Inloggen - Registreer  

Ervaringen GGZ

Tmi - Amsterdam - 22-09-2021 Naar vacature  

Annemieke van der Poel is sinds 2017 werkzaam bij GGZ Oost Brabant als corporate recruiter. Samen met drie collega’s is zij verantwoordelijk voor het werven van voornamelijk zeer schaars personeel. Annemieke heeft veel ervaring ‘vanuit de bureaukant’ en heeft altijd met schaarse doelgroepen samengewerkt. Van technisch personeel tot aan ICT, en nu in de zorg. “Voorheen werden er kandidaten afgewezen omdat ze nét na de sluitingsdatum reageerden, nu is de markt veel krapper en werven we bewust met een mix van kanalen om de juiste kandidaat te benaderen en met hen in gesprek te gaan.”

Mensen uit de zorggroep zijn lastig te vinden

“Binnen onze organisatie werken we met zorgpersoneel en ondersteunend personeel. Voor de ondersteuning merken we dat we veel mensen aantrekken, die – net als ik – bij een organisatie willen werken die er echt toe doet. Een luxe positie qua werving. Dit is helaas anders bij de zorgfuncties, met name sociaal psychiatrisch verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, GZ-psychologen, klinisch psychologen, artsen en psychiaters. Doelgroepen die erg schaars zijn en waarbij je als werkgever echt je beste beentje moet voorzetten.

“Voor de schaarse doelgroepen moet je als werkgever echt je beste beentje voorzetten”

Proactieve benadering van kandidaten is een uitdaging

“Het recruitmentteam van GGZ Oost Brabant gaat graag zelf met professionals in gesprek over hun wensen en ambities en legt de focus daarom op het proactief benaderen van de doelgroep”, vertelt Annemieke. “We hebben echter zo’n uitgebreid takenpakket dat we er gewoonweg niet aan toekomen om meerdere dagen per week exclusief te zoeken naar kandidaten en hen actief te benaderen. Naast het werven van nieuw personeel zijn we ook bezig met veel andere projecten, terwijl we allemaal parttime werken. Daarom kiezen wij ervoor om met een select aantal bureaus samen te werken die met ons meedenken, écht begrijpen wie we zoeken en die op deze manier voor ons van toegevoegde waarde zijn.”

Een omslag in de markt

“Toen ik in 2017 in deze functie begon, stonden er gemiddeld zo’n veertig vacatures open. Na de zomer kwam de omslag in de markt en met een half jaar zaten we op honderd vacatures, in een markt waarin talent in de zorg steeds schaarser wordt. Momenteel hebben we gemiddeld zo’n zestig vacatures open staan waarbij het in 70% van de gevallen gaat om schaars zorgpersoneel. Een aardige uitdaging met vier parttime recruiters.”

De keuze voor personeel in loondienst is niet altijd mogelijk

“In onze werving leggen we de focus op collega’s die in loondienst komen. Enerzijds om samen met de teams te kunnen bouwen aan de toekomst, anderzijds omdat onze zorg is gericht op kwetsbare mensen, die zijn gebaat bij continuïteit en bekende gezichten op de werkvloer. Omdat we ons beseffen dat niet elke positie snel is in te vullen, kiezen we soms bewust voor een interim invulling of detachering als tussenoplossing.”

De samenwerking met TMI

“Met name onze consultant Dianne voelt echt als een externe collega. Dat waardeer ik enorm. Ze begrijpt ons, denkt mee en biedt kwalitatief goede kandidaten aan, en is tegelijkertijd reëel in wat ze vraagt, doet en voorstelt. Zo hadden we een keer een goede ANIOS, die nog geen eigen auto had, terwijl dat wel nodig is om op de locatie te komen. Uiteindelijk hebben we samen geregeld dat hij een leaseauto kreeg en aan de slag kon gaan op basis van detachering.”

Ouwe-meiden-krentenbrood

“Omdat we allebei uit dezelfde branche komen, kennen we het klappen van de zweep. Daardoor is het echt ouwe-meiden-krentenbrood”, grapt Annemieke. “We snappen allebei hoe het werkt. De details hebben we in een overeenkomst geregeld, waardoor we direct kunnen focussen op die zaken die er echt toe doen. Ook op momenten dat het weleens tegenzit. Bijvoorbeeld wanneer een kandidaat vanuit twee kanalen tegelijkertijd is voorgesteld. Of wanneer iemand die ik in eerste instantie op gesprek wilde uitnodigen, tóch moet afzeggen. Omdat we alles bespreekbaar maken, blijft het prettig samenwerken.”

“Omdat de details in een overeenkomst geregeld zijn, kunnen we ons focussen op zaken die er echt toe doen”

Het kennen van je kandidaten

“Kwaliteit is voor mij het kennen van je kandidaten en je klant. Geen ‘cv-schuiverij’, maar gericht kandidaten voorstellen die bij onze organisatie en cultuur aansluiten, aandacht voor de persoon in combinatie met gezonde ambitie.”, zo ervaar ik de samenwerking met TMI. “Jullie kennen de mensen die jullie voorstellen. Als we vragen stellen over de persoon, wordt er eerlijk geantwoord of wordt het nagevraagd. Ik kan erop vertrouwen dat er een goede match is, zowel voor de collega’s als voor de kandidaat”, concludeert Annemieke. “En dat is fijn samenwerken.”

Lees ook andere klantcases

Elaine van VNA deelt haar ervaringen over de samenwerking met TMI. Over de korte lijntjes, de landelijke dekking en hoe data leidt tot nieuwe inzichten.

Frits van Kijlstra Ambulancezorg zet sinds 2012 TMI in om losse diensten voor ambulancemedewerkers in te vullen. Lees hier zijn ervaringen!
Voor Floor de Vries is het ieder jaar een uitdaging om gedreven basisartsen aan te trekken. Lees hier hoe TMI zorginstelling Proteion hierbij helpt.
Désirée van het MMC greep de pilot om stewardessen in te zetten als zorgbuddy’s met beide handen aan. Lees hier haar ervaringen over de samenwerking.

Het Flexbureau van Amphia maakt gebruik van arts-assistenten vanuit TMI om House Officer diensten in te vullen. Lees hier de ervaringen!
Voor Inge Goris is het een uitdaging om gediplomeerd gespecialiseerd verpleegkundigen aan te nemen.
Peter Versteeg: “Zorgen voor genoeg artsen is in deze tijd echt een uitdaging.”
Het aantal instructies van sondevoeding verschilt van dag tot dag en dus ook het aantal benodigde verpleegkundigen. Lees hier hoe TMI daarbij helpt.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Tmi
Meer Ervaringen GGZ vacatures