Inloggen - Registreer  

Benoemingsprocedure leden en (plaatsvervangend) voorzitters van de klachtencommi

Toezicht Arrestantenzorg - Amsterdam - 11-04-2024 Naar vacature  

VACATURE COMMISSIE TOEZICHT ARRESTANTENZORG
POLITIE EENHEID AMSTERDAM Sinds 2001 is wettelijk vastgelegd dat een commissie met onafhankelijke leden toezicht houdt op de arrestantenzorg. Dit toezicht geeft inzicht in de manier waarop de politie omgaat met de aan haar zorg toevertrouwde arrestanten. Burgers en ingeslotenen kunnen door onafhankelijk toezicht op de arres- tantenzorg meer vertrouwen in de politie krijgen, wat de legitimiteit van het politieoptreden versterkt. Het is goed dat de maatschappij zelf controleert dat personen die zijn ingesloten juist worden beje- gend. De Commissie van Toezicht Arrestantenzorg Amsterdam heeft tot taak toezicht te houden op huisves- ting, veiligheid, verzorging en bejegening van arrestanten. Ook het transport van arrestanten van en naar de politiebureaus en cellencomplexen binnen de eenheid Amsterdam valt onder het toezicht van de commissie. Wij zijn op zoek naar een:

enthousiast commissielid De commissie is divers samengesteld bestaande uit leden met verschillende maatschappelijke achter- gronden. Vanuit deze verschillende achtergronden brengen de leden specifieke kennis, deskundigheid en ervaring in. Relevante achtergronden zijn o.a. bestuurlijk, medisch, jeugdzorg, geestelijke gezond- heidszorg en onderwijs. De functie De commissie stelt zich door eigen waarneming op de hoogte van de kwaliteit van arrestantenzorg. Daarvoor bezoekt zij periodiek en onaangekondigd alle locaties binnen de eenheid, waar personen door de politie kunnen worden ingesloten. Naast haar toezichthoudende taak geeft zij gevraagd en ongevraagd advies en inlichtingen aan de korpschef over aangelegenheden betreffende het insluiten van verdachten. Werkzaamheden De commissie vergadert circa tien keer per jaar op woensdagmiddag om 16:00 uur. Ieder lid legt ge- middeld vijfentwintig inspectiebezoeken per jaar af. Incidenteel voert de commissie extra inspecties uit bij (grootschalige) evenementen, ontruimingsoefeningen of transport. De werkzaamheden nemen in totaal ongeveer dertig dagdelen op jaarbasis in beslag. Profiel Bij de samenstelling van de commissie wordt rekening gehouden met de benodigde maatschappelijke en bestuurlijke deskundigheid en ervaring van de leden. Voor de leden van de commissie gelden de onderstaande functie-eisen: - maatschappelijk betrokken; - bestuurlijke ervaring (pré); - aantoonbare binding met het geografische werkgebied; - HBO/WO werk- en denkniveau; - in staat om zelfstandig inspecties te verrichten; - goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk; - naast beheersing van de Nederlandse en Engelse taal bij voorkeur nog één of meer andere talen; - omgevingsbewustzijn. Vanwege de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de commissie komen personen die een actieve rol hebben in de keten van opsporing en vervolging niet in aanmerking voor een benoeming. De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in de uitoefening van hun taak ter kennis komt. Hiervoor ondertekenen zij een geheimhoudingsverklaring. Daarnaast maakt een screening door de politie onderdeel uit van de selectieprocedure.

Termijn en vergoeding Een commissielid wordt benoemd voor een termijn van vier jaar met een mogelijke verlenging van nog- maals vier jaar. De leden ontvangen een onkostenvergoeding op grond van het Besluit vergoedingen toezicht arres- tantenzorg politie. Informatie en reageren Interesse in deze nevenfunctie? Stuur dan uw sollicitatiebrief met cv uiterlijk zondag 28 april ter attentie van mevr. E. Kok naar Voor vragen over de commissie, de functie en/of de selectieprocedure kunt u contact opnemen met de secretaris van de commissie, mw. R.M. Molenaar:

  • e-mail: • Telefoonnummer: 06- 28 46 60 14
Nadere informatie is te vinden op www.toezichtarrestantenzorg.nl.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Toezicht Arrestantenzorg