Inloggen - Registreer  

Supply chain en logistiek laten veel wensen

Supply Chain Magazine - Kampen - 29-02-2024 Naar vacature  

Onderzoek toont aan dat vacatureteksten voor functies binnen supply chain en logistiek een onvoldoende scoren. De teksten krijgen een rapportcijfer 4,1. Dit is net iets lager dan het rapportcijfer van de gemiddelde Nederlandse vacaturetekst, die een 4,2 behaalt.

Organisaties binnen supply chain en logistiek zetten tegenwoordig alle zeilen bij om het nijpende tekort aan personeel te verminderen. Het is daarom des te opvallender dat de kwaliteit van de vacaturetekst nog altijd tekortschiet. Al jarenlang kampen vacatureteksten met een negatief imago. Vaak worden de teksten bestempeld als saai, weinig vernieuwend en incompleet. Daarnaast zijn ze doorspekt met clichés en jargon.

‘Het doel van dit onderzoek was om te ontdekken of het echt zo slecht is gesteld met de kwaliteit van vacatureteksten, zelfs in deze huidige krappe arbeidsmarkt’, meldt Nicol Tadema, vacaturetekstspecialist bij

, en Mitch Gielen, directeur van
. Zij zijn de initiatiefnemers van het onderzoek dat is verricht onder 960 vacatureteksten vanuit zeven sectoren, waaronder supply chain en logistiek.

Vierde positie

Met een rapportcijfer van een 4,2 scoort supply chain en logistiek een vierde positie in de ranglijst. De hoogste positie is weggelegd voor de teksten van de overheid, deze scoren een 5,1. De sectoren retail en horeca en toerisme sluiten samen de lijst af met een 3,6.

Hoe kan het dat de kwaliteit van de vacaturetekst ondermaats is, ondanks het actuele personeelstekort in de logistieke sector? ‘Werkgevers zien de vacaturetekst niet als de oplossing in het wervingsprobleem’, stelt Toine Giessen, eigenaar van Networq, een recruitmentbureau met specialisatie in logistiek, supply chain en operations. ‘Vaak zijn daarom de vacatureteksten bij bedrijf a, b en c allemaal hetzelfde. Een gemiste kans, omdat als je meer vertelt dan de functie-inhoud en jouw verhaal goed brengt je het verschil in werving kunt maken’, aldus Giessen.

Tekst niet doelgroepgericht

Elke vacaturetekst werd beoordeeld op 26 onderdelen, zoals de aanwezigheid van salarisvermelding, informatie over de sollicitatieprocedure en het aantal vereisten. Zo werd bijvoorbeeld gekeken of de introductietekst gericht was op de doelgroep. Dit blijkt binnen supply chain en logistiek het minst goed te gaan. In 45 procent van de teksten was deze niet doelgroepgericht. Ook het clichégebruik ligt hier met zeven stuks hoger dan in de meeste andere sectoren.

Wat gaat er wel goed? In verhouding tot de andere sectoren worden er het minste aantal functie-eisen gesteld. Ook de gemiddelde lengte van de vacaturetekst binnen supply chain en logistiek kwam met 696 woorden redelijk dicht bij het optimum van 640 woorden. Verder worden in vacatureteksten voor logistieke en supply chain-functies op hbo- en wo-niveau de laagste aantallen moeilijke woorden gebruikt, gemiddeld slechts 7,6 per tekst.

Toegevoegde waarde onderschat

Dat vacatureteksten zo slecht scoren, is voor Tadema geen verrassing. Zij traint en adviseert werkgevers en intermediairs om maximaal resultaat te kunnen behalen met vacatureteksten. ‘De toegevoegde waarde van het meest gebruikte middel in arbeidsmarktcommunicatie wordt zwaar onderschat. Ongelofelijk, omdat ik uit ervaring weet dat een goede vacaturetekst juist ook latent werkzoekenden in beweging brengt. Zelfs in deze arbeidsmarkt.’

Het grote voordeel van vacatureteksten is volgens Tadema dat een eenvoudige wijziging nog dezelfde dag de beste sollicitant kan opleveren én het werkgeversmerk versterkt. ‘Besteed, als het even kan, het schrijven uit aan een tekstprofessional. Heb je hier de middelen niet voor? Schrijf dan een tekst zoals je ook met de doelgroep spreekt. Daardoor ontstaat automatisch een doelgroepgerichte, onderscheidende tekst in duidelijke taal.’

Gerelateerde berichten:

De arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek toont verder herstel in het tweede kwartaal van 2021. De omzet in…
‘Het lijkt erop dat de ontregeling van supply chains wat afneemt, wat leidt tot een hogere productie en daarmee meer…
Een groeiend aantal ondernemers in transport en logistiek geeft aan te kampen met een groot tekort aan personeel. Het aantal…
Bedrijven in transport en logistiek hebben last van de naschokken van de pandemie. Nu consumenten hun normale uitgavenpatroon weer oppakken…

Volg ons & blijf verbonden!

Meest gelezen artikelen

,
Jij maakt Quooker • Omdat jij de implementatieplanning van productwijzigingen van A tot Z weet te begeleiden. • Want jij…

Schrijf je in voor de

nieuwsbrief

Vul je e-mailadres in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Supply Chain Evenementen

Supply Chain Magazine is een publicatie van Supply Chain Media BV

Contact

  • Gezellenlaan 7 | NL -7005 AX
Doetinchem | Nederland
  • P.O. Box 207 | NL-7000 AE
Doetinchem | Nederland
|
|
|
|
Blijf geïnspireerd!
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrieven van Supply Chain Magazine!
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.

Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.

Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.

Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.

Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Supply Chain Magazine
Meer Supply chain en logistiek laten veel wensen vacatures