Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Adviseur juridische zaken (32 uur per week)

Brunssum - 07-02-2023 Naar vacature  

Ben jij een gepassioneerd juridisch adviseur? Krijg je energie van het oplossen van juridische vraagstukken? Wil je jouw expertise en ervaring graag inzetten om de gemeente Brunssum juridisch te ondersteunen? Dan ontmoeten wij jou graag!

Waar ga je werken?

De gemeente Brunssum is een eigenzinnige gemeente die trots is op haar autonome positie en die de eigen kracht en verantwoordelijkheid van de lokale samenleving respecteert. Het werk staat in het teken van de burgers van de gemeente Brunssum. We willen dat de burger de beste dienstverlening ontvangt, iedere dag opnieuw! Vandaar dat je volop ruimte krijgt om mee te werken aan de maatschappelijke opgaven en ambities van het bestuur en het optimaliseren van de ondersteunende rol van de ambtelijke organisatie.

Wat ga je doen?

Je gaat aan de slag binnen de afdeling Bestuurszaken. Een brede afdeling waar bevlogen mensen werken, die zich bezighouden met algemene en juridische zaken, personeel & organisatie, veiligheid, toezicht en handhaving, communicatie en voorlichting en het bestuurssecretariaat. Daarnaast vervult de afdeling een organisatie-brede strategische functie.

Als adviseur juridische zaken lever je een belangrijke bijdrage aan het oplossen van juridische vraagstukken die ook nog eens uiteenlopend van aard zijn. Samen met je collega juristen ben je verantwoordelijk voor de algemeen juridische advisering aan de organisatie. Het gaat in deze functie om juridische advisering en toetsing op elk gewenst niveau en op diverse taakgebieden. Je bent juridisch dus breed inzetbaar.

  • Je adviseert en ondersteunt (gevraagd en ongevraagd) alle vakafdelingen, het management en het bestuur in complexe juridische en bestuurlijke vraagstukken op meerdere rechtsgebieden. Tevens adviseer je over algemeen bestuurlijke en juridische zaken;
  • Je bent belast met het opstellen en toetsen van verordeningen, overeenkomsten, mandateringsbesluiten en andere juridische documenten. Tevens beoordeel je juridisch bestuurlijke behandelvoorstellen;
  • Je verzorgt zo nodig de coördinatie en afhandeling van klachten en Woo-verzoeken;
  • Je levert in het bijzonder een stevige inhoudelijke bijdrage aan de afdeling Zorg;
  • Je fungeert zo nodig als secretaris van de bezwaarschriftencommissie;
  • Vertegenwoordiging van de gemeente in bezwaar- en (hoger)beroepsprocedures;
  • Je volgt relevante ontwikkelingen in wet- en regelgeving en jurisprudentie en adviseert over de gevolgen en implementatie daarvan voor de gemeente;
  • Je levert een actieve bijdrage aan de juridische kwaliteitszorg binnen de gemeente;
  • Overige voorkomende juridische werkzaamheden.

Wat verwachten wij?

We zijn op zoek naar een collega die hart heeft voor werken bij de lokale overheid, zich thuis voelt in een dynamische omgeving en die op inspirerende en deskundige wijze als sparringpartner fungeert voor bestuur en ambtelijke leiding.

Je beschikt aantoonbaar over de volgende kwaliteiten:
  • Academisch werk- en denkniveau, aangevuld met een afgeronde universitaire juridische opleiding;
  • Aantoonbare kennis van zowel bestuursrecht als privaatrecht;
  • Aantoonbare kennis van de Wmo en de bijbehorende gemeentelijke processen;
  • Ervaring/aantoonbare kennis met/van de Jeugdwet, de uitwerking van juridische regelgeving en het meewerken aan een aanbesteding;
  • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
  • Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen;
  • Inspirator en verbinder;
  • Zelfstandig en in teamverband kunnen werken;
  • Initiatiefrijk, creatief, resultaatgericht en dienstbaar;
  • Je bent omgevingssensitief en positief-kritisch, stelt je onafhankelijk en professioneel op en zoekt altijd naar verbinding en vernieuwing;
  • Politiek sensitief en gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.

Wat vinden wij belangrijk?

  • Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel en toont durf en lef;
  • Samenwerken zit in jouw DNA en daarmee zorg je voor een goede sfeer;
  • Je bent proactief en stressbestendig;
  • Een flexibele houding bij de invulling van je werkuren en je omarmt het principe van tijd-, plaats- en
apparaat onafhankelijk werken.

Wat kun je verwachten?

Een zelfstandige en uitdagende functie met volop ruimte voor eigen initiatief en zelfontplooiing. Een organisatie met lef, passie en creativiteit, die haar kernwaarden (samenwerken, professionaliteit, integriteit, lef) hoog in het vaandel heeft staan. Een salaris van maximaal € 4.671,- bruto per maand (schaal 10) op basis van een 36-urige werkweek (peildatum 1 april 2022). Goede arbeidsvoorwaarden, een goede pensioenvoorziening bij het ABP, ICT-voorzieningen, mogelijkheid tot hybride werken inclusief thuiswerkvergoeding en een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bedraagt 17,05% van je bruto jaarsalaris en kun je inzetten voor bijvoorbeeld de koop van extra vrije dagen.

Wil je bij ons werken?

Dan ontvangen wij graag je cv en uitgebreide motivatie per e-mail via IGOM. Ga dan naar de
en solliciteer uiterlijk 17 februari 2023. Het overleggen van een verklaring van goed gedrag maakt deel uit van de selectieprocedure. Het online screenen, bijvoorbeeld via zoekmachines en sociale media maakt deel uit van de selectieprocedure. Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid heeft een interne kandidaat de voorkeur. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

Vragen?

Wil je nog verdere informatie over deze functie, dan kun je contact opnemen met:
Bart Reijnders, Afdelingshoofd Bestuurszaken, telefoonnummer 045 – 5278441 of via
meer...



Meer vacatures van Brunssum