Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Private Sector Development coach

Werken voor Nederland - Den Haag - 26-11-2021 Naar vacature  

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Delen
Print
Vacature bewaren
Solliciteren
Stand­plaats
Den Haag, Utrecht, Assen, Zwolle, Roermond
Werkplekken
2
Contractduur
maximaal 3 jaar
Uren per week
32 - 36
Maand­salaris
€3.344
€5.139
Salaris­niveau
schaal 11
Niveau
WO bachelor, Bachelor - HBO
Vakgebied
Financieel / economisch, Sociaal / maatschappelijk / welzijn, Agrarisch
Reageren voor
10 december
Nog 13 dagen
Vacaturenummer
RVO_20211117_11a
Plaatsingsdatum
26 november 2021
Dienst­verband
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Heb jij ervaring met en wil je bijdragen aan Private Sector Ontwikkeling in ontwikkelingslanden? Ben je in staat om strategisch en flexibel met ambassades en directies van Buitenlandse Zaken mee te denken? Kun je creatief projecten ontwikkelen en deze degelijk monitoren en evalueren? Kun je synergie creëren tussen verschillende programma's en actoren, die actief zijn op een ontwikkelingsland? Houd je van een grote zelfstandigheid gecombineerd met een hecht team?

Reageer dan op deze vacature voor Private Sector Development (PSD) coach in het flexteam.
Team Private Sector Development 1 voert in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken het Private Sector Development Toolkit programma (inclusief de PSD coaches) uit. Binnen ons team zijn we op zoek naar iemand, die een vliegende start kan maken als PSD coach in het 'flexteam'.

Vanuit het flexteam werk je samen met meerdere PSD coaches. De meeste PSD coaches zijn verantwoordelijk voor één of meerdere landen en adviseren de ambassade en relevante afdelingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, over hun PSD strategie voor een bepaald land en hoe die in te vullen. Ze zoeken daarnaast actief de synergie met andere afdelingen van RVO en externe organisaties, die aan private sector ontwikkeling werken. Ook hebben ze goed zicht op wat er speelt in ‘hun’ land en bouwen ze aan een groot publiek en privaat netwerk, lokaal en in Nederland.

Met de ambassade en deze bredere groep stakeholders onderzoeken ze de kansen voor de private sector in ‘hun’ landen, hoe die verder te stimuleren en daarnaast welke obstakels er weggenomen kunnen worden met inzet van mogelijke projecten. Vervolgens zijn ze verantwoordelijk voor het schrijven van het projectplan, de aanbesteding/inkoop van het project en de monitoring en regie tijdens de looptijd van het project. Aan het einde evalueert de coach samen met de lokale ambassade het effect en de impact van het project, bepalen ze de ‘lessons learned’ en zorgen ze voor een goede 'follow-up'.

Een 'PSD toolkit' project is doorgaans een schakel in een groter geheel aan interventies en de PSD coach is de spin in het web, die bijdraagt aan een geïntegreerde meerjaren aanpak. De projecten richten zich vaak op het overdragen van kennis naar en het bouwen van relaties met ontwikkelingslanden. Hierdoor vergroten we ook de mogelijkheden voor handel en investeringen, voor zowel de lokale als de Nederlandse private sector. Het gaat daarbij om initiatieven, die bijdragen aan een sterkere private sector, meer banen en een beter ondernemingsklimaat

Deze projecten worden normaal gesproken ontwikkeld door de PSD coaches, maar soms juist door het flexteam.
Het flexteam wordt bijvoorbeeld benaderd als de PSD coach geen tijd heeft, maar ook als de PSD coach behoefte heeft aan relevante ervaring met een bepaald onderwerp of vergelijkbaar traject. De meeste nieuwe mensen starten in het flexteam, omdat het een goede manier is om ingewerkt te worden, maar ook ervaren coaches spelen vaak nog een rol in het flexteam. Het flexteam is heel belangrijk om altijd snel op behoeften van ambassades in te kunnen springen, ook als de PSD coach geen tijd heeft, maar speelt ook een belangrijke rol bij kennismanagement/opbouw op bepaalde onderwerpen. Als coach in het flexteam ben je zo veel mogelijk betrokken bij het hele project, vanaf het eerste idee tot het beheer en is er de mogelijkheid om je voorkeur voor een bepaald soort landen of thema's aan te geven.

Je start in deze functie op een jaarcontract, maar bij gebleken geschiktheid én voldoende workload, is een langer dienstverband zeker een optie!
  • WO/HBO opleiding.
  • Ervaring (ten minste 3 jaar) met en inzicht in private sector ontwikkeling. Ervaring in het bedrijfsleven is een pré.
  • Ervaring in of met de ‘ontwikkelings’ landen waarin wij opereren en sterk in het rekening houden met de lokale context en wensen in samenwerking en projectontwikkeling.
  • Ervaring op een voor onze toolkit relevant thema/sector zoals MVO, landbouw, digitalisering, water, klimaat en energie, jeugd is een pré.
  • Sterk in projectontwikkeling met aandacht voor goede projectlogica, 'Theory Of Change' en aandacht voor de lokale context.
  • Ervaring met inkoop- en subsidieprocessen is een pré;
  • Je bent zelf-startend, initiatiefrijk en beschikt over flinke dosis teamspirit en collegialiteit
  • In staat om in een complexe omgeving zonder strakke kaders te werken en op creative en flexibele manier dingen van de grond te krijgen.
  • Je bent een strategisch denker én resultaatgerichte doener en schakelt gemakkelijk daartussen in staat een sterk netwerk van bedrijven (lokaal en Nederlands), Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland en ministeries op te bouwen en te onderhouden.
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (woord en geschrift), beheersing van het Frans een pré.
  • Bereidheid tot het maken van buitenlandse dienstreizen.

Competenties:
  • Samenwerken
  • Analyseren
  • Flexibel
  • Resultaatgericht
  • Creatief
  • Initiatiefrijk
Salaris­niveau
schaal 11
Maand­salaris
Min €3.344
Max. €5.139 (bruto)
Dienst­verband
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Contract­duur
maximaal 3 jaar
Minimaal aantal uren per week
32
Maximaal aantal uren per week
36
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Wij volgen gedurende de context van Corona de richtlijnen van het kabinet over thuiswerken. We sorteren zo veel mogelijk voor op hybride werken na de Corona periode. Bij RVO willen we zoveel mogelijk plaatsonafhankelijk werken. Dit betekent dat je als uitgangspunt vanaf iedere locatie je werk kunt doen (vanuit huis, op een andere locatie en/of op kantoor). RVO verwacht van jou wel dat je bereid bent om naar kantoor te komen wanneer dit nodig is voor de uitvoering van je werk. Wij verwachten dat je in deze functie gemiddeld twee dagen per week op de RVO-vestiging in Den Haag wordt verwacht.

Na sluitingsdatum zal de vacaturetekst en de gegevens van de vacaturehouder online niet meer zichtbaar zijn. Om te voorkomen dat je deze moet opvragen, verzoeken wij je de vacaturetekst te downloaden en te bewaren.

Meer over de functiegroep Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Door het Functiegebouw Rijk worden medewerkers en leidinggevenden geholpen bij het maken van resultaat- en ontwikkelafspraken in functioneringsgesprekken en krijgt men inzicht in de loopbaanmogelijkheden binnen de Rijksoverheid.

Meer over jouw toekomstige afdeling

De afdeling Internationaal Ondernemen (IO) voert programma’s en regelingen uit in het kader van 'Aid (ontwikkelingssamenwerking) & Trade (handel)'. Voor het OS-deel wordt samen gewerkt met de afdeling International Development (ID). De programma’s en regelingen zijn zowel gericht op overheden, kennisinstellingen als het bedrijfsleven. De bestaande instrumenten van de RVO kunnen in een meerjarige programmering in verschillende combinaties worden ingezet. Afhankelijk van de prioritering van een land, hoe ontwikkeld een markt is en welk type overheid daar aanwezig is kan de Nederlandse overheid één of meerdere rollen vervullen.

De afdeling kent zeven teams, waaronder het team Private Sector Development 1.
Dit team voert het PSD toolkit programma uit in opdracht van Buitenlandse Zaken. Recent is er een splitsing gemaakt in ons steeds groter groeiende team waardoor er nu een team PSD 1 en PSD 2 bestaat. De samenhang tussen deze twee teams is nog steeds heel groot. Veel mensen werken voor zowel de PSD toolkit als de programma's (zoals Orange Corners, SBIR, EU twinning en Shiraka) die onder team 2 vallen. Daarnaast werkt het team nauw samen met verschillende teams binnen zowel IO als ID.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat streeft ernaar een werkgever te zijn waar iedere medewerker, ongeacht leeftijd, sekse, geaardheid, etnische afkomst en arbeidsbeperking, voor wil werken. Werken aan maatschappelijke vraagstukken in divers samengestelde teams maakt ons effectiever, innovatiever en het werk leuk.

Kansen voor Nederland, kansen voor jou.
Een duurzame, economisch sterke samenleving: daar werken we aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Met nationale en internationale programma’s, van de energietransitie en voedselproductie tot ontwikkelingsprojecten in Afrika. Met voorlichting, advies, financiering, subsidies en hulp bij het vinden van zaken- of kennispartners. Door slim organiseren en maximaal gebruik van digitale communicatie zorgen we voor een soepele en optimale dienstverlening. Door elkaar op te

meer...



Meer vacatures van Werken voor Nederland