Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen
Privacy Officer
1,6 fte voor de duur van 1 jaar
(in te vullen door 2 personen)
Wat ga je doen?
Als Privacy officer werk je integraal samen met je collega’s van team Informatiemanagement (IM) aan de doelstelling: het zijn van een betrouwbare en transparante overheid voor onze burgers, ondernemers en partners. Je werkt bijzonder nauw samen met de andere Privacy officers, de FG, de CISO en de Security officers van team IM. Ook de lijnen met de i-adviseurs en je overige (IM-) collega’s zijn kort.Jouw leidraad? Het door jou en je teamleden opgezette teamplan aan de hand waarvan activiteiten worden geprioriteerd. Dat zijn werkzaamheden op het vlak van privacy beleid, audits en risicoanalyses, bewustwording, advisering, rechten van betrokkenen en datalekken. Via heldere, gevraagde én ongevraagde, adviezen help je de organisatie met een zorgvuldige uitvoering van ons privacy beleid. Door het continue doorvoeren van verbeteringen, stimuleer je het privacy bewustzijn van onze medewerkers en borg je de kwaliteit van ons privacy beleid. In je adviezen hou je uiteraard rekening met onze werkprocessen en de impact van maatregelen op de organisatie. De optimale balans vinden: dat is hierbij jouw doel.
0,5 fte uit deze vacature betreft het uitvoeren van werkzaamheden doen onze samenwerkingspartner Historisch Centrum Limburg. Het Historisch Centrum Limburg (HCL) is een openbare archieforganisatie op basis van een samenwerkingsverband van de Rijksoverheid en de gemeenten Maastricht en Heerlen. Daarnaast zijn diverse gemeenten en gemeenschappelijke regelingen, de provincie Limburg en het Waterschap Limburg voor hun archiefbeheer en informatie-dienstverlening naar het publiek bij het HCL aangesloten. Werken voor HCL betekent werken in een historisch kloostercomplex in de binnenstad van Maastricht, en toch volop bezig zijn met alle uitdagingen van de toekomst.
Een greep uit jouw takenpakket:
- Je adviseert over de vertaling van wet- en regelgeving naar operationele standaarden en procedures.
- Je voert risicoanalyses uit en adviseert over passende beheersmaatregelen.
- Je draagt zorg voor het uitvoeren en opzetten van bewustwordingsactiviteiten.
- Je coördineert en evalueert datalekken en onderhoudt het datalekkenregister.
- Je ondersteunt bij de uitvoering van de rechten van betrokkenen, zoals inzageverzoeken en klachten.
- Je controleert contracten, verwerkersovereenkomsten en convenanten met derden.
- Je ondersteunt en coacht je collega's zodat er een bewustzijn heerst waarmee we de risico's kunnen beperken.
- Tot slot ondersteun en controleer je projecten en processen op de naleving, toepassing en consolidatie van AVG richtlijnen binnen de organisatie en/of helpt hierbij de (proces)eigenaar de juiste stappen te kunnen laten nemen.
Wie ben jij?
- Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau.
- Je hebt een opleidingsachtergrond in een relevante richting zoals bedrijfskunde of rechten.
- Je hebt kennis en ervaring in de toepassing van wet- en regelgeving op privacy gebied, zoals de AVG, de WPG en toepasselijke materiewetgeving.
- Naast privacy heb je interesse om je te verdiepen in informatiebeveiliging (t.a.v. HCL).
- Je bent een bevlogen teamspeler die graag mee wil bouwen aan een jong team in een complexe en dynamische omgeving.
- Bij voorkeur heb je ervaring met werken binnen een gemeentelijke of overheidsorganisatie.
- Je bent politiek, bestuurlijk en organisatiesensitief.
- Je bent in staat kritisch naar jezelf en je werk(wijzen) te kijken.
- Je draagt bij aan een positieve sfeer van leren en consolideren. Je kenmerkt je door processen continue te verbeteren en graag jezelf te willen blijven ontwikkelen.
- Je kunt snel schakelen en doordringen tot de kern van een zaak, je bent goed in staat om concrete doelen en prioriteiten te stellen en bent ook in een hectische omgeving koersvast.
- Je bent innovatief, creatief, neemt graag initiatief en stimuleert anderen dit ook te doen.
- Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke adviesvaardigheden in de Nederlandse taal.
Hoe kan jouw dag eruit zien?
Je begint de ochtend goed: tijdens de weekstart met het team Informatie management praat je kort bij met je collega’s. Jullie bespreken hoe iedereen er persoonlijk bij zit en welke ontwikkelingen er spelen binnen de verschillende vakdisciplines. Wat gaat er goed en wat kan beter? Met een lekkere kop koffie ga je door naar de volgende vergadering: het wekelijkse overleg met je collega’s van de vakdiscipline Informatieveiligheid & Privacy. Hier bespreken jullie de voortgang van de lopende dossiers en de activiteiten uit het teamplan. Jullie wisselen ideeën uit over de aanpak van bepaalde onderwerpen en versterken elkaar met jullie inhoudelijke kennis. Daarna duik je je mailbox in en handel je een aantal vragen af van collega’s, uiteenlopend van vragen over een privacy checklist voor het Heerlens Internet Panel, privacy by design van een nieuwe app en het delen van gegevens met een ketenpartner in het sociaal domein.Na een verkwikkende lunchwandeling ga je vol nieuwe energie verder. Op het menu: het afronden van een handreiking voor het sociaal domein, het beoordelen van twee verwerkersovereenkomsten en het voorbespreken van een presentatie aan de postkamer. Terwijl je met de eerste verwerkersovereenkomst bezig bent, krijg je een melding die je aandacht trekt: een datalek! Snel schakelen en herprioriteren. Je neemt contact op met de melder en na een kort onderzoek concludeer je dat het gelukkig meevalt. Met de verantwoordelijke teamleider, de CISO en de FG bespreek je enkele aanpassingen in het werkproces zodat dit in de toekomst niet nog eens gebeurt. Dat was me de middag wel! De zaken waar je niet aan toe bent gekomen plan je in voor de volgende dag en dan begin je aan een welverdiende vrije avond. Morgen weer een dag!
Wat krijg je daarvoor terug?
Bij de gemeente Heerlen bieden we jou een omgeving waar je de ruimte krijgt om jezelf en de organisatie te ontwikkelen. De functie is ingeschaald in schaal 10 met een bruto maandsalaris van minimaal € 2973,- en maximaal € 4494,- bij een volledig dienstverband (afhankelijk van opleiding en ervaring). Het is mogelijk om naar rato 40 uur te werken en 36 uur uitbetaald te krijgen. Daarmee bouw je wekelijks 4 uur extra vrije tijd (ADV) op.Je krijg een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Deze arbeidsovereenkomst loopt na de afgesproken periode van rechtswege af. Een eventuele verlenging van de arbeidsovereenkomst wordt tijdig besproken.
Verder ontvang je een individueel keuze budget (IKB). Dit is 17.05% van jouw salaris. Daarnaast bieden wij mogelijkheden om opleidingen te volgen, flexibel te werken, en hebben wij onze eigen sportstimuleringsregeling. Wil je meer weten over werken voor de gemeente Heerlen? Neem dan eens een kijkje op onze website.
Wil je meebouwen aan Heerlen?
Ben je enthousiast over deze functie? Stuur dan jouw CV en motivatie met vermelding van het vacaturenummer naar e-mail: Je kunt solliciteren tot en met 10 september 2021. Mocht je inhoudelijke vragen hebben over de functie dan kun je terecht bij Madieke Bessems (Privacy officer) via e-mail: m.bessems@heerlen.nl of tel. 045 – 5604882.We stellen het niet op prijs als bedrijven op deze advertentie reageren om hun diensten aan te bieden.
Delen:
Over de organisatie
Heerlen is een eigentijdse stad die net zo divers is als we zelf zijn. Wij zijn nuchter en staan met beide benen op de grond, zijn niet bang om samen uitdagingen aan te pakken en te leren. Het verleden verdient ons respect en daarop bouwen we onze toekomst.
Wij zijn een resultaatgerichte organisatie. Samen met bestuur, burgers en bedrijven werken we aan onze stad en regio. Een aantrekkelijke, vitale stad met een sterk economisch profiel en een stevig sociaal fundament. Wij doen dat met een gezonde dosis lef en creativiteit.
meer...
Meer vacatures van Werkenvoorlimburg