Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Directeur Kennis bij Inspectie het Onderwijs

Algemene Bestuursdienst - Utrecht - 22-10-2021 Naar vacature  

vacatures bij de rijksoverheid
Naam organisatie
Inspectie van het Onderwijs, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Salarisschaal
16
Standplaats
Utrecht
Vacaturenummer
BABD 383-21
Publicatiedatum
21 oktober 2021
Sluitingsdatum
10 november 2021

Inspectie van het Onderwijs

'Effectief toezicht voor beter onderwijs’, daar staat de Inspectie van het Onderwijs voor. Onze samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat de kwaliteit van het onderwijs in Nederland goed is. Als inspectie bewaken en bevorderen we dat, door erop aan te sturen dat het hele onderwijsstelsel verbetert. We zorgen ervoor dat ten minste de basiskwaliteit gewaarborgd is, maar vooral stimuleren we wie in het onderwijs werkt om hogere ambities te realiseren. Dat geldt allereerst voor de onderwijsbesturen, want die zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Onze aanpak is steeds op maat, afhankelijk van wat nodig is.

Op die manier dragen we ertoe bij dat het onderwijs aan alle leerlingen en studenten meegeeft wat ze nodig hebben voor hun toekomst. Namelijk: dat ze het onderwijs geletterd en gecijferd verlaten, dat ze hun plek kunnen vinden in de samenleving, zelfstandig keuzes kunnen maken en aan de samenleving kunnen bijdragen, en dat ze slagen in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. Álle leerlingen en studenten, dus met gelijke kansen voor iedereen met gelijk talent.

De Inspectie van het Onderwijs is een zelfstandig en onafhankelijk onderdeel van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). We informeren de ministers van OCW als we knelpunten in wet- en regelgeving of het stelsel signaleren. We voeren onderzoeken uit naar belangrijke thema’s - denk aan het peil van taal en rekenen in het basis- en voortgezet onderwijs, hoe leerlingen schoolloopbanen doorlopen, of bijvoorbeeld onderzoek naar passend onderwijs. En jaarlijks rapporteren we over de Staat van het Onderwijs in Nederland.

Meer informatie is op de
te vinden.

De directie Kennis

  • Directie Kennis is een van de acht directies binnen de Inspectie van het Onderwijs. De titel geeft het al aan: de directie Kennis zorgt voor het fundament waarop de inspectie de uitspraken over het onderwijsstelsel kan baseren, en de directie vormt in zekere zin ook het wetenschappelijk geweten van de Inspectie van het Onderwijs.
  • De 56 collega’s van de directie Kennis zijn veelal gespecialiseerde wetenschappelijk medewerkers en datascientists. Afgelopen tijd hebben veel jonge enthousiaste collega’s de directie versterkt.
  • Bij de inrichting van de thematische onderzoeken heeft de directie Kennis een sleutelrol. Met deze onderzoeken brengen we als inspectie in kaart in hoeverre het onderwijsstelsel erin slaagt de kernfuncties van het onderwijs te realiseren.
  • Naast het thematisch onderzoek levert de directie Kennis een belangrijke bijdrage aan data gedreven toezicht. Daartoe ontwikkelen de collega’s risicomodellen op basis van data om zo de prestaties van besturen en scholen in kaart te brengen. De informatie gebruiken de directies die het toezicht uitvoeren vervolgens bij het plannen en inrichten van hun toezicht.
  • Verder levert de directie Kennis een belangrijke bijdrage aan de strategische koers van de inspectie, door middel van analyses, evaluaties en adviezen.
  • De directeur Kennis is tevens de chief information officer (CIO) van de Inspectie van het Onderwijs. Ondersteund door de medewerkers vertaalt de CIO technologische ontwikkelingen in kansen voor de inspectie. Hij of zij adviseert over een breed scala aan De directie heeft ook op gebied van informatievoorziening een agenderende rol. Met het ministerie van OCW wordt samengewerkt aan de ontwikkeling van een visie op informatiebeleid.

De opgave

Voor de nieuwe directeur Kennis ligt er een mooie opgave: de combinatie van inspirerend leiderschap en stevige inhoud. De directeur is naast people manager namelijk ook een inhoudelijk gesprekspartner op verschillende niveaus. Allereerst voor de eigen medewerkers, maar ook voor collega-directeuren, voor de leiding van de inspectie, en voor bestuurders en professionals in het onderwijs - zoals de Raden van het onderwijs, DUO, het ministerie en schoolbesturen.

Je bent als directeur lid van het managementteam van de inspectie. Samen met je collega-directeuren en de inspecteur-generaal ben je verantwoordelijk voor de koers van de inspectie. Jij levert je inbreng vanuit een strategische invalshoek. Je bepaalt bijvoorbeeld op strategisch niveau de agenda voor keuze en opzet van thematisch onderzoek en je zorgt voor een goed onderbouwde bijdrage aan het data gedreven toezicht. En jij geeft vorm aan de grote rol van wetenschappelijk onderzoek en data-analyse binnen de Inspectie van het Onderwijs.

Het toezicht door de inspectie is voortdurend in ontwikkeling, om effectief te kunnen blijven in de steeds veranderende onderwijswereld. De laatste jaren richten de interventies zich steeds vaker op het onderwijsstelsel als geheel, naast toezicht op het niveau van onderwijsinstellingen en besturen. Een opgave voor de inspectie en zeker ook voor de directie Kennis is de samenhang en effectiviteit van het toezicht op de verschillende schaalniveaus verder te ontwikkelen.

Een actuele opgave voor de directie Kennis komt voort uit de coronacrisis. De Inspectie van het Onderwijs is gewend actief en via schoolbezoeken af te gaan op signalen en klachten. Een gevolg van corona was dat die vorm van toezicht niet zonder meer uitgevoerd kon worden. De directie Kennis onderzoekt daarom in nauwe samenwerking met inspecteurs hoe ook met nieuwe middelen effectieve informatie kan worden gegenereerd.

Bij dat alles realiseren we ons dat het mensenwerk is - de inspectie bestaat immers uit mensen, uit sterk betrokken professionals. De opgave voor onze leidinggevenden is daarom dat zij hun medewerkers richting geven en ruimte bieden, dat ze ambities stellen en rollen bewaken, talenten herkennen en doorgroeikansen signaleren. We willen bijvoorbeeld ook de nieuwe collega’s van directie Kennis graag aan de organisatie binden door hen de ontwikkelruimte te geven en ze waar nodig goed te ondersteunen.

Wat vragen we?

Dit zijn de eigenschappen die we graag zien in de nieuwe directeur Kennis:
  • We zoeken een directeur met een onafhankelijke en open manier van kijken.
  • Je bent innovatief en brengt veelbelovende externe nieuwe ontwikkelingen naar de inspectie, en je kan die ook tot toepassing brengen.
  • Je bent in staat gesprekspartner te zijn. Naast stevige inhoudelijke ervaring ben je dus gericht op samenwerking en je bent overtuigend in staat verbinding te maken.
  • Je weet relevante netwerken op te bouwen en te benutten.
  • Jij kan inspireren en een professionele verbetercultuur realiseren, zowel in de eigen directie als organisatiebreed.
  • Je hebt respect voor de autonomie van de professional, maar bent niet bang om de grenzen te benoemen die horen bij een eenduidig werkende organisatie.
  • Je maakt keuzes op basis van professionele opvattingen en gevoel voor positie en context.
  • Je hebt een warm hart voor het onderwijs en het sociale domein.
  • De rol van CIO vraagt tevens om leervermogen en een creatieve vernieuwende blik.
  • Je biedt mensen de ruimte, weet hun eigenheid op waarde te schatten en hebt een beeld bij hoe je inspirerend leiderschap vorm zou willen geven.

Dit is je achtergrond:
  • Je hebt een academisch werk- en denkniveau.
  • Je hebt een achtergrond in het wetenschappelijk onderzoek en hebt een goed netwerk in de wereld van het (onderwijs)onderzoek.
  • Je hebt bij voorkeur ook zelf ervaring met wetenschappelijk onderzoek.
  • Je bent een ervaren leidinggevende en gaf al eerder leiding aan professionals.
  • Je hebt ervaring met het sturen van informatiestromen.
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met de werking van de Rijksoverheid.

Talent als basis, diversiteit als kracht

De inspectie stimuleert een inclusieve organisatiecultuur, waarin alle medewerkers actief betrokken en opgenomen worden in de groep. Waar medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich vrij voelen om hun mening te geven. We zijn ervan overtuigd dat we op ons best zijn als wij een diversiteit aan medewerkers en opvattingen hebben.

Wat bieden we?

  • Een prachtige en inhoudelijke managementfunctie in het hart van de samenleving, waarmee je bijdraagt aan goed onderwijs voor miljoenen kinderen, jongeren en volwassen.
  • Een salaris tussen de € 6.174,62 - 8.431,26 bruto per maand (schaal 16). Daarbovenop ontvang je 16,37% van je salaris als individueel keuzebudget (IKB). Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden.
  • De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. De uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden voor de Algemene Bestuursdienst zijn onderdeel van de
.

Publiek leiderschap

Dit is een van de hogere leidinggevende functies binnen de Rijksoverheid en maakt daarom onderdeel uit van de
(ABD). Als ABD'er ben je manager, leidinggevende en publiek leider. Dat maakt ABD-functies heel aantrekkelijk, maar het stelt ook de nodige eisen.

Lees voor meer informatie over de ABD en publiek leiderschap:
  • onze
;
  • de
;
  • het
.

Bijzonderheden

Een selectie-assessment kan deel uit maken van de procedure.
meer...



Meer vacatures van Algemene Bestuursdienst