Inloggen - Registreer  

Manager zorg

Zorgjob - Roermond - 19-03-2024 Naar vacature  

Meld je aan om te solliciteren
Solliciteren
Favoriet

Vacature omschrijving

Het Laurentius Ziekenhuisis een algemeen ziekenhuis voor de regio Midden-Limburg. Laurentius voelt zich verantwoordelijk voor het goed organiseren van de zorg, zodat patiënten goede zorg geboden wordt en zij veilig, snel en efficiënt geholpen worden. Goede zorg omvat meer dan alleen ziekenhuiszorg. Daarom werkt Laurentius Ziekenhuis Roermond vanzelfsprekend samen met andere partijen, zoals huisartsen of derdelijns instellingen. Het ziekenhuis vervult daarbij een portaalfunctie en staat patiënten bij om de zorg te krijgen die zij nodig hebben, ook als zij die niet bij het ziekenhuis kunnen ontvangen. Het ziekenhuis levert kwalitatief hoogstaande, klantgerichte, toegankelijke en efficiënte zorg, voor het volledige pallet aan toegepaste medisch specialistische zorg, en de daartoe benodigde verpleging en verzorging, in samenwerking met meerdere zorgaanbieders. De Laurentiusvisie ‘grenzen verleggen voor betere zorg’ geeft weer dat Laurentius innovatief en nieuwsgierig is en dat het ziekenhuis zich voortdurend inspant om de lat hoger te leggen. Laurentius kijkt vooruit en zet altijd een extra stap om ambities waar te maken. De Laurentius kernwaarden zijn: verantwoordelijk, enthousiast, betrokken en zorgzaam. Deze kernwaarden vormen de leidraad bij alles wat het ziekenhuis doet.

Laurentius vernieuwt, een modern ingericht ziekenhuis is het resultaat van een omvangrijk (ver)nieuwbouw traject. Ontwikkelingen in het zorglandschap en de regio (versnelde vergrijzing, toenemende zorgvraag en krapte op de arbeidsmarkt) hebben geleerd dat samenwerken noodzakelijk is om de zorg te verbeteren, efficiënt en innovatief in te richten en betaalbaar te houden. In 2020 is de strategische keuze gemaakt om het Laurentius Ziekenhuis te organiseren als zelfstandig ziekenhuis en de zorg op basis van de regiovisie mét netwerkpartners anders te gaan organiseren. Missie, visie en kernwaarden zijn intensief en organisatiebreed onderwerp van gesprek geweest en opnieuw vastgesteld. Vervolgens is, uiteraard na breed onderzoek, de nieuwe strategische koers vastgesteld met daarop aansluitend een bijbehorend besturingsmodel en inrichting van de organisatie. Voor de zorgorganisatie heeft dit geresulteerd in vier clusters, met duaal management als uitgangspunt. Ter ondersteuning van de Raad van Bestuur, het (duale) management van de zorgclusters en de organisatie zijn er vijf ondersteunende diensten, ieder met een eigen vakspecialisme, te weten: Strategie, Kwaliteit en Capaciteit, MICT, Financiën en Control, Facilitair Bedrijf en HRM/HRD. Voor de afdeling Facilitair Bedrijf zoeken wij een ervaren en deskundige manager Facilitair Bedrijf die rechtstreeks rapporteert aan de portefeuillehouder in de Raad van Bestuur.

Strategische koers 2022-2025 “Op weg naar een gezonde toekomst”

Om de komende jaren een sterke positie in de regio te behouden blijft Laurentius een volledig zorgaanbod bieden inclusief de acute as. Om dit te realiseren, in relatie tot algemene ontwikkelingen in de zorg, is het noodzaak de zorg anders te organiseren. De visie is daarom gericht op ‘Grenzen verleggen voor betere zorg’. Betere zorg betekent anders organiseren met een sterk accent op samenwerking, zowel in- als extern. Betere zorg betekent ook de zorg mensgericht maken, zowel voor patiënten als voor medewerkers in de organisatie. Als laatste en niet de minste vormen digitalisering en technologie belangrijke pijlers in de verbetering van kwaliteit en toegankelijkheid van zorg. Voor een uitgebreid beeld van de strategie verwijzen wij naar het strategiedocument op de website van Laurentius.

Besturingsfilosofie en Betrokken Leiderschap

De gekozen besturingsfilosofie sluit naadloos aan op de nieuwe koers. De basis is gelegen in mensgerichte zorg en de overtuiging dat mensgericht organiseren een noodzakelijk voorwaarde is voor het wendbaarder maken van het ziekenhuis op de langere termijn. Het besturingsmodel laat zich kenmerken door samenwerken en verantwoordelijkheid nemen op alle niveaus in de organisatie; op bestuurlijk-, management- en operationeel niveau. In de nieuwe organisatiestructuur is een duidelijke stap gemaakt naar clustering van afdelingen (zie bijlage 1, Organogram via de website van Crown & Gillmore). Hiermee is de organisatie overzichtelijk ingericht met drie zorgclusters (Acuut, Beschouwend en Snijdend) en een Medisch Ondersteunend cluster. Voor de vier clusters geldt duaal management met betrokken leiderschap als belangrijk uitgangspunt.

Het Facilitair Bedrijf

Het Facilitair Bedrijf bestaat uit de afdeling Bouw en Techniek, de afdeling Services, en een aantal functies die direct zijn gepositioneerd onder de manager Facilitair Bedrijf. Dit zijn de afdeling strategische/tactische inkoop en de functies coördinator vrijwilligers, de crisiscoördinator, de adviseur Facilitair Bedrijf en het secretariaat. Onder de afdeling Bouw en Techniek vallen de Technische dienst, het Bedrijfsbureau, (ver)Bouwprojecten en Logistiek en Beveiliging. Bij Services zijn de afdelingen Schoonmaak, Keuken, Patiëntenvoeding en Catering, Restaurant, Frontoffice, Telefonie & Receptie en de Gastvrijheidsmedewerkers organisatorisch ondergebracht. De twee afdelingen worden aangestuurd door twee afdelingsmanagers die leiding geven aan in totaal negen teamleiders.

Manager Facilitair Bedrijf en de opgaven

Als manager Facilitair Bedrijf leg je rechtstreeks verantwoording af aan de portefeuillehouder binnen de Raad van Bestuur en geef je leiding aan afdelingsmanager(s) en de functionarissen die rechtstreeks aan de manager FB rapporteren. Het Facilitair Bedrijf omvat in totaal 160 fte.

Als manager Facilitair Bedrijf ben je tactisch breed gereoriënteerd en weet je de facilitaire dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Je kent de markt en volgt de ontwikkelingen op facilitair gebied op de voet. Je signaleert kansen m.b.t. nieuwe vormen van facilitaire dienstverlening en het aangaan van samenwerkingsverbanden. De uitdaging ligt vooral op het komen tot een aantal voorstellen voor de strategische richting en de uitvoering daarvan. Denk hierbij aan een toekomstgericht masterplan huisvestingsplan (vastgoed), een meerjaren onderhoudsplan etc. De focus ligt op het verder op doorvoeren 3 van eigenaarschap binnen het Facilitair Bedrijf, teamoverstijgend werken en denken en het versterken van de samenwerking met collega's buiten het Facilitair Bedrijf.

Het Facilitair Bedrijf speelt binnen Laurentius een belangrijke rol als het gaat om het verlenen van de beste zorg aan patiënten. De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in de nieuw- en verbouw van het ziekenhuis. Van de manager Facilitair Bedrijf verwachten wij dat zij/hij ervaring en kennis meebrengt op het gebied van bouw en techniek om ervoor te zorgen dat deze kennis ook op de strategisch/tactisch niveau goed is geborgd. Het gaat hierbij om kennis en ervaring op het gebied van strategisch vastgoedbeleid, gebouwgebonden techniek en onderhoud in de bestaande ziekenhuisbouw. Daarbij is het van belang dat je meerdere jaren managementervaring hebt opgedaan in een complexe omgeving en ervaring op het gebied van het sturing geven aan projecten en verandermanagement zodat je de medewerkers van het Facilitair Bedrijf waar nodig hierin kunt faciliteren.

Op dit moment is de functie van manager Facilitair Bedrijf vacant en wordt deze tijdelijk op interim basis ingevuld. Voor deze vaste functie zijn wij op zoek naar kandidaten, die zich uitgedaagd voelen om de volgende opgaven te realiseren.

Visie en beleid

De komende jaren liggen de opgaves voor de manager Facilitair Bedrijf, op het vlak van ontwikkeling van een strategisch huisvestingsplan, een meerjaren onderhoudsplan, de implementatie van een hernieuwde visie op voeding, de ontwikkeling en implementatie van werkplekbeleid en het verder optimaliseren van de facilitaire dienstverlening en de bijbehorende services. Een organisatorische herinrichting van het Facilitair Bedrijf wordt overwogen. De uitdaging voor het Facilitair Bedrijf is om steeds aangesloten te blijven bij de behoefte van de diverse doelgroepen in het ziekenhuis en proactief de verbinding te realiseren met de interne zorgclusters en met externe stakeholders.

Adviseren

Het LZR is een dienstverlenende organisatie met hoge ambities. In jouw rol als Manager Facilitair Bedrijf ben je de strategisch adviseur voor de Raad van Bestuur. Je signaleert strategische thema’s en neemt initiatieven die ertoe leiden dat de organisatie haar doelen bereikt waarbij er aandacht is voor maatschappelijke uitdagingen zoals onder meer duurzaamheid.

Managen en organiseren

In jouw rol geef je leiding aan, profileert en positioneert, het Facilitair Bedrijf en ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Je draagt zorg voor de voortdurende professionele ontwikkeling van je medewerkers. Je bent daarbij een belangrijke verbindende schakel tussen diverse organisatieonderdelen en disciplines. 4 Het Facilitair Bedrijf vormt zich maximaal naar de behoeften van het primair proces. Je hebt daarbij, door je stijl van werken en communiceren, een voorbeeldfunctie. Verbinding, uitleg en draagvlak horen bij jouw tweede natuur. Processen worden ingericht vanuit het perspectief van de klant en vereenvoudigd, gestandaardiseerd en gedigitaliseerd voor het benutten van schaal- en efficiencyvoordelen. In jouw rol bewaak je en stuur je op het totale niveau van dienstverlening. Je bent realistisch in je doelen en maakt waar wat is afgesproken. Je staat in nauw contact met collega managers, meet tevredenheid en denkt mee op welke wijze zij hun integrale verantwoordelijkheid kunnen waarmaken. Je hebt verstand van en overzicht op de onderdelen van het Facilitair Bedrijf en kunt optreden als sparringpartner voor de inhoudelijk specialisten binnen jouw afdeling waarbij je tevens kennis en ervaring hebt met bouw

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Zorgjob
Meer Manager zorg vacatures