Inloggen - Registreer  

Informatiebundel Leidend ambtenaar

Searchselection - Best - 19-04-2023 Naar vacature  

Voor de Vlaamse Gemeenschapscommissie zijn gelijke kansen belangrijk. Kwaliteiten van mensen zijn doorslaggevend ongeacht geslacht, leeftijd, afkomst of handicap.

2
Het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is op zoek naar een leidend ambtenaar voor indiensttreding vanaf 1 augustus 2023. Het gaat om een mandaatfunctie van zes jaar, meermaals hernieuwbaar.

Wat doe je?
  • Als hoofd van de administratie ben je het gezicht en aanspreekpunt voor de
verschillende stakeholders, zowel intern als extern.
  • Je ontwikkelt een strategische visie voor de organisatie.
  • Als leidend ambtenaar leid en coördineer je de administratie bij de voorbereiding en de uitvoering van het beleid. Je draagt de eindverantwoordelijkheid voor het personeel, de financiën en het patrimonium. De beleidsdoelstellingen van het College vormen hierbij het uitgangspunt.
  • Als voorzitter van het managementcomité bestuur je mee de organisatie en draag je de missie en de visie van de VGC uit. Je speelt hierbij een voortrekkersrol en vormt een brugfunctie tussen beleid en administratie. Je hanteert een coachende leiderschapsstijl. Je faciliteert en motiveert de leden van het managementcomité en zorgt voor samenwerking. Je vormt voor hen een klankbord en geeft richting.
  • Je creëert een cultuur van vertrouwen en openheid en een werkklimaat waarin medewerkers en teams ten volle kansen krijgen en gestimuleerd worden om initiatief en eigenaarschap op te nemen en zich te ontwikkelen.
  • Je bent vertrouwd met de Brusselse grootstedelijke context.
  • Je ondersteunt de werking van het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie op inhoudelijk, administratief en praktisch vlak.
  • Je staat in voor de rechtstreekse aansturing, coaching en motivering van de volgende diensten: Preventiedienst, Facilitair Beheer, Data Protection, Juridische dienst, Kanselarij van het College.
  • Je staat in voor de externe vertegenwoordiging en bouwt relevante contacten op met de belangrijkste stakeholders.
De selectieprocedure voor
leidend ambtenaar
3
Welke competenties zoeken we bij de leidend ambtenaar?
Waardegebonden competenties
Gelden voor iedereen binnen de organisatie, voor alle niveaus en alle functies.
− dienstbaar zijn − integer handelen − betrokken zijn
Niveaugebonden competenties
Je beschikt over de volgende niveaugebonden competenties: − visie ontwikkelen − plannen en organiseren − samenwerken − medewerkers aansturen, ontwikkelen en motiveren − initiatief nemen/innovatief zijn − klantgericht handelen

Functiegebonden competenties
Deze competenties zijn belangrijk voor deze specifieke functie.
− Je hebt kennis van management in de overheidscontext: inzicht in besluitvormingsprocessen in een overheidscontext, in processen rond budget en financiën en in personeelsmanagement als een instrument om bij te dragen aan de realisatie van de strategische opties.

− Je hanteert een coachende leiderschapsstijl. − Je denkt van nature uit constructief, verbindend en oplossings- en resultaatgericht. − Je hebt inzicht in de structuur en de werking van de instellingen van het Brussels

Hoofdstedelijk Gewest en de Vlaamse Gemeenschap. − Je hebt kennis van het N-netwerk en bent vertrouwd met de Brusselse, grootstedelijke
maatschappelijke ontwikkelingen.
Diploma Een specifiek diploma is niet vereist.
Wat hebben we jou te bieden?
Met deze voltijdse mandaatfunctie als leidend ambtenaar kom je terecht in een dynamische overheidsorganisatie. Wat wij doen en waar wij voor staan, vind je verder in deze informatiebundel.

Neem je deel als externe kandidaat? Dan word je in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
Neem je deel als statutair VGC-personeelslid? Dan word je bij eenzijdige administratieve rechtshandeling door het College aangesteld in de mandaatfunctie.

4
Neem je deel als contractueel VGC-personeelslid? Dan wordt je arbeidsovereenkomst geschorst voor de duur van de mandaatfunctie. Je wordt als mandaathouder in dienst genomen met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.

Als organisatie investeren wij volop in onze medewerkers. Je krijgt heel wat ontwikkelingskansen en kan dus volop je competenties verder verdiepen en uitbreiden.

Verloningspakket
Als leidend ambtenaar verdien je een niet-geïndexeerde jaarwedde tussen 56.410 EUR en 72.610 EUR. Dit komt neer op een bruto maandwedde van 9.401,20 EUR en een netto maandwedde van 4.712,79 EUR. Dit is de berekening als je ongehuwd bent, geen personen ten laste hebt en nog geen anciënniteit in je loopbaan hebt opgebouwd.

Voor de extern geselecteerde mandaathouder wordt de vorige beroepsbedrijvigheid onbeperkt aanvaard voor de salarisvaststelling.

Daarnaast bieden we je de volgende voordelen:
− Je ontvangt een eindejaarstoelage. − We vergoeden je woon-werkverkeer als je met de fiets of met het openbaar vervoer (via
een abonnement) komt. − Je krijgt een MIVB-abonnement. − We bieden een uitstekende hospitalisatieverzekering voor jou. Je gezinsleden kan je
voordelig laten aansluiten. − Je ontvangt maaltijdcheques. − Verhuis je voor deze job naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Dan kan je een
verhuispremie aanvragen. − Je krijgt een stadspremie als je in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont. − Elk jaar heb je 35 vakantiedagen. − Tussen Kerstmis en Nieuwjaar heb je ook vrijaf. − Als contractueel personeelslid krijg je een aanvullend pensioen via een tweede

pensioenpijler. Je bouwt een extra pensioenkapitaal op omdat de VGC jaarlijks een premie van 4% van je jaarloon in het Vlaams Pensioenfonds stort.
− Je kan bovendien genieten van een verzekering gewaarborgd inkomen waardoor je een premie krijgt bovenop je ziekte-uitkering vanaf je 31ste dag ziekte

Wat zijn de aanwervingsvoorwaarden voor deze functie?
1. Leidinggevende ervaring van minstens zes jaar, verworven in de laatste tien jaar, of tien jaar nuttige professionele ervaring. Onder leidinggevende ervaring wordt ervaring verstaan inzake beheer in een overheidsdienst of hiermee gelijkgesteld, of in een organisatie uit de privésector. Voor deze functie zijn peoplemanagement, organisatiemanagement en/of beleidsvoorbereiding/-uitvoering relevante professionele ervaringen.

2. Verder moet je al je burgerlijke en politieke rechten kunnen uitoefenen. Dit bewijs je op het moment van je aanwerving door een blanco uittreksel uit het strafregister voor te leggen. Het uittreksel kan je aanvragen in de gemeente waar je woont.

3. Je slaagt in de selectieprocedure.
4. Ten slotte moet je medisch in staat zijn om deze functie uit te oefenen.
5
Waaruit bestaat de selectieprocedure?
Het is een open procedure waarbij tezelfdertijd interne en externe kandidaten kunnen meedingen. Het College werkt samen met het selectiebureau Search & Selection. Je krijgt de kans om je competenties op verschillende manieren aan te tonen. Het programma bestaat uit:

1. Voorselectie
Je hebt een oriënterend gesprek met een senior consultant waarbij de relevantie van je ervaring getoetst wordt en gepeild wordt naar je motivatie, je inpasbaarheid in de overheidscontext, inzicht in de functie en je communicatieve vaardigheden.

Dit gedeelte is eliminerend. De kandidaten die niet voldoen worden uitgesloten van verdere deelname aan de procedure.
2. Assessment center
Het assessment center bestaat uit een gedragsgericht interview, een analyse- en presentatieoefening, een leidinggevend rollenspel en een plannings- en organisatieoefening op pc en wordt uitgevoerd door twee senior consultants. In het assessment center worden de waardegebonden en niveaugebonden competenties getest.

3. Interview
De selectiecommissie interviewt je en beoordeelt de functiegebonden competenties en de inhoudelijke materies. De resultaten van het assessment en het interview worden samengelegd en de selectiecommissie stelt, na beraadslaging, aan het College een lijst voor van geschikte kandidaten zonder rangschikking, maar met een beschrijvend verslag.

4. Gesprek met het College
Het College voert een gesprek met de door de selectiecommissie geschikt bevonden kandidaten. Vervolgens bepaalt het College de wervingsreserve, die 2 jaar geldig blijft. De kandidaat die als eerste in de rangorde staat, krijgt de functie aangeboden en wordt, na aanvaarding, door het College aangesteld als leidend ambtenaar. Bij onderdeel 3 en 4 van de selectie kunnen afgevaardigden van de vakorganisaties ACOD, ACV openbare diensten en VSOA aanwezig zijn als waarnemers.

Wie zetelt in de selectiecommissie?
  • Veerle Huwé, directeur Sociare (voorzitter) - Karsten De Clerck, senior partner Egon Zehnder - Mireille Deziron, zaakvoer Trigger-M - Saïda Sakali, senior project coördinator Koning Boudewijnstichting - Landry Mawungu, coördinator valorisatie Hannah Arendt Instituut
6
Er zijn plaatsvervangers voorzien. Het selectiebureau staat in voor het secretariaat.
Belangrijke informatie
Wat? Timing of deadline
Waar/hoe?
Reageertermijn woensdag 10 mei 2023
Je solliciteert via: Je krijgt een ontvangstbevestiging.
Voorselectie 2de helft mei 2023
Je krijgt een uitnodiging voor het gesprek via mail van Search & Selection. Locatie: Leuvensesteenweg 706 te 1930 Zaventem. Je ontvangt het resultaat via mail van Search & Selection.

Assessment Juni 2023 Je krijgt een uitnodiging voor het assessment via mail van Search & Selection.
Interview met de selectiecommissie
Einde juni/begin juli
Je krijgt een uitnodiging voor het interview via mail van Search & Selection. Locatie: administratiehuis Renaissance van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Emile Jacqmainlaan 135 te 1000 Brussel.

Gesprek met het College Op korte termijn na het interview met de selectie- commissie
Je krijgt een uitnodiging via mail van de administratie. Locatie: kabinet Collegevoorzitter Elke Van den Brandt, Botanic Building,
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Searchselection
Meer Informatiebundel Leidend ambtenaar vacatures