Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
(ervaren) Participatie consulent
Functieomschrijving
Beknopte omschrijving
Om te voorkomen dat burgers langdurig in een uitkeringssituatie terecht komt, dient participatie en re-integratie hoge prioriteit te krijgen. Door middel van een persoonsgerichte en integrale aanpak met de teams Onderwijs, WMO en Jeugd is de uitdaginBeschrijving
Om te voorkomen dat burgers langdurig in een uitkeringssituatie terecht komt, dient participatie en re-integratie hoge prioriteit te krijgen. Door middel van een persoonsgerichte en integrale aanpak met de teams Onderwijs, WMO en Jeugd is de uitdaging de zelfredzaamheid van onze burgers te vergroten en hen te begeleiden naar werk, dagbesteding of hulpverlening. Wij zoeken hiervoor gemotiveerde, ervaren consulenten participatie die aan de slag willen gaan met een caseload van circa 80 burgers.Werken vanuit een Integraal GebiedsTeam (IGT)
In de IGT's is het uitgangspunt dat aangesloten wordt bij de inwoner, direct in zijn sociale netwerk. In de gebiedsteams wordt integraal, gebiedsgebonden gewerkt. Dit betekent actief zijn in het netwerk van de inwoner, samenwerking mét de inwoner, andere professionals en het voorliggend veld en voorliggende voorzieningen. Gewerkt wordt aan het vergroten van de zelfredzaamheid van de inwoner. In de IGT's werken de consulenten Participatie, Wmo, Jeugd, Onderwijs en alle specialismen samen. De intake voor een eventuele voorziening vindt in het IGT plaats. De informatie die de inwoner geeft, wordt opgenomen in het uniform plan, dat als onderlegger dient voor de aanvraag van een voorziening, indicatie of beschikking.
Wat zijn jouw werkzaamheden?
- Je bevordert de zelfredzaamheid van inwoners in het kader van participatie en maakt hierbij gebruik van een multidisciplinaire aanpak waarbij met diverse organisaties wordt samengewerkt.
- Je zorgt voor afhandeling van de aanvragen met betrekking tot uitkeringen.
- Je informeert cli nten over alle zaken op het terrein van Sociale Zaken die voor hen van belang zijn.
- Je beheert zelfstandig een klantenbestand.
- Je brengt de bruikbaarheid van voorzieningen en instrumenten actief onder de aandacht bij cli nten.
- Je stelt een plan van aanpak op bij alle klanten.
- Je voert zowel inkomens- als re ntegratietaken zelfstandig uit.
- Je maakt deel uit van een integraal gebiedsteam en betrekt waar nodig de juiste discipline bij de juiste hulpvraag. Dit kan zowel een interne als een externe partner zijn. Je onderhoudt en bouwt contacten uit in het werkgebied waarbinnen je werkt.
- Je voert een aantal bijbehorende registratieve en administratieve taken uit.
Functie-eisen
Wat verwachten we van je?- Je beschikt over een afgeronde HBO opleiding waarbij de voorkeur uit gaat naar sociaal juridische dienstverlening / SPH;
- Je beschikt over een HBO werk- en denkniveau waarbij een combinatie van agogisch en juridisch de voorkeur heeft;
- Je beschikt over een integrale en oplossingsgerichte klantbenadering;
- Je werkt in de dynamiek van de wettelijke kaders en (lokale) regelgeving en de financi le kaders aan je opdracht, waarbij de (hulpvraag van de ) burger centraal staat en uitgangspunt is bij de aanpak;
- Je gaat pro-actief en outreachend te werk, met als doel om burgers (uiteindelijk) waar mogelijk toe te leiden naar de arbeidsmarkt of een andere vorm van participatie.
- Je past de volgende methodiek toe: diagnose / doel bepaling / facilitering en monitoring;
- Je richt je primair op jouw taak, waarbij je onderdeel bent van een groter geheel en je meerdere belangen dient (team, sector, gemeente). Je werkt daarom intensief samen met externe partijen en interne collega's;
- Je hebt ervaring met de doelgroep;
- Je bent stimulerend, prikkelend, ondersteunend i.c.m. controlerend en handhavend;
- Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden die situationeel handelen mogelijk maken;
- Je beschikt over be nvloedings- en overtuigingskracht / samenwerking en ondernemingszin;
- Je hebt inlevingsvermogen;
- Je hebt kennis van de sociale kaart en bekendheid met het formele - en informele aanbod van het sociale domein;
- Je hebt Kennis van de ketenpartners en relevante sociale wetgeving en arbeidsmarktinstrumenten;
- Je hebt een dienstverlenende instelling ipv een hulpverlenende instelling;
- Je bent een teamplayer die samen met collega's wil meebouwen aan de transformatie van het sociale domein gevraagde competenties.
Wat wij bieden
Bij de gemeente Maastricht vind je een werkomgeving die jou stimuleert om het maximale uit jezelf te halen. Het betreft een fulltime functie voor bepaalde tijd tot 31.12.2020. Het salaris wordt ingepast in schaal 9 van de CARUWO CAO (minimaal 2.675- en maximaal 3.929 bij een fulltime dienstverband) afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast heb je recht op 25 vakantiedagen, 8,33% vakantiegeld, feestdagvergoedingen conform CAO en heb je toegang tot Start People College.Funtie-eisen
Wat verwachten we van je?Je beschikt over een afgeronde HBO opleiding waarbij de voorkeur uit gaat naar sociaal juridische dienstverlening / SPH;
Je beschikt over een HBO werk- en denkniveau waarbij een combinatie van agogisch en juridisch de voorkeur heeft;
Je beschikt over een integrale en oplossingsgerichte klantbenadering;
Je werkt in de dynamiek van de wettelijke kaders en (lokale) regelgeving en de financi le kaders aan je opdracht, waarbij de (hulpvraag van de ) burger centraal staat en uitgangspunt is bij de aanpak;
Je gaat pro-actief en outreachend te werk, met als doel om burgers (uiteindelijk) waar mogelijk toe te leiden naar de arbeidsmarkt of een andere vorm van participatie.
Je past de volgende methodiek toe: diagnose / doel bepaling / facilitering en monitoring;
Je richt je primair op jouw taak, waarbij je onderdeel bent van een groter geheel en je meerdere belangen dient (team, sector, gemeente). Je werkt daarom intensief samen met externe partijen en interne collega's;
Je hebt ervaring met de doelgroep;
Je bent stimulerend, prikkelend, ondersteunend i.c.m. controlerend en handhavend;
Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden die situationeel handelen mogelijk maken;
Je beschikt over be nvloedings- en overtuigingskracht / samenwerking en ondernemingszin;
Je hebt inlevingsvermogen;
Je hebt kennis van de sociale kaart en bekendheid met het formele - en informele aanbod van het sociale domein;
meer...
Meer vacatures van Start People