Inloggen - Registreer  

Teammanager Financiën

Currentratio - Zeist - 10-04-2024 Naar vacature  

Het betreft een gemeentelijke organisatie.

Locatie

Zeist.

Functieomschrijving

Het team financiën neemt een belangrijke plaats in de organisatie in om al deze ambities te realiseren. Je werkt daarin nauw samen met het team Control. Als teammanager maak je deel uit van het MT en zit regelmatig met de directie, wethouders en college om tafel.

Het team financiën zit midden in de fase van doorontwikkeling. Met als kenmerkende sleutelwoorden verbinding, dienstverlening en professionalisering. Dit is een meer dan interessante uitdaging voor een professional die gelooft in eigen verantwoordelijkheid, mensgericht leiderschap en waar je inhoud kunt combineren met organisatieontwikkeling.

Het team financiën bestaat uit 18 medewerkers en vervult een belangrijke rol in de organisatie. Het cluster financieel beheer (met een eigen coördinator) verzorgt de inkoop en verkoopprocessen en de afwikkeling hiervan, het cluster financiële administratie draagt zorgt voor de tijdige en juiste verwerking van alle administratieve mutaties in het financieel systeem (activa, tussenrekeningen, memoriaal). Daarnaast is binnen dit cluster de treasury- en fiscale functie en de accountanthouder voor de belastingsamenwerking ondergebracht. Het derde cluster bestaat uit de financieel (strategisch) adviseurs. Zij ondersteunen de managers, projectmanagers en de directie op financieel gebied. Binnen dit cluster zijn ook de p&c documenten en het financieel beleid ondergebracht.

Opdracht

Om de organisatie (nog) beter te faciliteren in alle ambities en om de kwaliteit en efficiency te verbeteren is voor het team financiën een ontwikkelagenda opgesteld. De opgaven zijn:

Techniek en innovatie.

  • Op dit moment wordt het financieel systeem gemigreerd naar de cloud. Dit is randvoorwaardelijk om de ambities op E facturatie mogelijk te maken. Daarnaast zijn er plannen om een verplichtingadministratie en een nieuwe debiteurentool te implementeren.
  • De planning en controlcyclus wordt gedigitaliseerd, wat het inzicht in p&c documenten vergroot en het opstellen efficiënter maakt. Daarnaast wil men meer gebruik maken van data.
  • De efficiency vergroten door inzet van RPA’s (digitale robots) om tijdrovende of handmatige handelingen terug te dringen.

Doorontwikkeling van het team.

  • Alle bovenstaande innovaties en tools hebben effect op de werkzaamheden van het team. Als teammanager zorg je ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek terechtkomen. Met het oog op interne doorstroming worden medewerkers begeleid en klaargestoomd. Je bevordert kennisontwikkeling en hebt een actieve rol in dit proces: je coacht, ontwikkelt en geeft actief feedback. Je voert voortgangsgesprekken en je stimuleert samenwerking.

Stevige gesprekspartner voor de organisatie en bestuur.

  • Je bouwt samen aan een duurzaam businesspartnerschap ter ondersteuning van het management en het bestuur. De organisatie gaat werken volgens het 3 lijnen model. De rol van financiën wordt hierin een belangrijke. Je helpt het team adviseurs om een proactieve en dienstverlenende houding te ontwikkelen. Als business partners wordt er verwacht dat ze het gesprek inhoudelijk kunnen voeren en dat ze adviesvaardigheden hebben.
Als teammanager sta je voor ambitieuze teamdoelstellingen en zorgt voor optimale samenwerking binnen en buiten de teams. Jouw visie vertaal je samen met het team naar een data-gedreven strategie. Dit doe je met lef en vanuit gedrevenheid. Je werkt aan zichtbaarheid van je team, je streeft naar hoge kwaliteit van de interne dienstverlening, zodat het samenspel met de andere teams binnen de organisatie nog beter wordt. Je bent gesprekspartner voor de directie en bestuur en je denkt mee over bestuurlijke- en concernopgaven.

Functiecriteria

  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager / leidinggevende.
  • Afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/leidinggevende bij een gemeente.
  • Werkervaring met het (door)ontwikkelen van teams en het coachen van medewerkers.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van financiën bij een overheidsorganisatie.
  • Minimaal 2 jaar werkervaring met verander/ verbeter/innovatie trajecten op financieel gebied.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Currentratio
Meer Teammanager Financiën vacatures