Inloggen - Registreer  

Promovendus Perspectieven op de toekomst

Radboud University - via Academic Positions - Nijmegen - 22-04-2024 Naar vacature  

2024-05-12 (Europe/Amsterdam)
Baan opslaan

Over de werkgever

Radboud University is a denominational university originally established in 1923 as the Catholic University of Nijmegen.

Dienstverband

1,0 fte

Bruto maandsalaris

€ 2.770 - € 3.539

Werk/denkniveau

Universitair

Organisatieonderdeel

Radboud Docenten Academie

Reageer uiterlijk

12 mei 2024

Ben jij geïnteresseerd in de vraag hoe de mens- en maatschappijvakken leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen ondersteunen bij het ethisch redeneren en moreel oordelen over actuele vraagstukken? Zou jij willen weten welke rol klassengesprekken daarin kunnen spelen en welke vaardigheden dit van docenten vraagt? En ben jij gemotiveerd om je (verder) te ontwikkelen als onderwijswetenschapper? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De Radboud Docenten Academie is per 1 september 2024 op zoek naar een getalenteerde promovendus voor het NRO-project
‘Perspectieven op de toekomst’: versterken van vakdidactische kennis bij lerarenopleiders in de mens- en maatschappijvakken over het bevorderen van ethisch redeneren en moreel oordelen in klassengesprekken

.
Kennis en vaardigheden van de mens- en maatschappijvakken vormen een belangrijk perspectief, waarmee leerlingen kunnen nadenken over actuele, waardegeladen vraagstukken. Lerarenopleiders (vakdidactici) in de mens- en maatschappijvakken geven echter aan dat zij kennis missen om aanstaande leraren pedagogisch en didactisch te ondersteunen om vanuit het eigen schoolvak te werken aan deze burgerschapsdoelen. Aan dat probleem willen we met dit onderzoek een bijdrage leveren. We richten ons daarbij vooral op ethisch redeneren en moreel oordelen en kijken naar de rol van klassikale dialogen hierin. In een ontwerpgerichte aanpak ontwikkelen vijftien vakdidactici van vijf universiteiten Educatieve Curriculum Materialen (ECM’s) en vakdidactische kennis. Jouw onderzoek richt zicht vooral op het ontwerp en de implementatie van de ECM’s (in het voortgezet onderwijs en in de lerarenopleiding) en op het dialogische proces. Interviews, focusgroepen en analyse van klassengesprekken zijn hierbij belangrijke methoden. In dit project werk je samen met een Postdoc, die zich richt op de professionele ontwikkeling van betrokken lerarenopleiders. De begeleiding van het project is in handen van een multidisciplinair team van wetenschappers van de Radboud Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.

Als promovendus maak je actief deel uit van de onderzoeksgroep binnen de Radboud Docenten Academie. Het onderzoek dat binnen de Radboud Docenten Academie wordt verricht, is ondergebracht in één onderzoeksprogramma, getiteld 'Innovative Teaching and Learning'. We zoeken een collega die past in ons enthousiaste en maatschappelijk betrokken team. We hechten waarde aan het bij elkaar brengen van expertises en besteden veel aandacht aan gezamenlijke professionalisering, zoals literatuurseminars en academiedagen. Er heerst een open sfeer, waar veel bespreekbaar is en we elkaar op een prettige manier uitdagen.

Daarnaast ben je lid van het Interuniversitaire Centrum voor Onderwijsonderzoek (hier volg je onder andere verschillende cursussen in het kader van je eigen professionalisering). Je publiceert in Nederlands- en Engelstalige wetenschappelijke tijdschriften en presenteert je werk op (inter-)nationale wetenschappelijke congressen. Je hebt als promovendus de mogelijkheid om (in overleg) onderwijs te verzorgen in één van onze lerarenopleidingen. Er is geen onderwijspercentage van toepassing op deze vacature.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Radboud University