Inloggen - Registreer  

Planner ambulancezorg

Tmi - Amsterdam - 31-03-2023 Naar vacature  

Joyce Ravesloot (rechts) en Nancy Schoordijk werken als planner op het
van TMI. Zij plannen de diensten in voor ambulanceverpleegkundigen, ambulancechauffeurs, verpleegkundig meldkamercentralisten, verpleegkundigen en chauffeurs middencomplex. “De afwisseling, drukte en contact met mensen maakt het werk als planner zo leuk.” In dit interview vertellen Nancy en Joyce over hun werkdag.

Even voorstellen: Joyce Ravesloot & Nancy Schoordijk

Zowel Nancy als Joyce hebben beiden een carrièreswitch gemaakt naar planner. “Ik ben oorspronkelijk afgestudeerd als huidtherapeut. Echter koos ik ervoor niet verder te gaan hierin, omdat het meer cosmetisch was dan medisch. Dus was ik op zoek naar een andere uitdaging. Plannen ben ik goed in en heb ik altijd leuk gevonden. Ik ben ook altijd de regelaar binnen mijn vriendengroep. Om te plannen voor de ambulancezorg sprak mij erg aan, omdat ik de ambulance altijd erg interessant vond. Inmiddels werk ik al bijna drie jaar als planner”, vertelt Joyce.

Nancy begon haar carrière als kapper: “Ik heb de kappersopleiding gedaan, maar wilde op een gegeven moment niet meer fulltime als kapper werken. Toen heb ik eerst een tijdje als administratief medewerker gewerkt en ben vervolgens als commercieel planner bij een rijschool gaan werken. Daar miste ik het teamgevoel. Op datzelfde moment werd ik benaderd door TMI voor de functie van planner bij het Flexbureau Ambulancezorg. Net als Joyce werd ik enthousiast bij het idee dat je werkt voor de ambulancezorg, snel moet schakelen en het contact met de zorgprofessionals. Ik werk nu al twee jaar met veel plezier bij TMI.”

Ik zet mijn computer pas uit als ik van iedereen hoor dat er niets meer te doen is.
Nancy Schoordijk

Een werkdag bij het Flexbureau Ambulancezorg

Op het Flexbureau Ambulancezorg werken
; één manager, één teamcoördinator, twee accountmanagers, twee support medewerkers en zes planners.

08:30.

“We beginnen om 08:30 uur. Dan verdelen we de taken onder de planners en dit verschilt iedere dag. Doorgaans is het zo dat één planner alle openstaande diensten oppakt, die via de mail of telefonisch binnenkomen. Daarnaast hebben twee planners contact met de laag- en middencomplex ambulancemedewerkers, ambulancechauffeurs en verpleegkundig meldkamercentralisten en twee planners met de ambulanceverpleegkundigen.

Dit contact houdt in dat je alle wijzigingen die door de Regionale Ambulance Voorzieningen (RAV) worden doorgegeven oppakt, denk bijvoorbeeld aan ziekmeldingen. Vervolgens ga ik aan de slag en bel ik met RAV’s en ambulancemedewerkers”, vertelt Nancy.

09:00.

“Naast de vaste roosters van zorgprofessionals, kunnen zij zich ook aanmelden voor losse diensten via het TMI portaal. Nadat de verdeling binnen het team bekend is, kijk ik direct welke ambulancechauffeurs of ambulanceverpleegkundigen eventueel nog beschikbaar zijn voor een openstaande dienst. Diensten invullen is het belangrijkste in ons werk”, legt Joyce uit.

10:00.

Nancy: “Elke dag hebben we om 10:00 uur een dagstart met het hele team. Dan zetten we allemaal even onze beeldschermen uit en bespreken we kort hoe het met iedereen gaat en wat er allemaal gedaan moet worden die dag. Daarnaast kijken we wie wat oppakt, naast de standaard werkzaamheden.”

Nieuwsgierig naar werken als planner?

11:30.

“Zodra de
een nieuwe ambulancechauffeur of ambulanceverpleegkundige heeft aangenomen, bellen we diegene altijd op voor een welkomstpraatje. We leggen kort uit hoe het TMI portaal werkt, maar ook waarvoor ze ons kunnen bellen” legt Joyce uit.

13:00.

“Om 13:00 uur proberen we met z’n allen te gaan lunchen en schakelen we de vaste telefoons door naar onze mobiels. Het komt wel eens voor dat er net voor 13:00 uur veel openstaande diensten van klanten binnenkomen, dat gaat dan wel voor. We zorgen er dan als team voor dat deze diensten worden ingevuld, zodat we alsnog samen kunnen eten”, vertelt Nancy. “Samen lunchen is heel gezellig en spreken we elkaar even over niet-gerelateerde werkzaken! Soms eten we pas om 13:45 uur, maar later dan 14:00 uur wordt het meestal niet, anders worden we

hangry
”, lacht Joyce.

14:30.

Joyce: “Na de lunch gaan we verder waarmee we bezig waren; mail bijhouden, bellen, whatsappen. Wat er binnenkomt, pak je op. We hebben ook contact met de planners van de RAV’s. Zo kan er om 14:30 uur ineens door een klant gebeld worden dat er een ziekmelding is. Wij regelen dan dat die via ons ingevuld kan worden.” Daar voegt Nancy aan toe: “De aanvragen verschillen per periode. In de wintermaanden zijn het veel adhoc aanvragen, maar richting de zomermaanden toe kunnen we al ver van tevoren plannen.”

15:30.

“Om 15:30 uur peilen we altijd hoe het bij iedereen gaat. We helpen elkaar altijd wanneer iemand het druk heeft”, vertelt Nancy.

16:00.

Nancy: “We spreken ambulancemedewerkers alleen maar aan de telefoon, maar wanneer ze in de buurt zijn, zijn ze ook van harte welkom om langs te komen op kantoor. Soms kan het dus zo zijn dat er in de middag een ambulanceverpleegkundige- of chauffeur komt binnenlopen voor een koffie.” En zo krijgen ze op de afdeling ook regelmatig chocolade of een flesje wijn toegestuurd. “Ik heb een keer iemand geholpen met het verplaatsen van een dienst, omdat diegene verkeerd had gekeken in zijn agenda. Toen kreeg ik een chocoladereep toegestuurd als bedankje”, vertelt Joyce.

17:00.

Na een drukke dag is het weer tijd om naar huis te gaan. “Om 17:00 uur sluiten we met z’n allen af, mits er niet vlak daarvoor een belangrijke dienst binnenkomt die ingevuld moet worden. Net als met de lunch zorgen we er dan samen voor dat deze dienst wordt ingevuld en we om 17:10 uur alsnog gezamenlijk kunnen afsluiten. Ik zet mijn computer pas uit als ik van iedereen hoor dat er niets meer te doen is”, aldus Nancy.

Achterwacht

Naast het werk op kantoor, hebben Joyce en Nancy wekelijks één ochtend en één avond en één à twee weekenddagen in de maand achterwacht. Wanneer je als achterwacht werkt, werk je doordeweeks van 06:30 uur tot 08:30 uur en van 17:00 uur tot 22:45 uur. In het weekend ben je van 06:30 uur tot 22:45 uur bereikbaar. “Het is eigenlijk gewoon wachten tot je wordt gebeld of een belangrijke mail of whatsapp binnen krijgt. Vaak wordt er gebeld voor een nachtdienst die voor dezelfde avond moet worden opgevuld, of een dagdienst de volgende ochtend, of iemand meldt zich ziek. De achterwacht is alleen voor spoedzaken. Heeft een klant bijvoorbeeld een ambulancechauffeur nodig voor volgende week, dan is hij de volgende werkdag als eerste aan de beurt”, aldus Joyce. “Het is heel verschillend hoe druk zo’n achterwacht kan zijn. De ene keer heb je maar twee telefoontjes en de andere keer acht. Helaas is het bij mij zelden rustig”, lacht Nancy.

Verschil Flexbureau Ziekenhuizen & VVT en Flexbureau Ambulancezorg

Bij TMI wordt er onderscheid gemaakt tussen twee Flexbureaus. Het Flexbureau voor ziekenhuizen en verpleeg- verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT), waar onder andere

werken, en het Flexbureau Ambulancezorg. Naast dat ze beiden met hele andere zorgprofessionals werken, is de benadering ook anders. “Bij het Flexbureau voor ziekenhuizen en VVT is het gewenst om netjes en zakelijk om te gaan met de klanten en medewerkers. Bij ons is dat in grote lijnen ook zo, maar de ambulancezorg is een klein wereldje. Iedereen kent elkaar, waardoor het contact met RAV’s en ambulancemedewerkers informeel en relaxed is. Je hebt het over serieuze dingen, maar kunt het ook hebben over wat je gaat eten vanavond”, vertellen Nancy en Joyce.

Verhalen met een lach en een traan

Naast het plannen, horen Nancy en Joyce ook meerdere verhalen gedurende de dag: “De ambulancemedewerkers moeten soms ook hun ei kwijt en op het moment dat je hen aan de telefoon hebt, ben je een luisterend oor. Daar nemen we altijd de tijd voor. Dan neemt een collega het werk even over. Het kan gaan over naaste familie die is overleden of een ziek familielid. Maar ook over een verhuizing, verbouwing of vakantie. We ontvangen ook regelmatig vakantiefoto’s”, vertelt Nancy. “Het zijn hele wisselende gesprekken; verdrietige momenten, maar ook hele leuke momenten. Tijdens een serieus gesprek met een ambulanceverpleegkundige, hadden we het ineens over wijn en welke ik echt moest proberen. Het zijn gesprekken met een lach en een traan”, eindigt Joyce.

meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Tmi
Meer Planner ambulancezorg vacatures