Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Adviseur DIV Life Cycle Management

Ministerie van economische zaken ez - via Noorderlink - Groningen - 13-01-2022 Naar vacature  

Functie omschrijving

RVO zoekt een vakspecialist op het gebied van informatiehuishouding en Life Cycle Management in het bijzonder.
Heb jij ervaring binnen de overheid en ben jij in staat de business te adviseren over hun informatiehuishouding, dan bieden wij je een interessante uitdaging. Als adviseur maakt jij het verschil in klantbeloften en help je mee de informatiehuishouding van RVO duurzaam te maken en naar een hoger plan te trekken.

Je doet volop mee in de ontwikkeling van het team Documentaire Informatie Voorziening (DIV). Je draagt bij aan de visievorming en zet je expertise in bij verschillende projecten die digitale archivering, wet- en regelgeving, informatiebeveiliging, privacy en ICT raken. Je combineert de ontwikkelingen in de informatiehuishouding met de wensen van gebruikers, waardoor ze hun informatie optimaal en compliant met wet- en regelgeving kunnen gebruiken.

Duurzame informatiehuishouding staat voor alle overheidsinstanties hoog op de agenda. De komende jaren werkt DIV actief mee aan de realisatie van het Departementaal Actieplan Informatiehuishouding wat onderdeel is van het Programma ‘Transparantie in informatie’. Het programma richt zich op het versterken van de informatiehuishouding, het organiseren en implementeren van nieuwe werkwijzen rondom actieve en passieve openbaarmaking (de zogenaamde informatieverstrekking) en het begeleiden via communicatie en trainingen van medewerkers in die nieuwe werkwijzen.

DIV werkt mee aan diverse interne projecten. Zo zoeken we een specialist die een bijdrage levert in het team Life Cycle Management (LCM). Als taak wordt benoemd:

Het inventariseren van digitale informatiestromen van legacy systemen.
  • Betreft: onderzoeken en beschrijven/tekenen van processen en de neerslag uit processen van (digitale) informatiestromen, inclusief uitzonderingen op basis van medegebruik van de informatie. Tevens het bepalen van de wijze waarop nog te bewaren informatie zal worden bewaard en toegankelijk gemaakt moet worden.
  • Het beschrijven van de gebruikte ICT-componenten.
  • Het bepalen van de bewaartermijnen op basis van de geldende selectielijst voor zowel de informatieobjecten, doorsnee dossiers als de benoemde uitzonderingen.
  • Het toezien op de daadwerkelijke vernietiging van informatie en de juiste migratie van de nog te bewaren informatie.
  • De administratieve afhandeling van de vernietiging en migratie conform de Archiefwet.
Je werkt samen in een klein specialistisch Agile team met andere specialisten, een informatieanalist en twee ontwikkelaars. Hiërarchisch valt de functie onder het Hoofd Documentaire Informatie Voorziening. De input voor de procesbeschrijvingen zal bij verschillende stakeholders moeten worden opgehaald.

Wij gaan ervan uit dat je weet wat de ontwikkelingen zijn op het terrein van Informatiebeheer en heldere ideeën hebt over hoe de digitale dienstverlening duurzaam ingericht kan worden. Het is belangrijk dat je iemand bent die op zoek gaat naar mogelijkheden en oplossingen. Je bent communicatief vaardig en spreekt zowel de taal van de business als die van de medewerkers in het veld van informatiebeheer.

Kennis:
  • Kennis van de Archiefwet en selectielijsten.
  • Kennis van het beschrijven en tekenen van processen.
  • Voldoende kennis en inzicht in ICT componenten en ontwikkelingen.
Je inbreng is vooral vanuit het perspectief van de archiefwetgeving.
Wie ben jij?
  • Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving, specifieke beleidslijnen, procedures, processen en technische oplossingen rond informatiehuishouding.
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met beleidsadvisering op het gebied van informatiebeheer.
  • Je stapt makkelijk op mensen af en laat een combinatie zien van kennis en goede communicatieve vaardigheden. Je bouwt aan een goed netwerk.
  • Je hebt affiniteit met IT en kennis van documentmanagement- en informatiebeheersystemen.
  • Je bent in staat om regie te voeren op jouw vakgebied en een gedegen gesprekspartner te zijn voor alle partijen waarmee je te maken hebt: je collega’s, stakeholders, leveranciers, proces- en IT-afdelingen, enz.
  • Je bent goed op de hoogte van recente ontwikkelingen in de digitale informatiehuishouding, zoals digitaal en het zaakgericht werken, de Wet Open Overheid (WOO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  • Je bent een teamplayer die de collega’s van DIV betrekt bij nieuwe ontwikkelingen en het opstellen van beleid.

Functie-eisen

  • Kennis van ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri.
  • Minimaal 2 jaar relevante ervaring in informatietechnologie of -beleid.
  • Relevante HBO of WO opleiding: Informatiedienstverlening en Management, Documentair Informatiemanagement of vergelijkbaar.
  • Aantoonbare kennis en/of affiniteit met IT vraagstukken.
  • Basis adviesvaardigheden.
  • Vaardigheid in het signaleren en inhoudelijk analyseren van ontwikkelingen en problemen.
  • Heldere stijl van schrijven en vaardigheid in het opstellen van adviesrapporten, notities en dergelijke en inhoudelijk tot stand brengen van advies(deel)producten.
  • Je hebt kennis van methoden, technieken, applicaties, systemen en websites/intranetsites op het gebied van digitaal informatiebeheer.

Competenties:
  • Netwerken
  • Schrijven
  • Interviewtechnieken
  • Zelfstandig kunnen werken
  • Samenwerken
  • Plannen
  • Ruime affiniteit met ICT
  • Helicopterview
Je toont je proactief en resultaatgericht, handelt vanuit vertrouwen en het gemeenschappelijke belang, je kunt je verbinden en ook onderscheiden. Je creëert ruimte voor samenwerking en vernieuwing, je bent transparant, integer en durft feedback te geven en te vragen.

Kwaliteit(sverbetering) staat bij jou en dit team hoog in het vaandel. Je kunt anderen uitdagen om met plezier te werken, hun talenten te laten zien, efficiënt samen te werken en kennis te delen. Daarom prevaleer jij stimuleren en motiveren boven overtuigen.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2881,- tot €4070,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

Het betreft in eerste instantie een jaar contract. Afhankelijk van financiering is de intentie om dit hierna te verlengen.
Eventueel wordt er een aanloopschaal gehanteerd.
Na sluitingsdatum zal de vacaturetekst en de gegevens van de vacaturehouder online niet meer zichtbaar zijn. Om te voorkomen dat je deze moet opvragen, verzoeken wij je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

RVO is een inclusieve werkgever die diversiteit omarmt. We maken ons hard voor gelijke kansen voor iedereen, ongeacht huidskleur, afkomst, religie, nationale afkomst, seksuele geaardheid, leeftijd, staatsburgerschap, burgerlijke staat, beperking of genderidentiteit. We streven ernaar om onze verschillen optimaal te benutten zodat we creativiteit, innovatie en talentontwikkeling kunnen stimuleren.

Kansen voor Nederland, kansen voor jou.
Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Met nationale en internationale programma’s, van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim organiseren en maximaal gebruik van digitale communicatie zorgen we voor een soepele en optimale dienstverlening. Door elkaar op te zoeken en verbindingen te leggen bieden we nieuwe inzichten en mogelijkheden. Voor en achter de schermen zetten 4500 mensen zich in voor een economisch sterk, innovatief en duurzaam Nederland, op verschillende vestigingen in Nederland. Ook voor jou zijn er kansen!

Onze adviseurs weten als geen ander wat er nodig is om ondernemende Nederlanders vooruit te helpen. Beoordelaars nemen subsidie- en andere verzoeken onder de loep en helpen de aanvragers om nieuwe stappen te zetten. Inkopers benutten de inkoopkracht van de Rijksoverheid, ook om maatschappelijke doelen te bereiken. De medewerkers van de frontoffice staan iedereen te woord die vragen heeft. Functioneel beheerders ontwikkelen en onderhouden digitale loketten. Projectmanagers onderzoeken wat de mogelijkheden van big data zijn. Juristen adviseren over de toepassing van wet- en regelgeving en handelen bezwaar en beroepen af binnen de ruimte die wet- en regelgeving biedt. Ook zijn ze betrokken bij het opstellen van nieuwe wet- en regelgeving.

En communicatieadviseurs ontwikkelen toegankelijke websites voor voorlichting en advies.
Wie ondernemend Nederland een warm hart toedraagt, kan bij onze organisatie dus alle kanten op.

FiFz/Facilitaire Zaken/DIV-services 1

De afdeling Facilitaire Zaken bestaat uit de teams DIV-Services, Inkoopplein, Managementondersteuning en het team Advies en Regie.
Binnen de doelstelling van RVO draagt de afdeling bij aan een efficiënte ondersteuning van het primaire proces en ondersteunende
meer...



Meer vacatures van Ministerie van economische zaken ez