Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Voorzitter en lid Raad Toezicht

Rozelaar - Barneveld - 01-10-2021 Naar vacature  

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons.
VOORZITTER RAAD VAN TOEZICHT
De Rozelaar
De Rozelaar is een organisatie die dagbesteding, wonen met begeleiding en ambulante coaching biedt aan mensen met een verstandelijke beperking. De Rozelaar heeft vier woonlocaties in Barneveld en Voorthuizen en dagbestedingslocaties in Barneveld en Nijkerk. Bij de Rozelaar werken ruim 200 medewerkers en 200 vrijwilligers voor ongeveer 200 cliënten; de omzet bedraagt ruim € 9 miljoen en zal verder groeien door uitbreidingen in de komende jaren.

Identiteit en kernwaarden
Bij de Rozelaar staat de cliënt centraal in zijn persoonlijke waarden, behoeften en mogelijkheden. Kenmerkend voor de Rozelaar is de liefdevolle zorg en oog voor mensen, gemotiveerd en gevoed door het christelijke geloof. We geloven dat God de schepper van al het leven is. En dat iedereen waardevol is en recht heeft op (samen)leven. Deze overtuiging en waarden zijn zichtbaar verweven door de gehele organisatie en wordt door cliënten, verwanten en medewerkers zeer gewaardeerd en vaak benoemd als bepalende factor om bij de Rozelaar te willen wonen of werken. Met respect, geborgenheid en toewijding, worden cliënten uitgenodigd en ondersteund in het ontwikkelen en gebruiken van hun eigen unieke talenten. Het doel is om met passende zorg en begeleiding het welbevinden en de (maatschappelijke) zelfstandigheid van de cliënt en integratie in de samenleving zoveel mogelijk te behouden en te bevorderen.

Ambitie en uitdagingen
De Rozelaar heeft een groeiambitie - op Wonen en voor de doelgroep van mensen met ernstig meervoudige beperking (EMB) -, werkt aan een doorgaande professionalisering en kiest ervoor om de regelruimte laag in de organisatie te leggen. Het team is daarmee het centrale uitgangspunt binnen de organisatiestructuur, waarbij de teamleiders vanuit een coachende rol verantwoordelijk zijn voor het team en beslissingsbevoegdheid hebben. Daarbij richt de Rozelaar zich op continue leren en ontwikkelen. Inhoudelijk wordt de Triple C methodiek toegepast. De uitdaging is om de ingezette groei, ontwikkeling en professionalisering krachtig voort te zetten met behoud van de voor de Rozelaar karakteristieke liefdevolle zorg en de voordelen van kleinschaligheid en daarbij behorende korte lijnen.

De organisatie wordt geleid door een eenhoofdige Raad van Bestuur die samen met de Manager Zorg en de Manager Bedrijfsvoering het managementteam vormt.

Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht bestaat uit 5 leden. De samenstelling is gericht op een combinatie van ervaring, deskundigheid en onafhankelijkheid die de Raad in staat stelt om aan haar taak en verplichtingen te voldoen. Daarnaast streeft de Raad van Toezicht in haar samenstelling naar een brede maatschappelijke binding, een functioneel netwerk, een spreiding van maatschappelijke achtergronden en regionale binding. Binnen de Raad van Toezicht zijn drie subcommissies ingesteld: de auditcommissie financiën, de commissie kwaliteit en veiligheid, en de remuneratiecommissie.

De Raad van Toezicht neemt de Zorgbrede Governancecode als uitgangspunt in haar functioneren. Daarnaast zijn taken en bevoegdheden vastgelegd in de statuten en bijbehorende reglementen. In 2020 werd de

vastgesteld.
De Raad oefent toezicht uit op de bestuurder ten aanzien van het strategisch beleid en de algemene gang van zaken binnen de organisatie. Bovendien treedt de Raad op als werkgever van de bestuurder en als toetsend klankbord en adviseur als het gaat om strategische vraagstukken. Belangrijke thema’s zijn: de realisatie van de doelstellingen van de organisatie, de kwaliteit van de geleverde zorg, de strategie en de risico’s die verbonden zijn aan de activiteiten van de Rozelaar, rapportages, vaststelling jaarrekening, goedkeuren begroting en de naleving van de wet- en regelgeving.

De Raad van Toezicht kent de volgende aandachtsgebieden, die onderling worden verdeeld onder de leden van de Raad:
Bestuur, organisatie en algemeen management;
Zorg en kwaliteit, kennis van actualiteit en ontwikkelingen in de gehandicaptenzorg en in wet- en regelgeving;
Financiën en huisvesting
Personeel en organisatie;
Identiteit en levensbeschouwing.
Aanleiding vacature
De vacature van Voorzitter Raad van Toezicht is het gevolg van het, conform het rooster van aftreden, verstrijken van de maximale termijn van de betreffende persoon.

Profiel
U heeft affiniteit met zorg en u heeft een eigentijdse opvatting over toezicht houden en governance. U voelt zich inhoudelijk betrokken bij de hoofdlijnen van het beleid, waarbij u kritisch bent op de juiste balans tussen deze betrokkenheid en een professionele afstand. Naast uw integrale verantwoordelijkheid wordt er expertise verwacht vanuit uw specifieke aandachtsgebied.

U beschikt over een breed netwerk en u kunt in teamverband werken. Van de voorzitter en leden van de Raad van Toezicht verwachten wij dat die de protestants-christelijke identiteit van De Rozelaar onderschrijven en uitdragen. In de samenstelling van de Raad van Toezicht wordt gestreefd naar een spreiding van kerkelijke achtergronden van de leden. Het profiel van de Raad van Toezicht is zodanig samengesteld dat alle leden tenminste voldoen aan de volgende aspecten:

deskundigheid en disciplines op verschillende gebieden met name gericht op het besturen, toezicht houden en het leidinggeven;
voldoende betrokkenheid en affiniteit met de zorg in het algemeen;
intrinsieke betrokkenheid bij specifieke doelstelling en christelijke identiteit van De Rozelaar;
een academisch werk- en denkniveau hebben en in staat zijn te opereren en te toetsen op strategisch en beleidsmatig niveau;
vermogen en de bereidheid om de Raad van Bestuur en overige raden met raad terzijde te staan;
in voldoende mate beschikbaar zijn om de taak naar behoren te kunnen vervullen;
kritische houding te hebben naar het eigen functioneren;
integere en onafhankelijke houding (geen onverenigbare belangen, posities of relaties) en verantwoordelijkheidsgevoel;
woonachtig in de directe omgeving van de regio waarin De Rozelaar actief is.

De voorzitter dient, naast het algemene profiel, te voldoen aan specifieke eisen:
de rol van voorzitter in de Raad van Toezicht vervullen met natuurlijk gezag;
in staat zijn leiding te geven aan en besluiten te nemen in de Raad van Toezicht;
over de verbindende vaardigheden beschikken om de Raad van Toezicht vanuit een gezamenlijk belang als een optimaal samenwerkend geheel te laten functioneren;

leidt de vergaderingen van de Raad van Toezicht, hecht waarde aan ieders specifieke inbreng om tot een afgewogen besluitvorming te komen en houdt oog voor de interactie tussen de leden van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur;

oog hebben voor de taken en de functie van de Raad van Toezicht ten opzichte van de stichting en andere betrokken organen;
onderhouden van contacten met de Raad van Bestuur, cliëntenraad, ondernemingsraad en overige betrokkenen;
de voorzitter vervult een representatieve rol.
Overige
De Raad van Toezicht vergadert zowel regulier als in commissieverband ongeveer vijf á zes keer per jaar met de Raad van Bestuur en één á twee keer per jaar zelf.

Jaarlijks vinden overleggen plaats met de ondernemingsraad, verwantenraad en cliëntenraad. Leden van de Raad van Toezicht bezoeken jaarlijks enkele woon- of dagbestedingslocaties.

De leden van de Raad van Toezicht ontvangen een financiële vergoeding voor hun werkzaamheden.
Reageren?
Als u interesse heeft, wordt u van harte uitgenodigd om te reageren. Uw sollicitatie, voorzien van motivatie en curriculum vitae, ontvangen wij graag uiterlijk 23 oktober 2021 via de button ‘solliciteer’. Meer informatie kunt u opvragen bij de voorzitter van de Raad van Toezicht, de heer Marcel Wijnen via 06-10974337 of

meer...



Meer vacatures van Rozelaar