Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

HR business partner

Nvp - Almere - 29-02-2024 Naar vacature  

HR business partner

HR business partner - De Nieuwe Bibliotheek

27-2-2024

Bedrijfsnaam:
De Nieuwe Bibliotheek

Adres:
Stadhuisplein 101

Poscode/plaats:
1315 XC Almere

Telefoon:
06-20366997

Contactpersoon:
Marja Lensink

Standplaats:
Almere

Inkomensindicatie:
€ 4.956 bruto per maand o.b.v. 36 uur, verdere doorgroei is mogelijk;

Duur:
1 jaar

Dienstverband:
Tijdelijk met vast als uitgangspunt

Aantal uur per week:
28-32 uur

Website:

Wordt de NVP Sollicitatiecode wordt gehanteerd:
Ja
Voor meer informatie kunt u bij
een kijkje nemen.

Functieomschrijving

De bibliotheeksector is volop in beweging. De Nieuwe Bibliotheek realiseert zich dat veel aandacht nodig is voor organisatieontwikkeling. Dit vraagt om een andere rol en positie van HR in de organisatie. Daarom is een transitieproces in gang gezet. De organisatie heeft een eigen HR-afdeling, maar kiest er bewust voor om tijdelijk externe expertise in te schakelen om snel de juiste stappen te kunnen zetten. Daarom is een organisatiecoach van MATT Talent ingeschakeld om dit proces te begeleiden. MATT Talent is expert op het gebied van HR en organisatieontwikkeling en heeft ruime kennis en ervaring in de bibliotheeksector. Uiteindelijk doel van het proces is dat HR een leidende rol heeft in de continue doorontwikkeling van de organisatie. In 2024 wordt een nieuw meerjarenbeleidsplan geformuleerd. En in het verlengde daarvan wordt een nieuwe visie op HR ontwikkeld plus een bijbehorende veranderstrategie.

Jouw uitdaging
De externe organisatiecoach heeft een regierol op het gewenste veranderproces in de organisatie. Als HR business partner neem jij deze rol op termijn over. Gedurende twee jaar word jij begeleid om je hiervoor klaar te stomen. Je hebt een belangrijk rol in het traject van organisatieontwikkeling. In lijn met de gekozen veranderstrategie ben jij verantwoordelijk voor het faciliteren van HR-in de lijn (scholing en begeleiding bij de doorontwikkeling van de organisatie) en het optimaliseren van de HR-werkprocessen (verminderen van administratieve last, vergroten van de vindbaarheid, begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid van HR-zaken). Hetzelfde geldt voor alle HR-instrumenten en -beleid, en het herinrichten van HR in de organisatie. Je bent daarbij gericht op zoveel mogelijk “zelfregie” en de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie. Dit past bij de gewenste bottom-up cultuur en een omslag van aanbod- naar vraaggericht werken. Belangrijk speerpunt is goed, modern werkgeverschap en daarmee een aantrekkelijke positie op de arbeidsmarkt. Je neemt de HR-afdeling mee in dit transitieproces en coacht jouw team bij hun veranderende rol.

Jouw positie
Je maakt als adviseur deel uit van het managementteam en rapporteert aan de directeur-bestuurder. Je geeft leiding aan de HR-afdeling. Deze bestaat naast jou uit een administratief medewerker en een netwerkcoördinator (verantwoordelijk voor alle vrijwilligers, stagiairs, uitzendkrachten, e.d.). De salarisadministratie is uitbesteed.

Functie-eisen

Profiel en persoonlijkheid

Je bent een goede sparringpartner. Je coacht leidinggevenden op de gewenste leiderschapsstijl en durft hen daarop te spiegelen. Je bent zelf een levend voorbeeld “practice what you preach” en weet dit bij anderen te stimuleren. Je onderhoudt contacten met externe leveranciers van het HR team. Als adviseur van het MT kun jij je je creativiteit en ideeën voor de toekomst kwijt en weet je deze te verwezenlijken. Je hebt een “can-do-mentaliteit” en gaat lastige situaties niet uit de weg. Je hebt “innerlijk vuur” voor het HR-vak en hart voor de organisatie, voor medewerkers en voor de Almeerse samenleving. Je hebt de touwtjes in handen, houdt overzicht, maar bent tegelijk realistisch en weet prioriteiten te stellen. Je houdt ervan successen te vieren en weet de nodige luchtigheid en humor te brengen.

Jouw profiel

  • Je hebt een HBO/WO werk- en denkniveau en een afgeronde opleiding in een relevante richting (HRM, bedrijfskunde of organisatiewetenschappen);
  • Je hebt 5–7 jaar relevante werkervaring in HRM en bent toe aan een 2e of 3e stap in je loopbaan;
  • Je hebt affiniteit met veranderprocessen en cultuurverandering in organisaties, hebt daar feeling voor en wilt je daar verder in ontwikkelen;
  • Bewezen kennis en ervaring met het optimaliseren van (administratieve) HR processen en digitalisering;
  • Goed ontwikkelde adviesvaardigheden en coachende (leiderschaps-) persoonlijkheidsstijl;
  • Organisatiesensitief en gevoel voor de onderstroom;
  • Verbindend vermogen, weet duurzame relaties aan te gaan;
  • Vernieuwend, gericht op optimalisering en weet je creativiteit daarbij in te zetten;
  • Je hebt interesse in en/of affiniteit met de moderne bibliotheek;
We zijn uitdrukkelijk op zoek naar kandidaten die qua netwerk, ideeën en/of achtergrond een verrijkende aanvulling voor ons zijn. Daarbij vinden we je talent belangrijker dan je gender, afkomst, leeftijd, geaardheid of eventuele handicap. Je brengt een frisse blik en hebt het vermogen om vraagstukken te benaderen vanuit verschillende (culturele) invalshoeken.

Bedrijfsinformatie

De organisatie

De Nieuwe Bibliotheek in Almere is een vooruitstrevende bibliotheek met een sterke focus op laagdrempelige ontmoetingen en persoonlijke ontwikkeling, zowel offline als online. Er is een transformatie gaande van boekenuitleen naar eigentijdse huiskamer van de stad, met een breed cultureel, maatschappelijk en educatief aanbod. De Nieuwe Bibliotheek organiseert voorstellingen, lezingen, exposities en workshops. In Het Nieuwe Filmhuis worden de mooiste arthouse films getoond. Door steeds meer uitnodigende faciliteiten, zoals moderne lees-, studie-, en werkplekken en ontmoetingsruimtes per doelgroep te bieden, in combinatie met prikkelende activiteiten, een actuele collectie en nieuwe vestigingen, wordt de rol van de bibliotheek als huiskamer van de stad versterkt. Onze kernwaarden Vernieuwen, Verbinden en Verleiden staan hierbij centraal.

De Nieuwe Bibliotheek ontvangt jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers verspreid over 4 fysieke bibliotheekfilialen en de virtuele vestiging. De bibliotheek werkt samen met 60 scholen en heeft bijna 65.000 leden. Circa 110 medewerkers en 190 vrijwilligers zetten zich in om dagelijks de eigentijdse en aantrekkelijke huiskamer van de stad te creëren. Om dit te realiseren worden steeds meer partners en bewoners direct betrokken bij de organisatie.

Reageren

Procedure

Deze procedure wordt begeleid door Marja Lensink, partner/senior HR-consultant bij MATT Talent. Het streven is om de functie in te vullen per april/mei 2024. Houd rekening met de volgende planning:

  • Voorselectiegesprekken door Marja Lensink op 11 en 12 maart.
  • 1e ronde gesprekken met HR-team, 2 MT-leden en Marja Lensink op dinsdag 19 maart.
  • 2e ronde/selectie door directeur-bestuurder en de organisatiecoach (die het transitieproces begeleidt) op 25 maart.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Nvp