Inloggen - Registreer  

What’s in a name

Qambium - Deventer - 27-01-2022 Naar vacature  

Regelmatig worden er lijstjes gepubliceerd met de meest bijzondere, opvallende en eigentijdse functienamen. Van ‘Public waste manager’ (vuilnisman), tot ‘Ambassador of Buzz’ (communicatiemedewerker). Hippe functietitels om jongeren mee aan te trekken. Hip. Maar handig?

Tijdens een rondje langs de grote vacaturesites komen we ook veel functietitels tegen die juist niet gelijk tot de verbeelding spreken. Het risico hiervan is dat de vacature niet onder de aandacht van de juiste doelgroep komt. Zo kun je zomaar de perfecte kandidaat mislopen.

Een goede functietitel maakt jouw vacature eenvoudig vindbaar voor je doelgroep en kan je zo helpen betere kandidaten te vinden! Wij geven je graag een paar tips.

Vier

 t

ips voor een goed

e

 functienaam bij je vacature

 1. Kruip in de huid van jouw toekomstige talent. Welke zoekterm gebruikt hij/zij?

Op zoek naar een jonge makelaar? Er zal bij hem of haar vast geen bel gaan rinkelen wanneer hij jouw vacature ‘virtueel assistent’ voorbij ziet komen voor je makelaarskantoor 2.0.

2. Vermijd jargon en interne benamingen. Jouw toekomstige kandidaat kent deze termen niet en zal daar dus ook niet op zoeken.

Een bevlogen hovenier zal dus niet snel getriggerd worden door een functietitel ‘Algemeen medewerker openbare ruimte’. En iemand op zoek naar een administratieve uitdaging googelt niet op de zoekterm ‘registratiemedewerker’.

3. Zet de functienaam zo ver mogelijk vooraan in de vacaturetitel.

Zo zorg je, dat als je vacature op een andere website wordt doorgeplaatst, het gelijk duidelijk is om wat voor functie het gaat. Veel websites en overzichten plaatsen namelijk slechts een beperkt aantal letters.

Klikt jouw toekomstige schoonmaker op deze advertentie?: “Voor ons verzekeringskantoor zoeken…..”? Waarschijnlijk niet. Als je de vacaturetitel beperkt tot “Schoonmaker kantoor” of “Schoonmaker avonduren” weet je zeker dat de perfecte schoonmaker je vacature weet te vinden.

Beperk om dezelfde reden ook het aan de functietitel. Het is handiger om een ‘Secretaresse die nauwkeurig en enthousiast is’ te zoeken dan een ‘Nauwkeurige en enthousiaste secretaresse”.

4. Heb je een vacature voor een echt jonge en innovatieve organisatie? Ga dan voor die hippe vacaturetitel en 

 daar waar je doelgroep voor deze functie zich bevindt.
Kortom; Verplaats je in jouw toekomstige talent wanneer je een titel voor je vacature bedenkt. Zoals Linkedin stelt: ‘You don’t pick talent, talent picks you’

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Qambium