Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

DETA Senior Communicatieadviseur Kanaalcommunicatie ad interim

Babbage - Rotterdam - 13-04-2024 Naar vacature  

Ben jij een ervaren specialist op het gebied van dienstverlening en klantsignaalmanagement? Heb je een passie voor het stroomlijnen van communicatiekanalen en het optimaliseren van klantinteractie? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou als [DETA] Senior Communicatieadviseur Kanaalcommunicatie bij

Douane!
Rotterdam (Hybride)
36
32
Status: Open

Wat ga je doen?

Specialist kanalen voor de Douane De Douane zet verschillende kanalen in voor het contact met burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan telefonische kanalen (zoals de DouaneTelefoon en de Nationale Helpdesk), digitale kanalen (zoals de website douane.nl, webcare of het portaal MijnDouane) en brieven. Een goede samenhang tussen deze kanalen is noodzakelijk om burgers & bedrijven goed te informeren.

Tot nu toe heeft de Douane niet alle kanalen in eigen beheer. Ook is de regie op de verschillende kanalen tot nu toe niet binnen de Douane belegt maar binnen een organisatieonderdeel van de Belastingdienst. Met de ontvlechting van de Belastingdienst en de Douane is de ambitie dat alle dienstverleningskanalen worden ondergebracht bij de Douane. Ook zal de Douane zelf regie gaan voeren op de kanalen.

De Douane zoekt een specialist die regie kan houden over alle kanalen binnen de Douane. Met andere woorden: hoe sluiten alle kanalen op elkaar aan en hoe spreken deze kanalen met 1 Douane stem. Zo draag je bij aan eenheid van uitvoering. Daarbij ligt jouw focus op de begrijpelijkheid en het geboden handelingsperspectief voor burgers en ondernemers bij het nakomen van hun verplichtingen en het doen gelden van hun rechten.

Opdrachtbeschrijving

  • Als Senior Communicatieadviseur Kanaalcommunicatie maak je kanaalconfiguraties, zodat bij nieuwe ontwikkelingen bijv. door wetgeving of uitvoeringsbeleid dat er een plan komt over hoe wanneer waar te communiceren. Je adviseert zo dus over hoe, wanneer en met welk dienstverleningskanaal burgers en ondernemers het beste geholpen kunnen worden om hun zaken te regelen. Daarnaast zorg je er voor dat elk kanaal op de hoogte is van alle ontwikkelingen. Zodat er geen verrassingen zijn en dat er bijtijds geacteerd kan worden;
  • Je vertaalt signalen die burgers en ondernemers afgeven tijdens de diverse contacten tot voorstellen om de informatievoorziening te verbeteren, en tot andere concrete verbeteringen in de dienstverlening. Hiervoor bespreek je de klantsignalen die kunnen bijdragen aan verbeteringen van processen of producten in diverse gremia én je maakt afspraken om ze te realiseren. Hiervoor werk je nauw samen met de klantsignaalmanager;
  • Daarnaast vertaal je dit tot input voor gesprekken op tactisch en strategisch niveau;
  • Je zit regulier het kanalenregie team voor;
  • Je bent de link naar de beleidsafdeling voor dienstverlening. Vanuit jouw rol denk je pro-actief mee met de ontvlechting en inrichting van de kanalen vanuit de Belastingdienst KI&S en de interactiestrategie;
  • De eerste periode zal je expertise vooral ook nodig zijn bij de inrichting van een ‘redactieteam’ van beschrijving van de benodigde expertise voor het overkomende werk t/m de werving en het zorgen voor een inwerktraject;
  • Je stelt een plan van aanpak op hoe je de regie op kanalen voor Douane wilt uitvoeren. Na goedkeuring door het MT Douane voer je dit plan van aanpak ook uit.

Wij zoeken iemand met

Eisen

  • HBO/WO werk- of denkniveau;
  • Kennis en ervaring van dienstverlening en klantsignaalmanagement in uitvoeringsorganisaties;
  • Kennis en ervaring in organisatie brede transformaties (verandertrajecten);
  • Je bent mondeling en schriftelijk zeer vaardig.

Wensen

  • HBO/WO werk- of denkniveau bij voorkeur in de richting van communicatie en/of rechten;
  • Je hebt minimaal drie jaar ervaring in een omgeving waar dienstverlening aan de klant met diverse communicatiemiddelen centraal staat;
  • Je hebt minimaal drie jaar ervaring in een dynamische organisatie en/of binnen de overheid of semipublieke sector;
  • Je kunt hoofd- en bijzaken scheiden, bent proactief en werkt graag samen;
  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk
  • Je hebt het liefst kennis van customer experience, klantreizen en service blueprints.

Competenties

  • Verbindend en op samenwerking gericht: je snapt wat er nodig is en wie je moet aanhaken en krijgt mensen zover dat ze aanhaken;
  • Klantgerichtheid;
  • Plannen en organiseren;
  • Empathisch;
  • Overtuigingskracht, sociaalvaardig, analytisch sterk en resultaatgericht;
  • Initiatiefrijk en ondernemend;
  • Pragmatische aanpak om complexe input te vertalen naar bruikbare inzichten en acties;
  • Kennis en ervaring in verander trajecten en kunnen omgaan met weerstand.

Hier ga je werken

Een financieel gezond Nederland en een veilig Europa. Dat is waar de Douane aan werkt. Douaniers houden onveilige en andere ongewenste goederen tegen bij ons deel van de buitengrens van de Europese Unie. En we dragen bij aan een sterke economie, onder andere door oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Voor inwoners, bedrijven en het (inter)nationale belang.

Dit kan je verwachten

  • Het is een tijdelijke opdracht van 32-36 uur per week;
  • Startdatum: 1 mei 2024;
  • Einddatum: 31 december 2024;
  • Optie op verlenging: Ja;
  • Deze opdracht kan alleen ingevuld worden op basis van

detachering;

  • Standplaats: Rotterdam (Hybride).
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Babbage