Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Welkom bij gemeente Concerncontroller

Bar Organisatie - Barendrecht - 17-05-2023 Naar vacature  

Gemeente Barendrecht
Opleidingsniveau
WO
Functiegebied
Financieel/economisch
Dienstverband
Fulltime
Contactpersoon
Lennard van Zanten
Meer informatie
+31 6-53958856

Welkom bij gemeente Barendrecht

Wil jij jouw talent inzetten om bij te dragen aan de belangrijke taak van gemeenten? Ben jij iemand die graag zelf zijn functie vormgeeft in een organisatie die volop in beweging is?

Dan hebben wij een mooie kans voor jou. Door vertrek van een collega zijn wij op zoek naar een nieuwe aanwinst voor ons team!

Voor de gemeente Barendrecht zoeken wij per direct een:
Concerncontroller
36 uur per week

Wat ga je doen als Concerncontroller?

Je houdt je bezig met de algehele grip op de Barendrechtse begroting van ruim 130 miljoen euro. Daarbij kom je vragen tegen als: Wat zijn de consequenties van landelijke wet- en regelgeving voor de huishoudportemonnee van de gemeente Barendrecht? Met welke maatschappelijke trends moeten we in toekomstige begrotingen rekening gaan houden? Hoe zorgen we voor een zorgvuldige afweging van verschillende financiële belangen op de afzonderlijke opgaven waar we voor staan?

Je wordt betrokken bij uiteenlopende strategische kwesties, waarbij het aan jou is om de financiële en bedrijfskundige consequenties op de langere termijn onder ogen te zien en daarover te adviseren. Je houdt het grotere beeld in de gaten en adviseert over de strategische ontwikkelingen die op de gemeente afkomen. Complexe zaken weet je zowel financieel als bedrijfseconomisch te analyseren. Je maakt trends inzichtelijk, je kunt belangrijke beslissingen onderbouwen met een gedegen businesscase en je geeft de route voor de toekomst aan.

Als strateeg heb je inhoudelijk genoeg feeling met de dagelijkse business van onze clusters om te snappen wat zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Je bent daarnaast het financieel geweten van de portefeuillehouder Financiën en werkt samen met de andere portefeuillehouders in het college van B&W.

Naast strategisch (financieel) adviseur behelst je functie ook de reguliere taken van een concerncontroller: je bewaakt de doelmatigheid en doeltreffendheid van het Barendrechtse beleid en investeringen, je geeft vorm aan een systeem van risicomanagement, en stimuleert het control bewustzijn in de organisatie en besteed hierbij zowel aandacht aan soft als hard controls. Je hebt een brede blik op control en zorgt ervoor dat de directie en het bestuur in control is. Dat betreft zowel financiën, juridisch, ict en beleid. Daarbij krijg je te maken met vragen als: Zijn we als gemeente er klaar voor om toekomstige ontwikkelingen het hoofd te bieden? Passen die voorgenomen besluiten bij de doelen die we voor ogen hebben als gemeente? Borgen we aanbevelingen van de accountant voldoende in de organisatie? Hebben we de risico’s voldoende in beeld en treffen we passende maatregelen?

Je draagt bij aan strategische beleidscontrol en bent actief betrokken bij dossiers met grote financiële belangen en dossiers met een groot afbreukrisico. Je werkt samen met de bedrijfsorganisatie die de taken van een afdeling Financiën vervult alsook met de verschillende control functionarissen.

Vanuit je onafhankelijke functie informeer en adviseer je de gemeentesecretaris, het hoofd Bureau Bestuursondersteuning en het College van Burgemeester en Wethouders over mogelijkheden, consequenties en risico’s van hun beleid. Ook ben je de natuurlijke interne sparringpartner van de externe accountant en de Rekenkamer.

Wat hebben we jou te bieden?

  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd;
  • De functie is ingedeeld in

schaal 13/schaal 14

volgens de CAO SGO (Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties). Afhankelijk van ervaring word je ingeschaald tussen

€5.309,- en €6.759,-

 bruto per maand bij een 36-urige werkweek
;
  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid om vanuit huis te werken;
  • Een individueel keuzebudget (17.05% van het bruto jaarsalaris);
  • Deelname aan de ABP-pensioenregeling;
  • Reiskostenvergoeding
  • Een ouderschapsverlofregeling;
  • Een uitdagende werkomgeving in een zelfbewuste en zelfstandige gemeente in een stedelijke omgeving met grote opgaven;
  • Volop ruimte voor het vanuit de basis opnieuw vormgeven van Concerncontrol in een zelfstandige organisatie;
  • Volop ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke professionele ontwikkeling in een leuk team met een prettige werksfeer.

De BAR-organisatie als werkgever:

De activiteiten van de BAR-organisatie zijn onderverdeeld in 15 clusters, Strategie, Concerncontrol en Directie. In de meeste gevallen tellen clusters meerdere teams. Weliswaar heeft elk cluster en team zijn eigen focus en specialiteit. We zijn er ons echter sterk van bewust dat samenwerking over de grenzen van teams, clusters en soms zelfs gemeenten heen een “must” is voor een goed eindresultaat.

De BAR-organisatie is volop in ontwikkeling. Vanaf 1 januari 2024 zullen de beleids- en uitvoeringsfuncties van de BAR-organisatie weer terug worden gebracht in de gemeentelijke organisaties. Dat betekent voor jouw functie dat je vanaf 1 januari 2024, in dienst komt van één van de drie gemeenten. In 2023 zal een plaatsingsproces plaatsvinden om tot een verdeling over de gemeenten te komen. Dat betekent voor kandidaten die na 1 juli 2023 in dienst komen, we niet kunnen garanderen dat je dezelfde functie vervuld als waarvoor je bent aangenomen. Kortom, je werkomgeving kan er dus in de toekomst anders uitzien dan vandaag. Hou jij van werken in een dynamische omgeving, dan ben je bij ons op je plek!

Als gemeentecontroller krijg jij in die nieuwe organisatie een belangrijke rol: namelijk hét onafhankelijke en professioneel kritische geweten van de gemeente Barendrecht. Je functioneert als sparringpartner van het college van B&W, zowel individueel als gezamenlijk. De organisatie staat onder leiding van de gemeentesecretaris die samen met de concernmanagers het concernmanagementteam vormt.

Je maakt deel uit van het Bureau Bestuursondersteuning Barendrecht. Dit is een compacte schil om het Barendrechtse college van B&W van waaruit op dit moment samen wordt gewerkt met de BAR-organisatie.

Wat vragen we van je?

  • Je hebt een relevante opleiding op WO-niveau afgerond óf je hebt ondertussen genoeg ervaring opgedaan in de publieke sector om op dit niveau te functioneren. Met die kennis en ervaring kun je strategisch en tactisch je licht laten schijnen over uiteenlopende thema’s;
  • Je bent een doortastende en stevige sparringpartner voor management en bestuur;
  • Je bent oplossingsgericht, assertief, vindingrijk en enthousiasmerend. Als adviseur ben je overtuigend, zowel mondeling als schriftelijk en kritisch ingesteld;
  • Je snapt hoe het werkt in een politiek-bestuurlijke omgeving en je hebt daar een natuurlijke antenne voor;
  • Je bent een geboren analyticus, in staat om op hoofdlijnen sturing te geven aan het financieel, fiscaal en treasurybeleid én de skills heeft om hier gevraagd en ongevraagd over te adviseren aan management en bestuur;
  • Je hebt ruime kennis en ervaring met financiële regelgeving en verslaggeving. Specifieke ervaring met regelgeving voor gemeenten, zoals het BBV, BADO en de rechtmatigheidsverantwoording is een pré. Je bent en blijft goed op de hoogte van de trends in het vakgebied;
  • Verder is het belangrijk dat je een verbindende rol kunt spelen als er tegenstrijdige belangen zijn. Dat vereist goede communicatieve eigenschappen en de wil om samen te werken. Het strategische component van de functie vraagt om een brede blik naar buiten.

Ben jij onze nieuwe aanwinst?

Laat ons dan z.s.m. weten waarom jij onze nieuwe collega moet worden!
Voor deze vacature hanteren we geen sluitingsdatum. De vacature staat open tot het moment dat wij een geschikte kandidaat hebben gevonden.
meer...



Meer vacatures van Bar Organisatie