Inloggen - Registreer  

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Secretaris Bezwaarschriftencommissie

Zoetermeer - 19-09-2022 Naar vacature  

Burgers die het niet eens zijn met besluiten van de gemeente kunnen in bezwaar gaan. Om deze bezwaren af te handelen laat de gemeente Zoetermeer zich adviseren door een onafhankelijke commissie.

Als secretaris van de commissie ben je de drijvende kracht achter de commissie, je bereidt de commissiezitting inhoudelijk voor en treedt in de zitting op als secretaris. Na de zitting stel je tijdig het advies op. Je onderhoudt contacten tussen de commissie, vakafdelingen en partijen. Ook bewaak je de voortgang van de bezwaarprocedures. De commissievergaderingen vinden in de regel fysiek op woensdagavond, een á twee keer per maand plaats. Het betreft een brede juridische functie waarbij elke casus anders is.

Dit behoort onder andere tot jouw takenpakket:

  • Je werkt met het zaaksysteem Roxit (RXE) en coördineert inkomende bezwaarschriften
  • Je draagt daarbij zorg voor een ordelijke verdeling van nieuwe bezwaarzaken over de vakafdelingen
  • Je houdt samen met de andere secretaris een planning bij van alle ingekomen en te behandelen zaken
  • Je doet vooronderzoek met betrekking tot de te behandelen zaken
  • Je toetst bezwaren aan wet- en regelgeving en beleid (formeel en materieel), ontvankelijkheid, inhoudelijke afweging van belangen van bezwaarmaker, gemeente en eventuele derde-belanghebbende
  • Je bereidt het proces van de hoorzitting en de advisering inhoudelijk voor
  • Na de hoorzitting weet je het in de raadkamer ingenomen standpunt juist te verwoorden in het (concept)advies
  • Na de hoorzitting stel je namens de commissie het advies op
  • Zonnodig stel je ook een verslag op van de hoorzitting
  • Samen met je collega ben je verantwoordelijk voor het voorbereiden en mede-opstellen van het jaarverslag

Dit zijn wij

Je standplaats is bij de afdeling Juridische aangelegenheden en Bestuursondersteuning (JaBo). De functie die open staat is voor de algemene adviescommissie. Hier worden bezwaarzaken behandeld op onder andere het gebied van: ruimtelijke ordening, algemeen bestuursrecht, vergunning & handhaving, subsidies, de Woo, horeca & evenementen, BRP, Woo, de AVG en verkeersbesluiten. Je doet dit trouwens niet alleen maar samen met een collega-secretaris. Met elkaar maak je onderdeel uit van het team juristen binnen de afdeling (7 medewerkers).

Functie-eisen

Dit ben jij

Als secretaris van de commissie is het van belang dat je beschikt over analytisch inzicht en vooruitdenkt en handelt. Je voorziet tijdig eventuele juridische risico’s en schakelt hierop met de vakafdeling en commissie. Je hebt een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen. Ook ben je het gewend onder tijdsdruk intensief met andere collega’s te werken en gedij je bij een dynamische omgeving. Je voelt je verantwoordelijk voor je werk en streeft naar het best haalbare resultaat. Niet alleen voor je eigen dossiers, maar ook voor de organisatie als geheel. Je hebt een open en verbindende persoonlijkheid met een praktische instelling. Met jouw sterk ontwikkelde schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden weet je jouw advies helder uiteen te zetten richting alle betrokkenen.

Dit neem je mee

  • Afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-niveau
  • Kennis van bestuursrecht, Awb en mogelijk ook Wabo
  • Ervaring als secretaris bezwaarschriftencommissie is een pré doch niet noodzakelijk
  • Kennis van administratieve systemen, zaaksysteem/iBabs

Goed om te weten

Dit bieden wij

  • Een salaris van maximaal €4.671,- per maand bij een fulltime werkweek van 36 uur, afhankelijk van je werkervaring
  • Naast je salaris ontvang je 17,05% Individueel Keuzebudget (IKB) dat je naar eigen inzicht kunt besteden (denk aan extra verlof) of volledig laat uitkeren. Het IKB bestaat uit: 8% Vakantietoelage, 6,75% Eindejaarsuitkering, 1,5% Levensloopbijdrage en 0,8% bovenwettelijke verlofuren (14,40 uur) Dit komt neer op een maximaal bruto maandsalaris van €5.467,- (per jaar €65.608,-) o.b.v. een 36-urige werkweek
  • We bieden een jaarcontract voor 32-36 uur per week met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren
  • Prima arbeidsvoorwaarden, zoals een ABP-pensioen, een reiskostentegemoetkoming, een thuiswerkvergoeding en -voorzieningen
  • Flexibiliteit om je werk en werktijden in te delen op een manier die bij jou past
  • Een moderne kantooromgeving midden in het stadscentrum van Zoetermeer met faciliteiten als een kolfkamer en gebedsruimte
  • Veel mogelijkheden voor verdere ontwikkeling

Enthousiast?

Solliciteer via de sollicitatie-knop voor de sluitingsdatum van 3 oktober. De gesprekken zullen in overleg worden gepland. Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid altijd voorrang op externe kandidaten.

Profielen

Competentieprofiel

Klik
voor het competentieprofiel.

Functieprofiel

De gemeente Zoetermeer werkt met generieke functiebeschrijvingen. Klik
voor het profiel van de generieke functie.

Ik heb interesse, maar ik heb een vraag over...

meer...



Meer vacatures van Zoetermeer