Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Consulenten Toeslagenaffaire

Delta Recruitment - Zoetermeer - 23-03-2024 Naar vacature  

Functie omschrijving Consulenten Toeslagenaffaire

Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht bestaande uit externe medewerkers van de gemeente. De kandidaten worden met name aan dit team toegevoegd. Hiërarchisch valt dit team onder de projectleider Toeslagenaffaire tevens de teamleider schuldhulpverlening (Peter Benard) en de projectcoördinator Toeslagenaffaire, Wouter Urbanus. Wij zoeken, in verband met een ontstane wachtlijst en naar verwachting een toename van gedupeerden (Kindregeling), een drietal consulenten.

Opdracht
Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij te maken met zware financiële- en/of multiproblematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan tevens gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties.

Met name in de eerste contactmomenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder.

De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financieel en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: WMO, jeugd en gezin, inkomen en participatie, huisvesting. Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij of zij goede kennis van de schuldhulpverlening.

Ben jij daarnaast ook op zoek naar mogelijkheden om aansluitende scholing te volgen? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Functie eisen Consulenten Toeslagenaffaire

Jouw inlevingsvermogen weerhoudt je er niet van om met een zakelijke en resultaatgerichte blik naar je cliënten te kijken en daarbij ook de samenhang in hun problematiek te zien. Je handelt proactief en zelfsturend en kunt op veel verschillende niveaus communiceren. Daarnaast beschik je over:

  • Kennis van inkomen, arbeidsintegratie, belastingwetgeving en psychosociale hulpverlening;
  • Kennis van alle leefgebieden in het Sociaal Domein;
  • Affiniteit met de doelgroep;
  • Ervaring met het werkterrein van schuldhulpverlening.
  • Indien je al eerder hebt gewerkt in een vergelijkbare functie bij een andere gemeente, of gewerkt hebt bij het UHT van de Belastingdienst kan dat een pré zijn. Een motivering is absoluut noodzakelijk.
Gunningscriteria
  • Een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van SJD, rechten of MW
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen het Sociaal Domein bij een gemeentelijke organisatie
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager, sociaal raadslid of een vergelijkbare functie
  • Aantoonbare kennis van Suite
  • Aantoonbare kennis van Sharepoint
  • Aantoonbare werkervaring als consulent in het kader van de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire bij een gemeentelijke instelling en/of een functie bij het UHT van de Belastingdienst

Het aanbod

Het is een functie voor 32-36 uur per week. In eerste instantie voor 6 maanden, dit kan nog 2x met 9 maanden verlengd worden.

De opdrachtgever

Onze opdrachtgever is de gemeente Zoetermeer.

Welkom bij Delta Recruitment!

Bij ons staan educatie en de ontwikkeling van jou als kandidaat hoog in het vaandel. Wij willen je graag opleidingsmogelijkheden bieden zodat jij jezelf verder kan ontwikkelen en je werk met nóg meer passie kan uitvoeren. Samen kijken wij naar dé opleiding die bij jou past. Omdat wij graag willen investeren in jou als kandidaat, nemen wij de kosten geheel op rekening.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Delta Recruitment
Meer Consulenten Toeslagenaffaire vacatures