Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Adviseur Bestuur en Communicatie
Solliciteer uiterlijk
donderdag 6 oktober 2022
Sittard
36 uur
3701 - 5372
Vacature
Toevoegenaan favorieten
Ben jij de duizendpoot en de verbinder die elke dag met creatieve oplossingen komt voor uiteenlopende vraagstukken? Heb je gevoel voor bestuurlijke communicatie? Schakel je gemakkelijk van strategisch naar tactisch en operationeel niveau? Kom je goed tot je recht in een dynamisch en bestuurlijk speelveld? En heb je de vaardigheden om bestaande patronen te doorbreken als dat nodig is? Dan willen we met jou in contact komen!
Wat doe je?
Als adviseur Bestuur en Communicatie ben je sparringpartner van een van onze wethouders. Je adviseert de wethouder in het bestuurlijk besluitvormingsproces en de impact van besluiten, maar je adviseert ook de ambtelijke organisatie. Je staat dan ook continu in verbinding met collega’s van de verschillende afdelingen en met de omgeving.Naast de besluitvorming, kijk je ook naar de communicatieve kant (hoe komt iets over in de samenleving en publiciteit) en ben je perswoordvoerder. Ook ben strategisch (communicatie)adviseur op complexe dossiers en werk je intensief samen met communicatieadviseurs aan vraagstukken.
In samenwerking met het team communicatie bereid je vanuit bestuurlijk perspectief mediaoptredens en communicatiecampagnes en publieke optredens voor.
De volgende werkzaamheden behoren in ieder geval tot je takenpakket:
Professionalisering kwaliteit van de bestuurlijke besluitvorming, m.n. door signaleren van (communicatie-)issues (trends, actualiteiten, etc.) waarover proactief geadviseerd wordt en verbindingen maken tussen medewerkers, teams, bestuur en management;
Woordvoering richting pers, vakbladen, overige media, etc. en monitoring van reacties op bestuurlijke aangelegenheden op social media;
- Advisering over, begeleiding van de wethouder bij publieke optredens, in media, etc.;
- Schrijven professionele speeches en het begeleiden, schrijven en/of redigeren van toespraken, voorwoorden, etc.;
- Crisiscommunicatie;
- Strategisch communicatieadvies bij complexe vraagstukken of projecten met een groot afbreukrisico;
- Gemeentelijke/regionale rampenorganisatie: Bewaking proces, tijdens werktijd tevens voorlichter, buiten werktijd piket van de veiligheidsregio;
- Evenementenorganisatie, bij bijzondere gelegenheden, zoals persgesprekken op locatie of bedrijfsbezoeken.
Wie ben je?
Je bent een doortastende collega, een professional met een goed ontwikkeld gevoel voor verhoudingen. Je bent zeer omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief. Daarnaast ben je niet bang om je verantwoordelijkheid te nemen. Jouw analytisch vermogen en je inlevingsvermogen zijn sterk ontwikkeld en communicatief vaardig zijn en visievorming behoren tot je kerncompetenties. Ten slotte beschik je over aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie binnen een overheidsorganisatie. Daarbij heb je affiniteit met onderwerpen als participatie en ontwikkelingen in het ruimtelijk domein.Wat weet jij?
Voor deze functie is minimaal een HBO werk- en denkniveau vereist.- Je hebt minimaal een opleiding Communicatie of Journalistiek afgerond, aangevuld met gerichte opleidingen bij voorkeur op het gebied van Factor C en crisiscommunicatie.
- Je beschikt over uitstekende contactuele vaardigheden, zowel in woord als geschrift.
- Je kunt goed zelfstandig en in teamverband schakelen.
- Je inspireert, motiveert en bent creatief in het oplossen van vraagstukken.
Wat bieden we?
Een werkomgeving waarin collega’s elkaar waarderen en denken in oplossingen vanzelfsprekend is. Een dynamische omgeving waarin je samen aan integrale opgaven werkt en eigen verantwoordelijkheid neemt.Als je bij de gemeente Sittard-Geleen werkt, heb je goede arbeidsvoorwaarden. Hybride werken maakt een goede balans tussen werk en privé mogelijk. Gemeente Sittard-Geleen investeert in haar medewerkers door het aanbieden van een uitgebreid opleidingsprogramma.
Als Adviseur bestuur en communicatie verdien je maximaal € 5.372,- bruto per maand (salarisschaal 11) bij een volledige werkweek van 36 uur. Bovenop je salaris bouw je elke maand 17,05% Individueel Keuzebudget (IKB) op. Je bepaalt zelf wanneer je dit laat uitbetalen.
Deze vacature betreft een fulltime functie van 36 uren per week.
De organisatie
Onze organisatie is in beweging. We groeien naar een organisatie die steeds beter de verbinding maakt met haar omgeving. Door een goed samenspel met inwoners, partners en bedrijven in de stad is meer mogelijk. We geven ruimte aan het ondernemerschap van onze medewerkers en waarderen de initiatieven van anderen. Verantwoordelijkheid wordt niet alleen gevoeld, maar ook genomen.Onze organisatie bestaat uit twee managementlagen: een directie en teammanagement. De opgaven waar we als gemeente voor staan, zijn ondergebracht in 24 teams die integraal samenwerken. Er werken zo’n 1000 medewerkers binnen de gemeentelijke organisatie.
In deze functie werk je in het team Bestuur en Communicatie.
Team Bestuur en Communicatie
Het team Bestuur en Communicatie heeft tot hoofdtaken de beleidsadvisering richting bestuur en directie (en een schakelfunctie richting de griffie) op het gebied van bestuurlijke besluitvorming, bestuurszaken, communicatie, representatie en lobby. We adviseren over en bewaken samenhang tussen besluitvorming en uitvoering. Het team is verantwoordelijk voor het communicatie- en representatiebeleid. Ook het college- en directiesecretariaat en het secretariaat van de commissie bezwaar zijn onderdeel van het team.Contact
Ben jij enthousiast over deze functie? Solliciteer dan voor vrijdag 7 oktober aanstaande via de button ‘solliciteren’ en laat ons weten waarom jij de juiste persoon bent die we zoeken.Medewerkers van de gemeente Sittard-Geleen, Maastricht, Heerlen en de Provincie Limburg gelden bij elkaars organisaties als interne kandidaten. Bij vergelijkbare geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang op externe kandidaten.
De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op donderdag 13 oktober 2022.
Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Brigitte Rijshouwer, teammanager a.i. Bestuur en Communicatie, tel. 06 51 64 95 21, e-mail:
meer...
Meer vacatures van Werkenvoorlimburg