Inloggen - Registreer  

Heb jij G-Factor

Memorymagazine - Amsterdam - 30-11-2015 Naar vacature  

Er bestaat zoiets als een gunfactor. Deze speelt een grote rol bij solliciteren. Wat is dat precies de gunfactor en hoe kun je hem inzetten als je een baan zoekt?

Roos Woltering

Functie:

Psycholoog, coach en trainer

Werkgever:

Pure Talent Opleiding en Training

Sabrina Spong

Functie:

Senior Account Executive Consumer Brands

Werkgever:

Edelman PR
De gunfactor is essentieel om een baan te krijgen. Iedereen die op
gaat is geschikt en kan de baan in principe krijgen. Dus hoe onderscheid je jezelf dan? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bij bijna elke relatie die mensen met elkaar aangaan, gunnen een rol speelt. Leer hoe jij je gunfactor optimaal kan inzetten!

“Iedereen heeft de gunfactor. Je moet hem alleen nog wat ontwikkelen”
Roos Woltering is psycholoog, coach en trainer bij
, de organisator van de workshop ‘Netwerken, de kunst van het gunnen!’ Roos: “Deze workshop gaat over hoe je kunt bereiken dat het bedrijf jou kiest. Een werkgever kan kiezen, zorg dat je deze keuze positief beïnvloedt. Om hier inzicht in te krijgen en er goed in te worden, kun je gebruik maken van een aantal stappen. Het zou geweldig zijn als iedereen na het volgen van de workshop genoeg handvatten heeft om het proces de goede kant op te sturen en jij aan het langste eind trekt.”

“De gunfactor kun je verdienen”
Sabrina Spong studeerde Communicatiewetenschap aan de UvA en werkt sinds twee jaar bij het Consumer team van Edelman PR, het grootste onafhankelijke full service PR-bureau ter wereld. Sabrina heeft een digital specialisatie en werkt voor klanten als Durex, Veet, Biodermal, Scholl, Histor en Rambo. Volgens haar heeft de gunfactor te maken met charisma, uitstraling en netwerken. “Zelfvertrouwen uitstralen, oprecht zijn. Vooral niet nepdoen, daar prikken bedrijven zo doorheen als je bij hen op gesprek komt. Ik gun iedereen het beste en als ik iemand in mijn netwerk kan helpen, doe ik dat natuurlijk graag. Ik bouw ook altijd aan mijn

, al vanaf dat ik op de middelbare school zat. Je weet nooit wanneer en in welke (professionele) situatie je elkaar weer eens tegenkomt en moet samenwerken.”

Behoefte

Volgens Roos is er zeker behoefte aan deze workshop. “Het idee heerst dat je als je je best maar doet, je het wel redt. Je hele jeugd heb je dat gehoord. En dan studeer je af, moet je aan de bak en dan blijkt het allemaal toch anders… Waarom lukt het soms niet om

? Waarom word je niet uitgekozen voor een gesprek? Naast dat je natuurlijk je vak moet verstaan heb je ook andere vaardigheiden nodig. Dát is de gunfactor. De persoon bij je aan tafel moet vinden dat je het verdient om de baan te krijgen. Hier is veel onderzoek naar gedaan. Als mensen je aardig vinden, word je meer gegund.”

“Als mensen je aardig vinden, word je meer gegund”
Bij dit gunnen speelt een aantal dingen een rol. Je uiterlijk bijvoorbeeld. Helaas is het gewoon zo: mooie mensen worden aardig gevonden, en veel gegund. Als je aantrekkelijk bent, kan dat ook een nadeel zijn. Vrouwen nemen geen knappe vrouwen aan (en dat geldt in mindere mate ook voor mannen), maar vrouwen nemen wel knappe mannen aan. Een andere belangrijke rol in het gunnen is het feit dat hoe meer overeenkomsten je vertoont met de recruiter tegenover je, hoe meer sympathie je hebt. Dus als je op LinkedIn hebt gelezen dat de persoon waarmee je het gesprek hebt op dezelfde middelbare school heeft gezeten als jij, altijd zeggen! Doen!

“Complimenten geven werkt!”
Ook Sabrina heeft te maken gehad met de gunfactor tijdens haar sollicitatie bij Edelman, nu twee jaar geleden. “Ik had een gesprek met het hoofd van de Consumer Brands afdeling en tijdens het gesprek bleek opeens dat we allebei iets met bloggen hebben. Op slag veranderde de toon van het gesprek. Het werd allemaal wat losser en prettiger. Het was heel grappig om de impact hiervan te merken.”

Wat je volgens Roos ook moet doen om die G-Factor te krijgen is complimentjes maken: “Iedereen krijgt graag complimenten, in welke functie dan ook. En mensen die complimentjes geven worden aardiger gevonden. Als je weet dat het bedrijf waar je solliciteert een prijs heeft gewonnen, zeg dit dan. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat het niet slijmerig overkomt. Wees oprecht, mensen hebben het razendsnel door als het niet gemeend is. Bij een

het compliment trouwens niet herhalen. Niet alleen is het overbodig, maar overdrijven is nooit slim en wekt irritatie op. Kleine dingen maken soms ook een wereld van verschil. Lachen bijvoorbeeld. Lach eens wat vaker tijdens het gesprek en je zult zien dat je gesprekspartner daar op reageert.”

“No worries: iedereen heeft de gunfactor”

Blijven hangen

Wil jij de gunfactor verdienen, houdt dan na het gesprek nog even contact met de recruiter. Mail of bel dezelfde dag nog dat je het een prettig gesprek vond. Laat iets van je horen , verdwijn niet gelijk van de radar. Geheid dat je naam blijft hangen. Natuurlijk moet je wel goede vragen stellen en niet bellen om het bellen. Sabrina deed dit ook na het

bij Edelman. “Gelijk na mijn sollicitatie stuurde ik een mailtje dat ik het zo’n leuk gesprek had gevonden. En dat was het ook! Achteraf hoorde ik dat dit toen heel erg gewaardeerd werd en als plus werd ervaren. Initiatief tonen is sowieso altijd goed, je moet in deze tijd van krapte meer je best doen en je

. Dat doe je door dit soort kleine dingen. Het lijkt klein, maar het is echt heel belangrijk.
“Als mensen je aardig vinden, wordt je meer gegund”
In mijn werk hebben we ook veel met de gunfactor te maken, al gaat het hier om opdrachten in plaats van
. Bedrijven moeten ons de opdrachten immers ook gunnen. Ik moet veel bij klanten pitchen, dan probeer ik het vertrouwen van de klant te winnen, zodat de klant een klik voelt en met mij wil samenwerken. Soms laat mijn gevoel me ook wel eens in de steek. Dan klikt het geweldig en denk ik dat de opdracht al in the pocket is. Helaas gaat dat niet altijd op.”

Heb je het in je?

Maarre… hoe weet je nu of je de gunfactor hebt? Is het niet gewoon een kwestie van ‘je hebt het of je hebt het niet’? Volgens Roos heeft iedereen de gunfactor. “Als je net begint met

ben je nog wat bleu en moet je hem nog wat beter ontwikkelen. Je moet dat laatste deel van het plaatje nog wat fine tunen. En dat doe je door veel gesprekken te hebben en je steeds weer goed voor te bereiden. Geef het ook aan als je zenuwachtig bent voor een gesprek. Als je zegt ‘sorry ik ben een beetje zenuwachtig, ik vind dit een droombaan en ik wil dit zo graag’. Dan breekt dat de spanning; jij bent het kwijt en je gesprekspartner vind het leuk om te horen (compliment!). Het komt uiteindelijk allemaal goed.”

En wég Gunfactor!

Als je probeert meer autoriteit uit te stralen dan je gesprekspartner
Als je te laat komt
Als je de dresscode niet hebt gevolgd
Als je de afspraak te kort voor het gesprek afzegt
Als je te snel praat. Hoe sneller je praat, des te minder autoriteit
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Memorymagazine