Inloggen - Registreer  

Procesadviseur/projectsecretaris versnellingsteam

Zzp Opdrachten - Arnhem - 24-11-2023 Naar vacature  

Functie omschrijving

Provincie Gelderland heeft samen met partners een Actieplan Wonen (2020-2025) opgesteld dat bestaat uit 15 Acties. Actie 1 richt zich op het versnellen van grote woningbouwprojecten. Bij deze projecten kunnen allerlei problemen spelen waarom een project niet van de grond komt, zoals gebrek aan kennis en kunde, Ruimtelijke Ordening, vastlopende onderhandelingen tussen partijen, bestuurskracht, financieel, verkeer en parkeren etc. Tevens zijn er vaak duurzaamheidsambities en groeit de vraag naar betaalbare woningen. Het gaat zowel om inbreiding als uitbreiding.

Het afgelopen jaar zijn al door inzet van het versnellingsteam veel woningbouwprojecten met praktische knelpunten versneld, door de inzet van kennis en kunde, door aanvragen voor de WoningBouwImpuls (WBI) te ondersteunen en door de inzet van een provinciale subsidieregeling voor gemeenten voor de inhuur van capaciteit en expertise. Na een fase van vooral ondersteunen blijkt dat geld of een specifiek knelpunt oplossen niet altijd meer de oplossing biedt, maar dat extra expertise en/of capaciteit nodig is om complexe projecten te versnellen. We hebben als provincie daarom een actievere rol in het realiseren van de woningbouw genomen, waarbij we ons richten op grote, complexe woningbouwprojecten met veel impact.

Vanuit het versnellingsteam, een samenwerking tussen meerdere bureaus, zijn we in verschillende mate betrokken bij woningbouwprojecten vanaf 100 woningen in principe. De provinciale projectleider stuurt het versnellingsteam aan en gaat aan de voorkant in gesprek met gemeenten. Dit doet de provinciale projectleider samen met de gebiedsontwikkelaars uit het versnellingsteam.

Ter ondersteuning van het versnellingsteam zijn we in verband met de grootte van de opgave op zoek naar een procesadviseur/projectsecretaris voor 16 - 20 uur per week (flexibel ingezet, afhankelijk van pieken en dalen in de werkvoorraad). Het werkpakket wordt met de nieuwe procesadviseur/projectsecretaris opnieuw besproken, maar bestaat op dit moment uit het zelfstandig gesprekken voeren met gemeenten over woningbouwprojecten en ondersteuning van de provincie. Het verbinden van interne collega's aan externe vragen. Onderlinge afstemming. Het gestructureerd bijhouden van de dynamische projectenlijst met allerlei data zal sowieso onderdeel zijn van je werkzaamheden. Daarnaast hebben we een pilot versnellen procedures die je trekt en kennissessies die georganiseerd moeten worden. Een pro-actieve houding, gestructureerd werken en politieke sensitiviteit worden gezien de opgave gewaardeerd.

Voor het maken van afspraken met gemeenten en een deel van de ondersteunende taken is een ondersteuner in het team.
Het werk is deels digitaal, deels fysiek. Interne en externe overleggen zijn vaak digitaal. Maandelijks (of indien noodzakelijk) is er een intern fysiek overleg. De maandag is een fysieke kantoordag. Inzet bij gemeente en de voornamelijk digitale aanwezigheid daar is iets wat in overleg met gemeente zal moeten geschieden. Flexibiliteit is daarin verlangd.

Werkzaamheden

De taken en verantwoordelijkheden van een procesadviseur/projectsecretaris versnellingsteam bestaan met name uit:
Projectleider van pilot versnellen procedures.
(Start)gesprekken voeren met gemeenten over hun woningbouwopgave en de analyse van de knelpunten, ter ondersteuning van de projectleider versnellingsteam. In voorbereiding hierop, afstemming zoeken binnen de provincie met andere collega’s en programma’s, voor een integrale blik op de opgaven bij gemeenten.

Gemeenten adviseren over de WBI, het voeren van kansrijkheidsgesprekken WBI met gemeenten en het voeren van updategesprekken met alle WBI projecten uit de tranches 3 t/m 5. De vervolgacties die uit de gesprekken komen pak je zelfstandig op.

Voeren van vooroverleggen met gemeenten over subsidieaanvragen en afstemming zoeken met subsidieverleners.
Opstellen en voorbereiden van presentaties voor gedeputeerde en/of managers over de voortgang van het versnellingsteam en bestuurlijke vragen.
Signaleren van communicatiekansen en de afstemming hierover met de communicatiemedewerker.
Gestructureerd bijhouden van de dynamische projectenlijst.
Organiseren van kennissessies en bijeenkomsten.

De opdrachtgever(s)

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Functie eisen

  • U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe.
  • Externe is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland.
  • Externe beschikt aantoonbaar over minimaal een HBO/WO werk- en denk niveau, aan te tonen met minimaal een afgeronde HBO opleiding. Benoem de naam van de opleiding, de plaats, de afstudeerrichting en het jaar waarin de opleiding is afgerond.
  • Externe heeft aantoonbaar minimaal 3 jaar recente ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) als projectleider of beleidsmedewerker of projectsecretaris of in een vergelijkbare functie, in de sector Ruimtelijke Ordening/Wonen. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 3 jaar ervaring voldoet. In het geval van een vergelijkbare functie dan graag onderbouwen waarom deze functie vergelijkbaar is met de gevraagde functie van
  • Externe heeft aantoonbaar minimaal 3 jaar recente ervaring (opgedaan in de periode 2018 - heden) met projectmatig werken. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 3 jaar ervaring voldoet.
  • Externe heeft aantoonbaar recente ervaring met en inhoudelijke kennis van gebiedsontwikkeling (opgedaan in de periode 2018 - heden). Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 1 opdracht/project waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.

Wensen:

  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring als projectleider in de sector Ruimtelijke Ordening/Wonen en is in staat zelfstandig inhoudelijke gesprekken te voeren en de vraag scherp te krijgen, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Externe heeft aantoonbaar ervaring opgedaan bij of voor een overheidsorganisatie, waaronder bij of voor een Gelderse gemeente, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Externe beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Ruimtelijke Ordening of Planologie, aan te tonen met de naam van de opleiding, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.

Competenties

  • Pro-actief/initiatief nemend: Je hebt een effectieve en pro-actieve houding. Je onderzoekt de wensen en behoeften van de (interne of externe) klant/gebruiker en handelt hiernaar. Hiermee begin je liever uit jezelf dan dat je passief afwacht. Je wil verbeteren en denkt vooruit.
  • Analytisch vermogen: Je signaleert problemen, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Verder spoor je mogelijke oorzaken van problemen op en zoek je naar ter zake doende gegevens.
  • Communicatieve vaardigheden: Je bent in staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal, zowel binnen als buiten het project. Je kunt goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en bent in staat om mensen mee te nemen. je kan als vertegenwoordiger van de provincie optreden in overleggen.
  • Plannen en organiseren: Je bepaalt op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties. Je bent gestructureerd. Bovendien geef je tijd en middelen aan om deze doelen te kunnen bereiken.
  • Verbindend vermogen: Je bent in staat relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden om tot resultaat te komen.

Extra info

​​​​​​Startdatum: 05-02-2024
Einddatum: 31-12-2024
Optie tot verlenging: 6 x 6 maanden
Uren per week: 16 - 20 uur
De persoonlijke interviews zullen plaatsvinden
op woensdagmiddag 17 januari 2024
. Gelieve hier rekening mee te houden.
meer...

Naar vacature

Meer vacatures van Zzp Opdrachten
Meer Procesadviseur projectsecretaris versnellingsteam vacatures