Helaas bent u niet ingelogd, login en probeer het opnieuw.
Werkdag van pedagogisch hulpverlener Marco
Thuis en in de wijk
Wonen
Leren en werken
Vrije tijd
Jongvolwassenen
Behandeling
Thuis en in de wijk
Wonen
Leren en werken
Vrije tijd
Volwassenen New
Behandeling
Thuis en in de wijk
Wonen
Leren en werken
Vrije tijd
Ouderen
Behandeling
Thuis en in de wijk
Wonen
Vrije tijd
Professionals
Zorgaanbod
Doelgroepen
Expertise
Gemeenten
Bedrijfsleven
Werken bij
Functies
Werken en leren
Locaties
Over Pluryn
Locaties
Publicaties
Organisatie
RD en Innovatie
Info voor clienten
Actueel
Contact
Adressen
Formulieren
Wat zoek je?
Snel naar...
Wat zoek je?
››
›
- Ervaring Marco
“Ik ga tevreden naar huis als het er familiair aan toeging tussen de jongens en begeleiders”
Loop een werkdag mee met pedagogisch hulpverlener Marco
Hij bouwt een band op met de jongens en geniet van huiselijke momenten. Samen koken, voetballen of een film kijken. Als senior pedagogisch hulpverlener in Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Lelystad kijkt Marco Hammers niet naar het strafbare feit dat de jongen pleegde, maar begeleidt diegene naar een toekomst buiten de instelling. Een dag uit het leven van Marco.Wees consequent
Marco werkt vijftien jaar als pedagogisch hulpverlener. Hij stuurt een team van tien groepsleiders aan en begeleidt jongens met een PIJ-maatregel tijdens hun lange verblijf in de groep. Daarnaast geeft hij meerdere trainingen. "Ik leer collega's hoe te handelen bij agressie."Wat Marco in zijn jaren werkervaring leerde? "De sfeer kan snel omslaan. Je moet sterk in je schoenen staan, want zowel verbaal als fysiek kunnen de jongens agressief zijn. Als begeleider is het belangrijk om consequent te zijn. Als er onrust ontstaat, gaan we het gesprek aan. Alleen praten lost echter niet altijd het probleem op. Daarom leer ik collega’s alles op het gebied van gevaar en weerbaarheid."
De werkdag van een pedagogisch hulpverlener
De afdeling is een soort grote woonkamer: met een lange eettafel, open keuken en bank met tv en PlayStation. Aangrenzend is er een lange gang met kamers. Daar slapen de jongens. Marco wekt ze rond 8.00 uur. Ze douchen en kleden zich aan. Daarna ontbijten ze gezamenlijk en volgen er wat korte taken voor hen. "Bijvoorbeeld de tafels afruimen." Ze maken zich klaar om naar school te gaan. Wie dat weigert, moet verplicht alleen op zijn kamer zitten. "Wij draaien dan de deur op slot." Tussendoor lunchen ze gezamenlijk.De les duurt tot 15.15 uur. De jongens komen daarna terug naar de woonkamer. "Deze groep heeft weinig begeleiding nodig. Ze vermaken zichzelf met spelletjes. Je voert tussendoor een mentorgesprek, overlegt over het perspectiefplan, of gaat mee naar een afspraak met de voogd, politie, reclassering of advocaat. Maar je hebt ook tijd voor neventaken, zoals administratie of financiën." ‘s Avonds koken en eten de begeleiders en de jongens gezamenlijk. De jongeren hebben ook corveetaken. "Tot 22.00 uur mogen ze zaalvoetballen of fitnessen en ik begeleid ze daarbij."
Tevreden naar huis
De jongens op Marco's afdeling zitten voor lange tijd vast. "Ik zie ze dagelijks, soms wel negen jaar lang. We ‘wonen’ samen en bouwen een band op. Voor mij zit geluk in een kleine hoek: een momentopname, gezichtsuitdrukking of spontaan gesprek. Ik hoop de jongens structuur en nieuwe inzichten mee te geven", vertelt Marco. "Ik ga tevreden naar huis als het er familiair aan toeging tussen de jongens en begeleiders. Als er fijne gesprekken ontstonden tijdens het eten, we een fanatiek partijtje zaalvoetbal speelden of rustig een film keken."Draag ook bij aan de ontwikkeling van jongeren.
meer...Naar vacature
Meer vacatures van Pluryn