Inloggen - Registreer  

Carrièreadvies explosief groeien met maatschappelijke impact

Top of Minds - Rotterdam - 21-03-2024 Naar vacature  

Gepubliceerd op: 30 nov 2023

Meer dan 1,2 miljoen werknemers hebben via Bedrijfsfitness Nederland toegang tot voordelige sportopties. Het bedrijf is sinds 2019 verdrievoudigd en wil in de komende jaren zijn indrukwekkende groei voortzetten, in Nederland en in de rest van Europa. Top of Minds ging erover in gesprek met Antonio Barradas, Managing Director van Bedrijfsfitness Nederland.

Advies 1: Durf het avontuur op te zoeken

Na zijn studie in Lissabon heeft Antonio zo’n tien jaar in Strategy Consulting en M&A gewerkt. Hij zegt daarover: “De eerste jaren wilde ik me vooral snel ontwikkelen en een analytische basis leggen waar ik de rest van mijn leven voordeel van zou hebben.” Daarna vond hij het tijd zich te verbreden: de industrie in en lijnverantwoordelijkheid opdoen. Dat deed hij onder andere bij RELX Group, Just Eat Takeaway.com en Otrium. Antonio: “Ik kreeg de kans daar commerciële rollen te vervullen en teams aan te sturen. Ook bracht het me naar prachtige steden zoals Rotterdam, Madrid en Mexico Stad. Dat internationale en de groeiende verantwoordelijkheden voelden toen als grote en spannende stappen. Door dat avontuur toch aan te gaan en de kansen te grijpen die voorbijkwamen, ben ik waar ik nu ben.”

Advies 2: Blijf dicht bij je passie

Toen hij de mogelijkheid kreeg Managing Director van Bedrijfsfitness Nederland te worden, hoefde hij niet lang na te denken. Eindverantwoordelijkheid, een snelgroeiend bedrijf, maatschappelijke relevantie en een sector waar hij veel mee heeft: de rol had alles waar Antonio op dat moment in zijn carrière naar zocht. “Bedrijfsfitness Nederland draait om sport, vitaliteit en gezondheid”, legt hij uit. “Dat past heel goed bij mij. Zelf ben ik ook gepassioneerd met sport bezig. Hardlopen, crossfitten en in de zomer zwemmen. Doordat het zo dicht bij mezelf ligt, geeft het me veel energie. Ik ben er graag mee bezig en zet me iedere dag vol enthousiasme in om zoveel mogelijk mensen aan het sporten te krijgen.” Ook de bijdrage die hij met Bedrijfsfitness Nederland levert aan de maatschappij is voor hem een belangrijke motivator. Antonio: “Steeds meer mensen hebben een zittend beroep. Tel daar ook de vergrijzing bij op en de gezondheidszorg die steeds meer inzet op preventie en je begrijpt waarom sport en beweging zo essentieel zijn.”

De propositie van Bedrijfsfitness Nederland is simpel: bedrijven sluiten zich gratis aan en geven daarmee al hun medewerkers toegang tot voordelige sportopties. Dat is niet alleen goed voor mensen en hun gezondheid, het helpt ook bedrijven verder. “We merken dat onze klanten zich steeds meer in willen zetten voor de fitheid van hun medewerkers, zowel mentaal als fysiek”, aldus Antonio. “Talent is schaars en daarmee is het zaak goed voor je mensen te zorgen. Daarbij komt dat zeker jonge mensen veel waarde hechten aan secundaire arbeidsvoorwaarden. Dus als je je als werkgever wil onderscheiden dan is ons aanbod daar een mooie manier voor.”

Antonio Barradas

2023-heden:

Managing Director, Bedrijfsfitness Nederland

2020-2023:

Vice President of Partnerships – Executive Team, Otrium

2017-2020:

Global Sales Director – Executive Team, Just Eat Takeaway.com

2017-2017:

Senior Director Global Commercial Performance, RELX Group

2017-2013:

Regional Sales Director – Latin America, RELX Group

2013-2011:

Regional Sales Manager – Benelux & Scandinavia, RELX Group

2011-2009:

Director Strategy and Business Development, RELX Group

2009-2007:

Associate Corporate Finance, M&A, ABN AMRO

2007-2006:

Associate Consultant, ABN AMRO

2004-2003:

Consulting, Zertive Consulting

2003-2000:

Associate Consultant, Arthur D. Little

Bedrijfsfitness Nederland vacatures

Advies 3: Leg de lat hoog

Alles staat bij Bedrijfsfitness Nederland in het teken van groei. Antonio zegt daarover: “Onze missie is om heel werkend Nederland aan het sporten te krijgen. Dat voelen we echt zo. Er zijn nu 1,2 miljoen werknemers bij ons aangesloten en dat moeten er nog veel meer worden. Zeker vier keer zoveel. En dat willen we in drie jaar bereiken. Dat is de lat die we voor onszelf neerleggen. Door samen zo’n duidelijk doel te hebben, dat ook nog eens maatschappelijk heel relevant is, merk ik veel enthousiasme bij onze mensen. We gaan er vol voor.”

Om die ambities waar te maken, wil Bedrijfsfitness Nederland meer bedrijven aansluiten. Antonio: “We werken al voor veel verschillende klanten, van grote overheidsinstellingen en beursgenoteerde bedrijven tot lokale MKB’s en kleinere ondernemingen. Toch zien we nog veel meer potentie. We hebben een enorm netwerk van aangesloten sportlocaties, en niet alleen in de Randstad. Daarmee kunnen we werknemers door het hele land stimuleren om voordelig te gaan sporten.” Daarnaast zet Bedrijfsfitness Nederland in op het versterken van de partnerschappen met zijn klanten. Daarover vertelt hij: “We helpen onze klanten met de marketing om zoveel mogelijk werknemers te motiveren om te gaan sporten. Daarvoor zetten we ook in op het uitbreiden van ons aanbod, bijvoorbeeld door naast fitness ook pilates, yoga en crossfit aan te bieden. Hoe breder het aanbod, hoe meer mensen we enthousiasmeren. Daarom zijn we ook begonnen met Workit: een service waarmee je bij verschillende aanbieders terecht kunt, waar en wanneer je wil. Je kunt dus op maandag naar aerobics op vrijdag gaan boulderen en in het weekend een potje padellen, allemaal met hetzelfde abonnement.”

De groei van Bedrijfsfitness Nederland komt dus voor een groot deel voort uit meer klanten, hechtere samenwerking en nieuwe proposities. Een andere belangrijke pijler onder de groei is internationalisering. “We zijn nu onze organisatie en processen schaalbaar aan het neerzetten”, legt Antonio uit. “We bouwen bijvoorbeeld een toolkit waarmee we nieuwe bedrijven beter aan kunnen sluiten en sneller meer medewerkers kunnen bereiken. Want we zien dat als er binnen een bedrijf eenmaal veel mensen via ons sporten, ze er zo enthousiast over zijn dat ze anderen daarin meenemen. Zodra de organisatie eenmaal staat, willen we ons, gesteund door onze investeerder Waterland Private Equity, ook op andere landen in Europa gaan richten.”

Advies 4: Hou jezelf scherp

Als Managing Director van een ambitieus en snelgroeiend bedrijf komt er veel op Antonio af. Hoe zorgt hij ervoor dat hij elke dag weer energiek op zoek kan naar de goede oplossingen? “Deels zit hem dat in de juiste collega’s om je heen verzamelen en transparant en open met hen aan de slag gaan. Ik vind het belangrijk dat we eerlijk tegen elkaar zijn en snel tot de kern komen. Alleen zo kunnen elkaar scherp houden en snel en efficiënt onze uitdagingen tackelen.”

Daarnaast helpt regelmatig sporten hem ook. Antonio: “Ik probeer drie tot vijf keer per week te sporten. Dat heb ik nodig om mijn energieniveau hoog te houden. Als ik ergens diep over na moet denken, helpt het me om even afstand te nemen en mijn hoofd leeg te maken. Hardlopen werkt ook altijd goed. Ik krijg mijn beste ideeën terwijl ik aan het rennen ben.”

Bij Bedrijfsfitness Nederland doen ze iets heel bijzonders om hun medewerkers scherp te houden en te zorgen dat ze voldoende bewegen. “Ieder uur gaat er in ons kantoor een belletje om onze mensen eraan te herinneren dat het goed is om even pauze te nemen en iets gezonds te doen”, vertelt Antonio. “Mensen gaan dan een minuutje planken of sit-ups doen. Gewoon naast hun bureau. Zelf doe ik meestal een wall sit.” Dit is illustratief voor de visie van Antonio en Bedrijfsfitness Nederland: fitte en gezonde medewerkers zijn een voorwaarde voor succes.

Profiteer net als meer dan 16.000 professionals van onze updates

Iedere week de nieuwste vacatures in je inbox
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Top of Minds