Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Procesbegeleider Schuldendomein

Plangroep - 's-Gravenhage - 24-03-2023 Naar vacature  

Wij zoeken een procesbegeleider Schuldendomein bij de VNG voor 24 tot 36 uur per week.
In de rol van procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de maatschappelijke opgave om inwoners met geldzorgen en schulden te ondersteunen. Dat doe je door gemeenten een kader te bieden (routekaart Financiële Zorgen) maar ook door goede informatievoorziening te delen met gemeenten en andere stakeholders via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten. Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op strategisch, tactisch en operationeel niveau binnen het schuldendomein zowel binnen VNG als daarbuiten.

Organisatie

Over Programma Verbinden Schuldendomein
Het nieuwe brede programma Verbinden Schuldendomein maakt onderdeel uit van het Basisteam Maken.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er op 1 februari 2023 een nieuw breed programma gericht op het schuldendomein gestart voor de (implementatie)ondersteuning aan gemeenten. De (keten)partners zijn in het nieuwe programma nog intensiever betrokken.

De hoofdambitie van VNG is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. In overleg met het Ministerie van SZW en de verschillende partners is een integrale aanpak uitgewerkt in het programmaplan. De routekaart Financiële Zorgen vormt een belangrijke basis om samen structureel te werken aan de gezamenlijke opgaven op het gebied van armoede en schulden. Naast gemeenten zijn ook juist landelijke en lokale ketenpartners hierin betrokken, zodat de routekaart Financiële Zorgen een goede basis biedt waar gemeenten en ketenpartners op kunnen terugvallen in de dienstverlening. We bieden met de routekaart overzicht en gemeenschappelijke taal aan gemeenten en hun partners die bijdraagt aan een nauwe en integrale manier van samenwerken. Tot slot is de routekaart dynamisch: nieuwe ontwikkelingen, ‘best practices’ en ‘lessons learned’ kunnen worden toegevoegd, gedeeld en overdraagbaar gemaakt. Zo kunnen we steeds met elkaar voortbouwen op de resultaten en doorontwikkelen met als doel inwoners beter te helpen.

Functie

In de rol van procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de maatschappelijke opgave om inwoners met geldzorgen en schulden te ondersteunen. Dat doe je door gemeenten een kader te bieden (routekaart Financiële Zorgen) maar ook door goede informatievoorziening te delen met gemeenten en andere stakeholders via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten. Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op strategisch, tactisch en operationeel niveau binnen het schuldendomein zowel binnen VNG als daarbuiten.

1.5 Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
  • Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving, behoeften en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
  • Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten.
  • Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties tijdens (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
  • Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;
  • Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch en strategisch niveau die verband houden met de implementatie van de thema’s waaraan wordt gewerkt in de deelprojecten;
  • Je monitort de voortgang van beleids- en ondersteuningstrajecten binnen de lopende deelprojecten en creëert draagvlak zowel intern als extern voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.
1.5 Resultaat van de opdracht

Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:
  • De producten (handreikingen, factsheets, instructiemateriaal etc.) van kwalitatief hoog niveau en toepasbaar zijn.;
  • Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het kader t.w. de routekaart Financiële Zorgen;
  • De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning van het programma hoog is.

Functie-eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau;
  • WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau;
  • Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen;
  • Minimaal vijf jaar ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
  • Kennis van (werk)processen bij gemeenten. (Toelichting in CV of motivatie)
  • In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel)
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvormings)processen.
  • In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties. (benoem drie voorbeelden in motivatiebrief)
  • Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke (beleids)terreinen binnen het schuldendomein.
  • Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven. (Benoem voorbeelden in motivatiebrief
  • Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 ketenpartners binnen een programma of uitvoeringstraject. (Benoem minimaal twee voorbeelden in motivatiebrief).
meer...



Meer vacatures van Plangroep