Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Lid Raad Toezicht

Rozelaar - Barneveld - 27-01-2023 Naar vacature  

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons.

De Rozelaar

De Rozelaar is een organisatie die wonen met begeleiding, dagbesteding en ambulante coaching biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. De Rozelaar heeft vijf woonlocaties in Barneveld, Nijkerk en Voorthuizen en dagbestedingslocaties in Barneveld en Nijkerk. Bij de Rozelaar werken 220 medewerkers en 190 vrijwilligers voor 220 cliënten; de omzet bedraagt ruim € 12 miljoen en zal verder groeien door uitbreidingen in de komende jaren.

Identiteit en kernwaarden
Bij de Rozelaar staat de cliënt centraal in zijn persoonlijke waarden, behoeften en mogelijkheden. Kenmerkend voor de Rozelaar is de liefdevolle zorg en oog voor mensen, gemotiveerd en gevoed door het christelijke geloof. We geloven dat God de schepper van al het leven is. En dat iedereen waardevol is en recht heeft op (samen)leven. Deze overtuiging en waarden zijn zichtbaar verweven door de gehele organisatie en wordt door cliënten, verwanten en medewerkers zeer gewaardeerd en vaak benoemd als bepalende factor om bij de Rozelaar te willen wonen of werken. Met respect, geborgenheid en toewijding, worden cliënten uitgenodigd en ondersteund in het ontwikkelen en gebruiken van hun eigen unieke talenten. Het doel is om met passende zorg en begeleiding het welbevinden en de (maatschappelijke) zelfstandigheid van de cliënt en integratie in de samenleving zoveel mogelijk te behouden en te bevorderen.

Ambitie en uitdagingen
De Rozelaar heeft een groeiambitie – op Wonen en voor de doelgroep van mensen met ernstig meervoudige beperking (EMB) –, werkt aan een doorgaande professionalisering en kiest ervoor om de regelruimte laag in de organisatie te leggen. Het team is daarmee het centrale uitgangspunt binnen de organisatiestructuur, waarbij de teamleiders vanuit een coachende rol verantwoordelijk zijn voor het team en beslissingsbevoegdheid hebben. Daarbij richt de Rozelaar zich op continu leren en ontwikkelen. Inhoudelijk wordt de Triple C methodiek toegepast. De uitdaging is om de ingezette groei, ontwikkeling en professionalisering krachtig voort te zetten met behoud van de voor de Rozelaar karakteristieke liefdevolle zorg en de voordelen van kleinschaligheid en daarbij behorende korte lijnen. De organisatie wordt geleid door een eenhoofdige Raad van Bestuur die samen met teammanagers zorg en de manager bedrijfsvoering het management team vormt.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden. De samenstelling is gericht op een combinatie van ervaring, deskundigheid en onafhankelijkheid die de Raad in staat stelt om aan haar taak en verplichtingen te voldoen. Daarnaast streeft de Raad van Toezicht in haar samenstelling naar een brede maatschappelijke binding, een functioneel netwerk, een spreiding van maatschappelijke achtergronden en regionale binding. Binnen de Raad van Toezicht zijn drie subcommissies ingesteld: de auditcommissie financiën, de commissie kwaliteit en veiligheid en de remuneratiecommissie.

De Raad van Toezicht neemt de Governancecode Zorg 2022 als uitgangspunt in haar functioneren. Daarnaast zijn taken en bevoegdheden vastgelegd in de statuten en bijbehorende reglementen. In 2020 werd de

vastgesteld.
De Raad oefent toezicht uit op de bestuurder ten aanzien van het strategisch beleid en de algemene gang van zaken binnen de organisatie. Bovendien treedt de Raad op als werkgever van de bestuurder en als toetsend klankbord en adviseur als het gaat om strategische vraagstukken. Belangrijke thema’s zijn: de realisatie van de doelstellingen van de organisatie, de kwaliteit van de geleverde zorg, de strategie en de risico’s die verbonden zijn aan de activiteiten van de Rozelaar, rapportages, vaststelling jaarrekening, goedkeuren begroting en de naleving van de wet- en regelgeving. De Raad van Toezicht kent de volgende aandachtsgebieden, die onderling worden verdeeld onder de leden van de Raad:

  • Bestuur, organisatie en algemeen management;
  • Zorg en kwaliteit, kennis van actualiteit en ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg en in wet- en regelgeving;
  • Financiën en huisvesting;
  • Personeel en organisatie;
  • Identiteit en levensbeschouwing.

Profiel Lid Raad van Toezicht

Jij hebt affiniteit met zorg en jij hebt een eigentijdse opvatting over toezicht houden en governance. Jij voelt je inhoudelijk betrokken bij de hoofdlijnen van het beleid, waarbij je kritisch bent op de juiste balans tussen deze betrokkenheid en een professionele afstand. Naast jouw integrale verantwoordelijkheid wordt er expertise verwacht vanuit jouw specifieke aandachtsgebied. Jij beschikt over een breed netwerk en je kunt in teamverband werken. Van de voorzitter en leden van de Raad van Toezicht verwachten wij dat die de christelijke identiteit van de Rozelaar onderschrijven en uitdragen. In de samenstelling van de Raad van Toezicht wordt gestreefd naar een spreiding van kerkelijke achtergronden van de leden en van een evenwichtige verhouding van mannelijke en vrouwelijke leden. Het profiel van de Raad van Toezicht is zodanig samengesteld dat alle leden tenminste voldoen aan de volgende aspecten:

  • deskundigheid en disciplines op verschillende gebieden met name gericht op het besturen, toezicht houden en het leidinggeven;
  • voldoende betrokkenheid en affiniteit met de zorg in het algemeen;
  • intrinsieke betrokkenheid bij specifieke doelstelling en christelijke identiteit van de Rozelaar;
  • een academisch werk- en denkniveau en in staat zijn te opereren en te toetsen op strategisch en beleidsmatig niveau;
  • vermogen en de bereidheid om de Raad van Bestuur en overige raden met raad terzijde te staan;
  • in voldoende mate beschikbaar zijn om de taak naar behoren te kunnen vervullen;
  • kritische houding te hebben naar het eigen functioneren;
  • integere en onafhankelijke houding (geen onverenigbare belangen, posities of relaties) en verantwoordelijkheidsgevoel;
  • woonachtig in de directe omgeving van de regio waarin de Rozelaar actief is.
Het lid met de aandachtsgebieden zorg en kwaliteit dient, naast het algemene profiel, te voldoen aan specifieke eisen:
  • heeft visie op, brede kennis van en ervaring op het vlak van zorg, kwaliteit en veiligheid;
  • kent de zorgsector van binnenuit, heeft inzicht in ontwikkelingen in de zorgsector en doorziet wat de gevolgen hiervan zijn voor de positie van de Rozelaar;
  • kan vanuit kwaliteitsdenken de vertaalslag maken naar wat de impact van beslissingen betekenen voor het primair proces;
  • heeft kennis van kwaliteitsmanagementsystemen van zorgorganisaties;
  • heeft een sterke affiniteit met het perspectief van de hulpvragers, verwanten en zorgprofessionals en bewaakt die.
Bij gelijke geschiktheid van de kandidaten geven wij in verband met de huidige samenstelling van de RvT de voorkeur aan een vrouw.

Voordracht Cliëntenraad

De benoeming van het lid Raad van Toezicht met aandachtsgebied zorg en kwaliteit wordt benoemd op voordracht van de Cliëntenraad. Om die reden zullen leden van de deelraad Verwanten betrokken zijn bij de procedure.

Overige

De Raad van Toezicht vergadert zowel regulier als in commissieverband ongeveer vijf á zes keer per jaar met de Raad van Bestuur en één á twee keer per jaar zelf. Jaarlijks vinden overleggen plaats met de ondernemingsraad, verwantenraad en cliëntenraad. Leden van de Raad van Toezicht bezoeken jaarlijks enkele woon- of dagbestedingslocaties. De leden van de Raad van Toezicht ontvangen een financiële vergoeding voor hun werkzaamheden.

Reageren?

Heb je interesse? Van harte uitgenodigd om te reageren. Jouw sollicitatie, voorzien van motivatie en curriculum vitae, ontvangen wij graag uiterlijk 4 maart 2023 via

Meer informatie kan je opvragen bij de voorzitter van de Raad van Toezicht, Klaas Druijf via 06-10559543 of
De kennismakingsgesprekken staan gepland op maandagavond 13 maart.
meer...



Meer vacatures van Rozelaar