Inloggen - Registreer  

Een in zorg

Daily Data Bytes - Groningen - 03-09-2020 Naar vacature  

Met het T-shirt voor onze ramen met daarop het rode hartje en de woorden ‘hart voor de zorg’ laat ons land zien dat het begaan is met het zorgpersoneel. Niet alleen deze actie, maar ook onderzoek uitgevoerd door DirectResearch laat zien dat de waardering voor het zorgpersoneel groot is.

Dit resulteert onder andere in het feit dat ruim 96 procent van de respondenten die zegt op zoek te gaan naar een nieuwe baan, bereid is tot het volgen van een zorgopleiding.

In opdracht van het Arnhemse communicatieadviesbureau Wisse Kommunikatie heeft DirectResearch onderzocht hoe mensen in Nederland kijken naar werken in de zorgsector. Een belangrijke conclusie is dat ruim 58 procent bereid is om een kortlopende opleiding van 1 – 12 maanden te volgen voor een functie in de zorg. Nog eens 28 procent is bereid om hiervoor langer dan 1 jaar een opleiding te volgen. Slechts 3 procent geeft aan geen tijd te willen steken in een opleiding. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat naast de voldoening die werken in de zorg met zich meebrengt voordelen als een startbonus, extra vakantiedagen en een betaalde opleiding drijfveren kunnen zijn om te kiezen voor een baan in de zorg.

Verdere verdieping toont aan dat de bereidheid tot het volgen van een kortlopende opleiding van 1 – 12 maanden met 81 procent het hoogst is in het zuiden van het land (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg). In het noorden (Groningen, Friesland, Drenthe) is men met 74 procent het meest bereid om een opleiding te volgen die die langer dan één jaar duurt.

Waardering voor werken in de zorg

Met een gemiddelde van 8,3 is de waardering voor werken in de gezondheidszorg het hoogst bij mensen die zelf nooit in de zorg hebben gewerkt (57 procent). Mensen die wel in de zorg hebben gewerkt (21 procent) of er nu in werken (22 procent), geven gemiddeld een 7,5.

“Het is fijn om te zien dat zowel mensen die in de zorg werken als mensen die in andere sectoren werkzaam zijn de sector vrij hoog waarderen.”,
zegt Tessa van Lienden, corporate recruiter van zorgorganisatie Pleyade
. “Als ik op de onderzoekscijfers afga, en op wat ik bij onze organisatie en bij collega-organisaties zie, kan deze hoge waardering zeker bijdragen aan het succesvol werven van zorgprofessionals. Er zijn immers nog steeds extra mensen nodig in de zorg, vooral als het gaat om gediplomeerde medewerkers.”

Tekort op zorgpersoneel blijft aanhouden

Ondanks de stijgende waardering voor werken in de zorg overweegt slechts 16 procent van de respondenten die hebben aangegeven in het komende jaar op zoek te gaan naar een nieuwe functie, een baan in de zorg. Van Lienden:

“Iedereen leeft mee met de hectiek, de angst en het verdriet, maar ook met de mooie momenten van dankbaarheid en saamhorigheid. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben mensen het belang van de zorg zien groeien. De respondenten geven aan graag relevant werk te willen doen en met mensen te willen werken. Dat is een goede basis. Het blijft natuurlijk belangrijk om de verwachtingen van sollicitanten te managen, door een realistisch beeld te geven van het werk. Je krijgt namelijk niet elke dag applaus. Maar vaak betekent een oprechte glimlach meer dan een staande ovatie.”

Bron: Persbericht
, 4 juni 2020

Auteur:
Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

|
16 april 2024
16 april 2024
Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….

|
11 april 2024
11 april 2024
30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. Solliciteerde in 2023 nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat…

|
09 april 2024
09 april 2024
MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Daily Data Bytes
Meer Een in zorg vacatures