28-tal medewerkers.

De selectieprocedure voor
directeur Gebouwen en Patrimonium
3
Welke competenties zoeken we bij onze nieuwe directeur?
Waardegebonden competenties
Gelden voor iedereen binnen de organisatie, voor alle niveaus en alle functies.
− dienstbaar zijn − integer handelen − betrokken zijn
Niveaugebonden competenties
Je beschikt over de volgende niveaugebonden competenties: − visie ontwikkelen − plannen en organiseren − medewerkers aansturen, ontwikkelen en motiveren − samenwerken − initiatief nemen/innovatief zijn − klantgericht handelen

Functiegebonden competenties
Deze competenties zijn belangrijk voor deze specifieke functie.
− Kennis van management in de overheidscontext: inzicht hebben in besluitvormingsprocessen in een overheidscontext, in processen rond budget en financiën en in personeelsmanagement als een instrument om bij te dragen aan de realisatie van de strategische opties.

− Kennis hebben van de regelgeving van het domein gebouwen en patrimonium; beheer van patrimonium (aankoop, verkoop, huur …), beheer van gebouwen (onderhoud, energiebeheer, beveiliging …), projectbeheer (verbouwen en bouwen).

− Kennis hebben van de regelgeving inzake PPS en ervaring met PPS-projecten.
Diploma Een specifiek diploma is niet vereist.
Wat hebben we jou te bieden?
Met deze voltijdse mandaatfunctie als directeur Gebouwen en Patrimonium kom je terecht in een dynamische overheidsorganisatie. Wat wij doen en waar wij voor staan, vind je verder in deze informatiebundel.

Neem je deel als externe kandidaat? Dan word je in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
Neem je deel als statutair VGC-personeelslid? Dan word je bij eenzijdige administratieve rechtshandeling door het College aangesteld in de mandaatfunctie.

Neem je deel als contractueel VGC-personeelslid? Dan wordt je arbeidsovereenkomst geschorst voor de duur van de mandaatfunctie. Je wordt als mandaathouder in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.

4
Als organisatie investeren wij volop in onze medewerkers. Je krijgt heel wat ontwikkelingskansen en kan dus volop je competenties verder verdiepen en uitbreiden.

Verloningspakket
Als directeur verdien je een niet-geïndexeerde jaarwedde tussen 38.010 EUR en 53.810 EUR. Dit komt neer op een bruto maandwedde van 5.969,15 EUR en een netto maandwedde van 3.234,38 EUR. Dit is de berekening als je ongehuwd bent, geen personen ten laste hebt en nog geen anciënniteit in je loopbaan hebt opgebouwd.

Voor de extern geselecteerde mandaathouder wordt de vorige beroepsbedrijvigheid onbeperkt aanvaard voor de salarisvaststelling.

Daarnaast bieden we je de volgende voordelen:
− Je ontvangt een eindejaarstoelage. − We vergoeden je woon-werkverkeer als je met de fiets of met het openbaar vervoer (via
een abonnement) komt. − Je krijgt een MIVB-abonnement. − We bieden een uitstekende hospitalisatieverzekering voor jou. Je gezinsleden kan je
voordelig laten aansluiten. − Je ontvangt maaltijdcheques. − Verhuis je voor deze job naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan kan je een
verhuispremie aanvragen. − Je krijgt een stadspremie als je in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont. − Elk jaar heb je 35 vakantiedagen. − Tussen Kerstmis en Nieuwjaar heb je ook vrijaf. − Als contractueel personeelslid krijg je een aanvullend pensioen via een tweede

pensioenpijler. Je bouwt een extra pensioenkapitaal op omdat de VGC jaarlijks een premie van 4% van je jaarloon in het Vlaams Pensioenfonds stort.
− Je kan bovendien genieten van een verzekering gewaarborgd inkomen waardoor je een premie krijgt bovenop je ziekte-uitkering vanaf je 31ste dag ziekte

Wat zijn de aanwervingsvoorwaarden voor deze functie?
1. Leidinggevende ervaring van minstens drie jaar, verworven in de laatste tien jaar, of acht jaar nuttige professionele ervaring. Onder leidinggevende ervaring wordt ervaring verstaan inzake beheer in een overheidsdienst, of hiermee gelijkgesteld of in een organisatie uit de privésector. Voor deze functie zijn peoplemanagement, organisatiemanagement en/of beleidsvoorbereiding/-uitvoering relevante professionele ervaringen.

2. Verder moet je al je burgerlijke en politieke rechten kunnen uitoefenen. Dit bewijs je op het moment van je aanwerving door een blanco uittreksel uit het strafregister voor te leggen. Het uittreksel kan je aanvragen in de gemeente waar je woont.

3. Je slaagt in de selectieprocedure.
4. Ten slotte moet je medisch in staat zijn om deze functie uit te oefenen.
5
Waaruit bestaat de selectieprocedure?
Het is een open procedure waarbij tezelfdertijd interne en externe kandidaten kunnen meedingen. Het College werkt samen met het selectiebureau Search & Selection. Je krijgt de kans om je competenties op verschillende manieren aan te tonen. Het programma bestaat uit:

1. Voorselectie
Je hebt een oriënterend gesprek met een senior consultant waarbij de relevantie van je ervaring getoetst wordt en gepeild wordt naar je motivatie, je inpasbaarheid in de overheidscontext, inzicht in de functie en je communicatieve vaardigheden.

Dit gedeelte is eliminerend. De kandidaten die niet voldoen worden uitgesloten van verdere deelname aan de procedure.
2. Assessment center
Het assessment center bestaat uit een gedragsgericht interview, een analyse- en presentatieoefening, een leidinggevend rollenspel en een plannings- en organisatieoefening op pc en wordt uitgevoerd door twee senior consultants. In het assessment center worden de waardegebonden en niveaugebonden competenties getest.

3. Interview
De selectiecommissie interviewt je en beoordeelt de functiegebonden competenties en de inhoudelijke materies. De resultaten van het assessment en het interview worden samengelegd en de selectiecommissie stelt, na beraadslaging, aan het College een lijst voor van geschikte kandidaten zonder rangschikking, maar met een beschrijvend verslag.

4. Gesprek met het College
Het College voert een gesprek met de door de selectiecommissie geschikt bevonden kandidaten. Vervolgens bepaalt het College de wervingsreserve, die 2 jaar geldig blijft. De kandidaat die als eerste in de rangorde staat, krijgt de functie aangeboden en wordt door het College aangesteld als directeur Gebouwen en Patrimonium. Bij elk onderdeel van de selectie kunnen afgevaardigden van de vakorganisaties ACOD, ACV openbare diensten en VSOA aanwezig zijn als waarnemers.

Wie zetelt in de selectiecommissie?
− Voorzitter: Eric Verrept, leidend ambtenaar van de administratie
− Mireille Deziron, zelfstandig consultant Trigger-M
− Thomas Ryckalts, afgevaardigd bestuurder Citydev.Brussels
− Jan Verheyen, projectleider MSI
− Veerle
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Searchselection