Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Ambtelijk secretaris ondernemingsraad

Werkenvoorlimburg - Sittard - 22-07-2022 Naar vacature  

Solliciteer uiterlijk
zondag 4 september 2022
Sittard
24 uur
3090 - 4671

Vacature

Toevoegen
aan favorieten
Ben jij die onafhankelijk adviseur en doortastende ondersteuner die onze ondernemingsraad (OR) laat excelleren? Ben jij die authentieke en communicatief sterke verbinder met oog voor de belangen van zowel medewerkers én organisatie en heb je kennis, ervaring en/of affiniteit met medezeggenschap? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Wij zoeken een adviseur met visie op de rol en werkwijze van de OR, die vanuit de achterhoede de OR als collectief en de OR leden als individu daadkrachtig en doortastend weet te adviseren en te ondersteunen zodat zij hierdoor hun rol als OR en OR-lid zo optimaal mogelijk kunnen vervullen. Die de jurisprudentie en ontwikkelingen van de Wet op de Ondernemingsraden bijhoudt. Een ambtelijk secretaris die de individuele leden van de OR en de OR als collectief uitdaagt nog beter invulling te geven aan hun rol. Die de OR weet te prikkelen en nieuwe ideeën aandraagt en daarbij vanzelfsprekend onafhankelijk is.

Een ambtelijk secretaris die in het overleg met het Dagelijks Bestuur van de OR, de OR-leden, de adviseurs van de WOR-bestuurder en betrokken medewerkers uit de organisatie zelfbewust en rolvast is en soepel schakelt. Die met alle relevante betrokkenen en belanghebbenden het grotere en gezamenlijke belang van Sittard-Geleen vooropstelt, zonder de eigen rol daarin en het specifieke belang van de OR uit het oog te verliezen.

Een ambtelijk secretaris die resultaatgericht werkt aan de toekomstbestendigheid van de OR, met een scherp oog voor efficiency van werkprocessen én een scherp oog voor de ontwikkeling van de OR als collectief en van de individuele OR-leden. Een ambtelijk secretaris die verbindend, betrokken en coachend adviseert en ondersteunt. Die zaken helder benoemt en tegelijkertijd empathisch is. Een stevige persoonlijkheid, maar boven alles mens- en teamgericht.

De OR

De OR vindt het belangrijk dat medewerkers plezier in het werk hebben, goed kunnen samenwerken in een fijne omgeving. Vertrouwen, respect, eerlijkheid en verantwoordelijkheid, dat is waar de OR zich voor inzet, vanuit het besef van het gezamenlijk belang voor medewerkers en organisatie. De OR wordt eenmaal per 4 jaar gekozen en is samengesteld uit medewerkers uit onze organisatie

Jouw rol

Als ambtelijk secretaris lever je daarom een belangrijke bijdrage aan een professioneel werkende OR door advisering en ondersteuning van de OR op inhoudelijk en beleidsmatig gebied. Jij bent de organisator en steunpilaar van de ondernemingsraad. Je werkzaamheden variëren van het uitvoeren van administratieve taken (o.a. voorbereiden vergaderingen) tot het uitvoeren van coördinerende en beleidsvoorbereidende werkzaamheden (o.a. organiseren van verkiezingen, scholing, mede opstellen en coördineren van beleidsplan en werkplan OR, bewaken procedures en processen, schrijven van conceptbrieven, jaarverslag, pr-werkzaamheden). Een inhoudelijke bijdrage kan zijn het verwerken van de verzamelde informatie voor een te behandelen onderwerp in een compacte en heldere notitie voor de OR en het stellen van kritische vragen aan de OR. Op dezelfde wijze kan de ambtelijk secretaris ook de OR-commissies ondersteunen. De ambtelijk secretaris valt hiërarchisch binnen het team HR, maar werkt intensief samen met en ten behoeve van de OR.

Ons aanbod

Als je bij ons komt werken bieden we jou een werkomgeving waarin medewerkers elkaar waarderen en waar denken in oplossingen vanzelfsprekend is. Een dynamische omgeving waarin collega's aan integrale opdrachten werken, eigen verantwoordelijkheid nemen en open staan voor verandering.

Gemeente Sittard-Geleen investeert in haar medewerkers door het aanbieden van opleidingen. Heb je nog geen ervaring of kennis van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR)? Geen probleem, wij bieden je de cursussen die je nodig hebt om dit eigen te maken.

Als je bij de gemeente Sittard-Geleen werkt, heb je goede arbeidsvoorwaarden. Flexibele werktijden en thuiswerken maken een goede balans tussen werk en privé mogelijk.

Als ambtelijk secretaris kun je maximaal € 4.6071,- bruto per maand verdienen (salarisschaal 10) bij een volledige werkweek van 36 uur. Bovenop je salaris bouw je elke maand 17,05% Individueel Keuzebudget (IKB) op. Je bepaalt zelf wanneer je dit laat uitbetalen.

Onze organisatie; ruimte voor uitdaging en ontwikkeling

In de gemeentelijke organisatie werken zo’n 1250 mensen. Samen zorgen zij ervoor dat de inwoners van Sittard-Geleen trots kunnen zijn op hun gemeente en hun leefomgeving. Onze organisatie is voortdurend in beweging. We zijn een flexibele, wendbare en slagvaardige organisatie gericht op zijn omgeving. Een organisatie die zich ervan bewust is dat een veranderende samenleving vraagt om een veranderende overheid. Door samen te werken met onze inwoners, partners en bedrijven in de stad is meer mogelijk. Onze manier van werken is ‘van buiten naar binnen’. Daarin bedenken we nieuwe oplossingen, durven we anders te doen en leren we iedere dag opnieuw. Hier hoort bij dat we ruimte geven aan vakmanschap en ondernemerschap van onze medewerkers en initiatieven van inwoners en partners waarderen. Verantwoordelijkheid wordt niet alleen gevoeld maar ook genomen.

De ‘Toekomstvisie 2030’ vormt een inspiratiebron voor zowel organisatieontwikkeling als het versterken van onze advies- en ontwikkelkracht. Hiervan afgeleid werken we in co-creatie samen met onze partners waarbij wij naast onze traditionele gemeentelijke rollen ook nieuwe netwerkende en participerende rollen invullen. Doordat "Toekomstambassadeurs” en ‘Toekomstvisie 2030’ een appèl doen aan de gemeentelijke organisatie, versterkt deze ook onze beoogde organisatieontwikkeling ‘van buiten naar binnen’ en de onderlinge verbindingen intern en extern.

De organisatie bestaat uit een Directieteam en 24 integraal verantwoordelijke teams ingedeeld in 4 domeinen: samenleving, ruimte en dienstverlening. Daarnaast is er een vierde domein: Vidar; een integraal tot de organisatie behorend participatiebedrijf dat staat voor de samenwerking tussen de sociale diensten van de gemeenten Sittard-Geleen, Stein en Beek, het leerwerkbedrijf en het WerkgeverServicePunt Vidar biedt geïntegreerde dienstverlening aan voor zowel de Participatiewet-doelgroep als de Sw-doelgroep. Het preventief versterken van de doelgroep om hen naar werk of participatie te begeleiden hetzij de vitaliteit te behouden óp de werkplek is één van de nieuwe opgaven.

Onze stad; ondernemend, vooruitstrevend en uitdagend

Sittard-Geleen is de derde grootste gemeente in Limburg met ruim 92.500 inwoners Sittard-Geleen kenmerkt zich door volop bedrijvigheid in diverse sterke sectoren. Innovatie, onderwijs, cultuur, sport en historie zijn in Sittard-Geleen de verbindende schakels die ervoor zorgen dat het er goed wonen, werken, leren en recreëren is.

In Sittard-Geleen is het fijn wonen. Of je nou in het historische hart van een bruisende binnenstad woont, of juist liever in een idyllisch dorpje middenin het groen. Het kan hier allemaal. Er zijn volop mogelijkheden om te recreëren. Bourgondisch Sittard-Geleen heeft een volle cultuuragenda met theater, museum, filmhuis, poppodium en vele evenementen en festivals. In het hart van Limburg wordt volop genoten van het goede leven.

Sittard-Geleen ligt in het smalste deel van Nederland, grenzend aan België en Duitsland: de Euregio Maas-Rijn. Gelegen tussen België en Duitsland vormt Sittard-Geleen een belangrijk logistiek knooppunt door zijn ligging aan het (inter)nationale netwerk van wegen, spoorlijnen en waterwegen, en de nabijheid van Maastricht Aachen Airport. Sitard-Geleen heeft door zijn ligging een sterk regionaal profiel. Sittard-Geleen is de centrumgemeente van de regio (Westelijke Mijnstreek). Samen met Maastricht, Heerlen en de andere Zuid-Limburgse gemeenten hebben wij de ambitie om één van de aantrekkelijkste regio’s te worden in Europa.

Contact

Herken jij je in het profiel van deze uitdagende functie, dan ontvangen we graag jouw sollicitatie. Diversiteit en gelijke kansen vinden wij heel belangrijk. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, van wie je houdt, of waar je in gelooft. Wij zijn vooral nieuwsgierig met welke expertise en ervaring en met welk talent jij onze OR en gemeente komt versterken.

Solliciteer vóór maandag 5 september 2022 via de button ‘solliciteren’ en laat ons weten waarom jij de juiste persoon bent die we zoeken. In verband met de vakantieperiode vinden de eerste gesprekken pas plaats na 7 september 2022.

Medewerkers van de gemeente Sittard-Geleen, Maastricht, Heerlen en de Provincie Limburg gelden bij elkaars organisaties als interne kandidaten. Bij vergelijkbare geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang op externe kandidaten.

Voor meer informatie over de functie kun je tot en met woensdag 3 augustus 2022 contact opnemen met de heer Pascal Ploum, voorzitter van de OR. Hij is bereikbaar op nummer 06-53240220. Vanaf donderdag 4 augustus 2022 kun je bellen met Annemieke van Doremaele, de huidige ambtelijk secretaris, op nummer 06-21852091.

meer...



Meer vacatures van Werkenvoorlimburg