Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Jurist Handhaving
Jurist Handhaving
Functieomschrijving
“Hoe ziet mijn dag er uit?Vanmorgen staat eerst het overleg met mijn collega’s van ruimtelijke ordening en vergunningen op de agenda. In dit overleg breng ik mijn casussen in en bespreken we samen de legalisatiemogelijkheden. Daarna werk ik aan mijn verweerschrift voor de aankomende zitting bij de commissie bezwaarschriften. Ik heb daar over twee weken een zaak over de bouw van een illegale bedrijfshal. ‘s Middags word ik gebeld door een toezichthouder. Er wordt asbest uit een monumentale woning verwijderd zonder vergunning. In overleg met de portefeuillehouder besluiten we over te gaan tot het opleggen van een bouwstop.
Tussendoor werk ik wat e-mails weg en beantwoord ik telefonisch wat vragen van onze boa’s. Dit is maar een kleine greep van de werkzaamheden van een handhavingsjurist bij de gemeente Rhenen!”
Wat doe je als Jurist Handhaving?
Meldingen en handhavingszaken op het gebied van het omgevingsrecht, de Algemene Plaatselijke Verordening en de kinderopvang komen in jouw werkvoorraad terecht. Als onze jurist ben je in die rechtsgebieden verantwoordelijk voor het opstellen van vooraankondigingen, complexe handhavingsbesluiten en verweerschriften. Het college voorzie je hierover van jouw advies. Je borgt de kwaliteit, volledigheid en integraliteit van je dossiers. Vanuit je functie vertegenwoordig je de gemeente in juridische procedures over handhavingsdossiers bij de commissie bezwaarschriften, de Rechtbank en de Raad van State. Naast de juridische handhavende kant van het werk, denk je inhoudelijk mee over de handhaafbaarheid van nieuw gemeentelijk beleid, bestemmingsplannen en vergunningen en geef je jouw advies daarover.
Functievereisten
Is dit wel of niet iets voor jou?
WEL
Je bent flexibelNIET
Je trekt je eigen padWEL
Je bent analytischNIET
Je bent afwachtendWEL
Je werkt gestructureerd en zelfstandigNIET
Je raakt in paniek van stressvolle situatiesWEL
Je bent besluitvaardigNIET
Je wilt graag van 9 tot 5 werkenWEL
Je bent politieke en bestuurlijk sensitiefNIET
Je bent ongevoelig voor onderlinge verhoudingenWat moet je kunnen?
De harde eisen voor deze functie zijn:
- Je hebt minimaal een WO-opleiding Nederlands recht met de voorkeur voor een master Bestuursrecht.
- Je hebt werkervaring op het gebied van het algemeen bestuursrecht en juridische handhaving.
- Je kunt snel schakelen in je communicatiestijl van heldere en begrijpelijke taal naar juridische taal.
Wat goed van pas komt:
- Je bent een sparringpartner voor je naaste collega’s.
- Je weet goed om te gaan met een drukke en soms hectische baan.
- Je hebt een gezonde dosis humor.
Je wordt onderdeel van Team Vergunningen en Handhaving. In het team werken vergunningverleners, plantoetsers, juristen, toezichthouders, boa’s en beleidsmedewerkers samen aan de leefbaarheid en veiligheid van onze gemeente.
Binnen de gemeente werken we volgens de bedoeling: meer focus op creativiteit in plaats van op regels. Dat biedt heel veel mogelijkheden! En dat kan, omdat we een kleine club zijn. Er is veel ruimte om jezelf te ontwikkelen in onderwerpen die je interessant vindt. Daar komt een bepaalde verantwoordelijkheid bij kijken. Een medewerker van de gemeente Rhenen neemt die ook. We zijn een open en dynamische organisatie, met betrokken collega’s. Je werkt tussen, naast en met de inwoners van Rhenen.
meer...
Meer vacatures van Legal Support